Hlavní obsah

Digitální koncept Porsche předznamenává budoucnost sporťáků

Foto: Porsche

Porsche představilo koncept pro závodní hru Gran Turismo. Dočká se snad i sériové výroby?

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

V minulosti už se párkrát stalo, že automobilky představily své projekty nejprve v digitálním světě, aby se nenápadně ujistily, jak je přijme veřejnost. Pravda, někdy se tyto projekty staly realitou a někdy ne, ale proč by Porsche stavělo model v životní velikosti, kdyby nemělo v plánu jej v horizontu řekněme pěti, možná deseti let, vyrobit?

Článek

Automobilka Porsche představila poutavý koncept elektrického supersportu. Prozatím jde ovšem jen o digitální verzi, se kterou se budeme moci „projet“ v simulátoru Gran Turismo 7 na herních konzolích PlayStation 4 a PlayStation 5. Elektrický supersport vypustí firma Polyphony Digital, která vyvíjí slavnou závodní sérii, už 4. března 2022.

Foto: Porsche

Vystouplé blatníky připomínají staré sportovní vozy, zejména ty ze 60. let. Při nastupování se celé prosklení vyklápí vzhůru jako ve stíhačce

Projekt, jehož oficiální název je, jako i v případě spousty ostatních výrobců, „Vision Gran Turismo“, vypadá sportovně, futuristicky a pokrokově. Jasně, v blízké budoucnosti se bude tento dvojník sportovních prototypů prohánět jen po těch virtuálních okruzích, ale co kdyby se třeba v horizontu deseti let objevil na silnicích?

Vozy Porsche jsou oficiálně součástí „garáže“ hry Gran Turismo od roku 2017, což zahrnuje několik sériových i závodních modelů. Ovšem tentokrát je to vůbec poprvé, co lidé ze Zuffenhausenu vyvinuli vůz speciálně určený pro tuto hru. Porsche však není zdaleka prvním takovým výrobcem, před ním podobné koncepty pro virtuální realitu vyvinuly také značky jako Mercedes, McLaren, Lamborghini nebo i Alfa Romeo.

Je evidentní, že podobné projekty často připomínají závodní auta, která k nám přišla z třiadvacátého století, ale u Porsche Vision GT je to trochu jinak. Tedy, nepůsobí zrovna včerejším nebo klasickým dojmem, ale působí o chlup „realističtěji“ než řada ostatních virtuálních konceptů – žádné masivní zadní křídlo, není tu „děravá“ karoserie (alespoň ne moc), dokonce ani žádné kulomety nebo laserové paprsky.

Foto: Porsche

Koncept se podle všeho výroby nedočká, ale nepochybně se nějakým způsobem podepíše na vývoji budoucích sporťáků od Porsche

Místo toho je tu nízký čumák následovaný vystouplými blatníky, které připomínají sportovní prototypy ze šedesátých, potažmo začátku sedmdesátých let minulého století, optika předních LED světel je dobře známá ze silničních i závodních modelů současných Porsche. Kromě průduchů za předními koly jsou i boky vozu poměrně normální, skoro až konzervativní. Hned za kabinou jsou pak hrby, které připomínají hybridní supersport Porsche 918 Spyder, široký pruh zadních lamp potom odkazuje na současné silniční vozy Porsche. Absence zadního křídla je pak aerodynamicky vyvážena mohutným zadním difuzorem.

Vznik podobného vozu pro reálný svět neslibují, ovšem ani nepopírají slova Petera Vargy, vrchního designéra v Porsche. „Porsche Vision Gran Turismo je víc než jen herní fantazie. Je to realistický pohled do budoucnosti, projekt, o který se při vývoji můžeme v budoucnu opřít,“ sdělil Varga.

Není překvapením, že projekt Porsche Vision Gran Turismo vznikl převážně v hlavách designérů, kteří vyrostli právě na závodních simulacích, k nimž patří mimo jiné právě série Gran Turismo. Cílem bylo vytvořit kompaktní, lehký a hlavně efektivní koncept, který by ukázal, co je možné s využitím nejnovějších technologií současnosti a elektrického pohonu.

Interiér působí velmi sportovně, mísí se v něm design současných Porsche, a to jak ergonomie těch silničních, tak i jednoduchost a účelnost těch závodních, přesto se však designérům podařilo i sem dodat mírný retro nádech, odkazující na staré sportovní vozy.

Vzhledem k materiálům jako karbon a Alcantara nebo multifunkčnímu volantu, zpoza kterého prosvítá vertikální průhledový displej, který supluje „kapličku“ základních ukazatelů, není ani minutu pochyb, že se vůz dívá hodně směrem dopředu. Jízdní pozice je pochopitelně velmi nízká, hranatý volant je opět křížencem mezi luxusem silničních vozů Porsche a strohou účelností těch závodních.

Kromě faktu, že je vůz plně elektrický, se Porsche nezmínilo o žádných výkonových parametrech – ani těch virtuálních. Vůz sám o sobě tak zřejmě ve výrobě čekat nemáme, nepochybně však přinejmenším ovlivní design budoucích sportovních vozů Porsche.

Reklama

Načítám