Hlavní obsah

Gran Turismo 7 vás naučí pořádně řídit a milovat auta

Foto: Sony/Polyphony Digital
2. 2. 2022

Next-gen grafika, výběr ze 420 aut, které můžete prohánět po 90 různých tratích – sedmý díl legendárního závodního simulátoru Gran Turismo pro konzoli Sony PlayStation už klepe na dveře a má silné argumenty, v rukávech navíc spoustu trumfů, kterými vás přiková k televizi s ovladačem v ruce na dlouhé, krásně zábavné hodiny virtuálního závodění.

Článek

Gentlemani, nastartujte své „plejstejšny“, blíží se vydání dalšího dílu legendární závodní hry Gran Turismo! Série se zrodila před pětadvaceti lety z čiré lásky k autům a celou dobu ji pohání nadšení pro všechno, co smrdí benzinem, ale sedmý díl je zase o něco výjimečnější – má totiž zprostředkovat fascinaci z toho, jaké to je auto vlastnit a užívat si ho.

Ale ne ve smyslu, kdy roky škudlíte na olítanou jedničkovou Octavii, kterou jezdíte jen z práce a do práce, tankujete maximálně za pětikilo a neustále se třesete strachem, aby se vám na ní nic nevysypalo. Kdepak! Tady vám k nohám padne celý automobilový svět od obyčejných pleček, které vídáte na ulici, přes fantastická sportovní auta a supersporty, o kterých sníte, až po ikonické kusy automobilové historie, které jinak můžete vidět jen na obrázcích v encyklopediích nebo staticky v muzeích.

Foto: Sony/Polyphony Digital

V garáži můžete zaparkovat superluxusní káry, ostré závoďáky, výjimečné veterány, ale prostě i obyčejná auta

Celkem jich je tentokrát přes 420 (v den vydání, další budou přibývat později) a všechny můžete detailně ladit (charakteristiky tlumičů, odklony kol, rozložení brzdného tlaku atd.), vylepšovat (je libo větší turbo, posílené brzdy, vytáhnout blatníky, přidat křídlo nebo jen nazout rychlejší gumy?) a vizuálně upravovat (všechny možné barvy a odstíny laků, různé designy kol od různých výrobců, vlastní editor nálepek nebo třeba několik variant bezpečnostních klecí) podle svého vkusu a preferencí. Také jim můžete v servisu dopřát detailní mycí program nebo nechat provést výměnu oleje. Hlavně s nimi ale můžete závodit!

Foto: Sony/Polyphony Digital

Všechna auta si můžete upravovat a vylepšovat podle svého vkusu, dokonce jim můžete dopřát myčku nebo výměnu oleje. I digitální auta si totiž zaslouží lásku

Můžete závodit na rovince i na okruzích, jezdit v čisté stopě i dveřmi napřed, závodit s časem při honbě za dokonalým kolem, s počítačovými soupeři nebo s kamarádem u jedné konzole v rámci dělené obrazovky, případně online s živými oponenty… K dispozici máte 34 lokací s 90 možnými layouty (v den vydání, další budou přibývat později), které zahrnují jak skutečné okruhy z celého světa jako Brands Hatch, Willow Spring, Suzuka, Daytona, Le Mans nebo Nürburgring, ale také známé klasiky navržené pro předchozí díly GT zahrnující High Speed Ring, Deep Forest nebo Trial Mountain.

To všechno zní povědomě, je tu ale také řada vítaných novinek. V první řadě samozřejmě fotorealistická grafika umožněná vysokým výkonem PlayStationu 5 – při závodění je nastavení zaměřené na výkon a běží v 60 FPS (snímků za sekundu), při replayích nebo ve fotomódu si můžete užívat světelné efekty ray-tracing, které každou scénu hrou světla a stínu udělají přímo hmatatelnou.

Foto: Sony/Polyphony Digital

Fotografický režim je vypiplaný k dokonalosti, má i vlastní „photoshop“

Další výhodou PS5 jsou pokročilé možnosti ovladače Dual Sense, který vibracemi detailněji předává informace o povrchu pod koly, o dostupném gripu a prokluzu kol nebo dojmy z přejížděných obrubníků či vibrace pohonného ústrojí a rezonance karoserie. Adaptivní triggery vám zase umožní precizněji dávkovat plyn, abyste zamezili prokluzu, a brzdy, abyste nezablokovali kola a nedočkali se kopání ABS.

Velký pokrok doznala i míra simulace – simuluje se tu dokonce i počasí, které charakterem odpovídá dané lokalitě (v horkém Willow Springs si užijete většinou jasné oblohy, zatímco ve Spa bude suchý závod malým zázrakem) a mění se v průběhu času (na některých tratích přechází čas od rána do večera, na jiných si zazávodíte i v noci), má přímý vliv na chování aut (přilnavost, výkon nebo efekt jízdy ve vzduchovém pytli) a více odpovídá realitě, takže mokrá trať rychleji usychá ve vyjeté stopě nebo že na 20 kilometrů dlouhé Nordschleife mohou být některé úseky zalité vodou a jiné zase slunečními paprsky.

Foto: Sony/Polyphony Digital

V průběhu závodění se mění čas i počasí

Bubnování kapek deště na čelní sklo nás přivádí k dalšímu vylepšení v podobě 3D audia. Pracuje s více zdroji zvuku a jejich různým odrazem nebo stíněním u různých materiálů pro maximální realističnost – auta tak slyšíte skutečně prosvištět kolem a při přejezdu obrubníku podle zvuku poznáte, kterým kolem jste ho trefili (nejvíce si tyto efekty vychutnáte se sluchátky na uších).

Pak je tu hudba, jež byla vždy důležitou součástí Gran Turisma, a v novém díle se ještě víc dostává do popředí. Nový mód Music Replay totiž dokáže při zpětném přehrávání vaší dokonalé jízdy měnit záběry do rytmu podkresové skladby (úhly kamery přitom volí zcela libovolně podle dané sekce trati). A když zrovna nebudete chtít závodit a vyhrávat, můžete se prostě jen projet za zvuků vaší oblíbené skladby (databáze GT zahrnuje více než 300 skladeb od 75 interpretů), stejně jako byste to udělali v reálném světě…

Foto: Sony/Polyphony Digital

Nemusíte pořád jen závodit, klidně si můžete pustit svou oblíbenou písničku a jen tak se projet krajinou

Právě důraz na to, co pro nás nadšence znamená láska k autům, dělá GT7 speciálním. Můžete se tu potkávat s dalšími virtuálními závodníky z celého světa a místo jejich porážení si prostě jen povídat o autech nebo čemkoliv jiném, můžete se procházet showroomy a detailně si prohlížet auta z plakátů, můžete se zastavit v muzeu a doplnit si znalosti historie jednotlivých značek nebo si skočit do kavárny posedět, splnit úkoly a získat speciální auta, a přitom se dozvědět, proč jsou pro automobilovou historii tak důležité nebo jaké vzpomínky na ně mají jejich designéři a konstruktéři.

Ale jádrem všeho jsou pořád závody s krásnějšími a rychlejšími auty, s propracovanější fyzikou a intenzivnějším řidičským zážitkem, který se ještě víc blíží realitě. Kované fanoušky potěší návrat řidičských výzev v podobě získávání licencí a skutečný kariérní postup, kdy začínáte závodit s pomalými plívami a prokousáváte se žebříčkem až k těm nejrychlejším závodním speciálům. GT7 je prostě svět, do kterého se ponoříte a už nikdy se nemusíte vynořit.

Do diáře si proto poznamenejte datum 4. března, kdy Gran Turismo 7 dorazí ve verzi pro Sony PlayStation 5 i PlayStation 4 na pulty vašich prodejců a do online obchodu PlayStation Store. Anebo počkejte na naši recenzi, která se v té době objeví na naší Garáži. Ale už teď tušíme, že nás Gran Turismo 7 nezklame!

Reklama

Sdílejte článek