Hlavní obsah

Z gauče do kokpitu: Jak se závodí ve hře Gran Turismo ve virtuální realitě

Foto: Sony/Polyphony Digital

V Gran Turismo 7 si v Praze sice nezajezdíte, ale ve speciálním fotorežimu si můžete vyfotit třeba legendární Ferrari F40 s Pražským hradem v pozadí.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Rychlá jízda v Gran Turismo 7 už nikdy nebude jako dřív! České zastoupení Sony na našem trhu zahajuje prodej nejnovějšího headsetu pro virtuální realitu PlayStation VR2 a my jsme využili příležitosti, abychom si jej vyzkoušeli v naší oblíbené závodní hře. Jak zajímavá technologie změní vaše vnímání digitálního světa a jak se s ní vlastně hraje?

Článek

Vytočená trojka pronikavě řve v necelých devíti tisících otáčkách. Dávám čtyřku a digitální otáčkoměr se rozsvěcí na šesti, sedmi, osmi tisících otáčkách za minutu. Tvrdé brzdy, s chrapláním čtyřválce do výfuku podřazuji na trojku a následně i dvojku. Zatáčím směrem k apexu, trefuji jej pravým předním kolem a s klouzající zádí zrychluji naplno vstříc dalším zatáčkám. Letím se svou Hondou S2000 po závodní trati, slunce mi svítí do očí a motor mi ječí do uší. Fakt mám pocit, že jsem přímo za jejím volantem. Ale místo toho jen sedím doma v obýváku s ovladačem v ruce a headsetem virtuální reality na hlavě.

Foto: Sony/Polyphony Digital

Virtuální realitu nevystihne žádný obrázek. Tohle musíte prostě zažít, abyste viděli, jak vypadá digitální svět s reálným prostorem.

Virtuální realita slibuje přenést vás z obýváku přímo do středu herního dění, abyste měli co možná nejintenzivnější herní zážitek. Místo složitých kompletů dnes stačí kompaktní set virtuálních brýlí, které připojíte k herní konzoli, a po nasazení na hlavu se ocitnete přímo v kokpitu závodního auta. Skutečně je to zážitek, jako byste přímo řídili, nebo je to jen takové pozlátko, které nic moc nepřináší? To jsme si prostě museli ověřit na vlastní kůži.

Jednoduché nastavení a hráčská volnost

Hraní ve virtuální realitě pro mne není novinkou. Už v minulosti jsem si vyzkoušel i konkurenční Oculus Rift S, ale PlayStation VR2 (PSVR2) přináší hráčům na nejnovější konzoli PlayStation 5 jedno bezkonkurenční plus. Jednoduchost připojení i nastavení. Žádný Display Port a USB k tomu. Headset jednoduše připojíte do jediného USB-C portu vašeho playstationu a jste připraveni. Obyčejnější USB-A využijete jen k aktivaci nebo nabíjení dvojice ovladačů a celkové kalibraci. Interface vám pomůže s intuitivním nastavením, seznámí vás s ovládáním a doporučeními a pak už vás vyšle vstříc zábavě.

Foto: Sony/Polyphony Digital

Jak zvládnout kinetózu? Vždy koukejte ve směru pohybu, tedy tam, kam jedete.

A vztahuje se to i na Gran Turismo 7. Pokud jste dodnes závodili na běžném 4K monitoru, jednoduše si jen nasadíte headset, spustíte hru a hrajete ji stejně jako včera. Lépe řečeno, „stejně“ je asi nesprávné slovo. Hra se ovládá stejně, ale přináší nový až neuvěřitelný vizuální zážitek. První jízda s virtuálními brýlemi začíná a vy doslova sedíte ve vámi vybraném voze. Těžko se to vysvětluje, dokud to sami nezažijete. V reálném životě jsem s Hondou S2000 najel spoustu kilometrů a PSVR2 ve mně probouzí pocity, že v ní zase jsem. Jen v digitální.

Virtuální realita dává vyniknout prostoru. Stejně jako v reálném světě hrajete z pohledu řidiče, pohybem hlavy pohybujete zorným polem ve hře, a tak se jednoduše podíváte do zatáčky, na soupeře po vašem boku nebo do zpětných zrcátek. Ovládáte hru vaším skutečným já, ale najednou jste v digitálním světě. V historickém monopostu Honda RA272 jste dokonce tak zapadlí, že se skutečně musíte trochu vytáhnout z kokpitu ven, abyste viděli na nizoučký čumák.

Foto: Sony

Nový headset Sony PlayStation VR2 vykresluje digitální svět ve 4K rozlišení.

Za poslední rok jsem v Gran Turismu 7 najezdil spoustu virtuálních kilometrů a už v první zatáčce vidím velké rozdíly. Ve virtuální realitě jsou tratě pocitově rozlehlejší a prostornější. Přirozeněji koukáte do zatáček i volíte jízdní stopu a lépe pracujete s celým autem. Dokonale vyniká také plasticita prostředí – kopce jsou výraznější, a když jedete naplno z prudkého klesání, opravdu máte pocit, že jste se zbláznili… že se tam dole možná zabijete o svodidla. Když tady nabouráte, brýle PSVR2 s pokročilou haptikou vám jen zavibrují na hlavě. A to je důvod, proč tréninků na simulátorech s virtuální realitou využívají i profesionální závodní týmy.

Jemná HDR grafika ve 4K, 3D zvuk i haptická odezva ovladačů

A vy hrajete v parádní grafice, vycházející z chvílemi až okouzlující grafiky nejnovějšího Gran Turismo 7. Vizuální požitek sice není tak plnohodnotný jako na kvalitním 4K monitoru, jenže to u této technologie není zásadní. Hlavním cílem je vás vtáhnout a zapojit do děje. Sony vybavilo nejmodernější brýle PSVR2 opticky jemnou HDR grafikou ve 4k rozlišení s pokročilým renderováním obrazu a zorným polem 110 stupňů. S novou technologií PlayStation VR2 Sense pak headset sleduje vaše oči, vytváří 3D zvuk i pracuje s haptickou odezvou spouští dvojice originálních ovladačů.

Foto: Sony/Polyphony Digital

Dokonce i nejmodernější 3D grafika je na monitoru opticky plochá. Až virtuální realita vám ukáže, jak skutečně vypadá.

Moderní hráčská zábava s virtuální realitou však není pro každého. U některých lidí se při hraní závodních her projevuje nepříjemná kinetóza, protože očima vnímáte jiný pohyb než středním uchem. Vyvolává to nevolnost a závratě. Sebepoškozovači to zkouší překonat a zvyknout si, ale většina „nevyvolených“ to po prvních pokusech raději vzdává a vrací se k hraní na normálních monitorech. Než si VR set pořídíte, určitě nejdříve vyzkoušejte, jak na váš organismus tento zážitek působí.

Jak zvládnout kinetózu v Gran Turismo 7

Kinetóza je častou nepříjemností, s jakou se nováčci potýkají při prvním seznámení s virtuální realitou. Fanouškovská komunita GT Planet tak s novou popularitou virtuálních brýlí ve spojení se závodní hrou Gran Turismo 7 připravila základní tipy, jak se vyhnout nevolnostem.

Jak na to podle virtuálních závodníků:

  • Pro začátek hrajte jen v krátkých časových oknech od 10 do 15 minut. Dávejte si pauzy.
  • Začněte pomalu a s pomalými auty, abyste si zvykli na nepřirozený pohyb před očima. Mazda MX-5 bude rozumnější volbou než okamžitě skočit do Formule 1 a čekat, co s vámi udělá.
  • Sledujte, kam jedete, stejně jako v reálném autě. Soustřeďte se na řízení a nemyslete na to, že vám z toho bude špatně. Je to i o psychice.
  • Hrajte v příjemném chladu. Vyhnete se tak pocitům horka, které předcházejí nevolnostem.
  • Žvýkejte žvýkačku. Dokonce i lékařská studie dokazuje, že žvýkání výrazně omezuje vznik kinetózy při hraní ve virtuální realitě. A navíc budete vypadat cool.

A jak si závodění ve virtuální realitě pořádně užít? Na originálním gamepadu DualSense si sice zahrajete, ale virtuální realita pro závodní simulátory má největší smysl ve spojení s kvalitním herním volantem, a ideálně i pohybovým simulátorem. Ten napodobuje reálné pohyby vozu při jízdě, takže se váš organismus lépe srovnává s děním, co sleduje na obrazovkách virtuálních brýlí. A když se takto vybavíte a kinetózu zvládnete, připravte se na opravdovou řidičskou zábavu z tepla domova.

Nejmodernější virtuální brýle PlayStation VR2 od Sony se v Česku prodávají s doporučenou maloobchodní cenou 14 990 Kč. K hraní však potřebujete i nejnovější herní konzoli PlayStation 5.

Reklama

Načítám