Hlavní obsah

Double Red Cars Museum: Ikonické sporťáky napříč desetiletími mají na Slovensku vlastní hotel

Foto: Jan Majurník

Najdete zde i takové legendy, jaké jste obdivovali v raných závodních hrách typu Need for Speed.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Double Red je etablovaná oděvní značka, za níž stojí dva bratři, kteří sdílí vášeň pro ikonické sportovní vozy z 50. let a mladší. Sbírají je už přes 20 let, proto když našli nové výrobní prostory pro svůj byznys, vzali to hopem i s automobilovým muzeem a hotelem. Youngtimery a lidé tak mají kde bydlet, a navíc je nač koukat.

Článek

Někdo sbírá známky, někdo obrazy, jiný zase auta. Poslední zmíněná vášeň se projevila také u bratrů Marcela a Lukáše Koleničkových, kteří nejprve vyráběli doplňky pro off-roady, avšak záhy pronikli do světa módy značkou Double Red.

Foto: Jan Majurník

Může jít módní značka ruku v ruce s auty? No jasně!

Během těch dob ovšem nezapomínali kupovat zajímavé sportovní vozy, na něž mysleli i při hledání nových výrobních prostor pro svůj oděvní podnik.

Nakonec se firma usídlila ve slovenském Breznu, kde odkoupila část bývalé fabriky na výrobu jeřábů a místo proměnila ve vlastní výrobnu, sklady, studio, restauraci, hotel, vyvýšený bar, minigolf, ale také v muzeum ikonických sportovních automobilů, které otevřelo loni v létě.

Foto: Jan Majurník

V Breznu jako takovém nic moc není, proto je muzeum jedním z hlavních lákadel.

Zajímavostí je, že vozy bydlí v jednotlivých patrech podobně jako hosté v hotelu a jsou rozděleny do několika sekcí počínaje 60. léty a konče modernou od roku 2000 a dále.

60.–70. léta

Celá expozice muzea začíná dvěma ikonickými vozy, které svým automobilkám zajistily masové prodeje, a tudíž i příjmy. Prvním kouskem je Škoda 1000 MB představující koncepci pohonu umístěného vzadu, zatímco tím druhým je BMW 700, díky němuž mnichovská firma překonala krizové období a odstartovala éru výroby skvělých aut.

Foto: Jan Majurník

V době krize BMW si na něj brousil zuby například Mercedes.

Pokračujeme ke dvěma agilním kupé, kterými jsou Opel Kadett B LS a Lancia Beta. Oba vozy pojí to, že mají čtyřválcový motor a excelentní jízdní vlastnosti. Není tedy s podivem, že tyto stroje válely i na závodních tratích.

Foto: Jan Majurník

Super Seven inspiroval český Kaipan k tvorbě modelů 07, 47 i 57.

Své místo v oddělení 60.–70. let má rovněž stavebnicový sporťák z Německa FT Bonito, nicméně prakticky každý se otočí za klasikou jménem Lotus Super Seven. Tato legenda inspirovala k tvorbě například automobilky Caterham nebo Kaipan.

70. léta

Ještě před vstupem do hlavní haly prvního patra se setkáme s francouzským sportovním vozem Matra, vybaveným motorem 1,7 litru o necelých 80 koních a maximálkou 170 km/h. Historie výrobce sice není kdovíjak pestrá, je však pozitivně poznamenaná několika významnými sportovními úspěchy.

Foto: Jan Majurník

Laciný tuning? Ale kdeže, fabrikou BMW schválené díly!

Velkou peckou je pak BMW E21 vyvedené do osobitého stylu firmou Taifun, které se pyšní zejména hranatými světly a přepracovanou maskou. Nešlo ovšem o kdejaký tuning, nýbrž o automobilkou schválenou úpravu, přičemž potřebné díly si mohl každý zákazník pořídit v oficiální síti BMW.

Foto: Jan Majurník

Fakt tam je, Lagonda v celé své eleganci.

V hale slavných ze 70. let poté bydlí například Porsche 944, Mazda RX-7, Opel Manta, De Tomaso Pantera, vysoce výkonný Chevrolet Corvette C3, výrobník vdov Jensen Interceptor III, technologický zázrak Aston Martin Lagonda, Mercedes SL 450 nebo třeba terénní Land Rover série III.

80. léta

Po přesunu do dalšího patra se budete moci pokochat pěknou Mazdou MX-5 a vstoupit do haly automobilových zajímavostí z 80. let.

Foto: Jan Majurník

Zachovaná mrkačka Miata nenapadená kutilem je dnes už vzácností.

Jestliže vám jméno Uwe Gemballa nic neříká (ale mělo by), tak připomeneme, že jde o německého úpravce sportovních aut. A několik kousků od něj si zde budete moci prohlédnout.

Foto: Jan Majurník

Chcete někomu darovat bezedný požírač peněz? Kupte mu Maserati Biturbo a řekněte mu, ať s ním jezdí.

A to není vše, jelikož zde má svůj plac taktéž Opel Ascona Irmscher, třetí Toyota Supra, francouzská Matra Murena, Mitsubishi Eclipse nebo Maserati Biturbo, jedno z nejnespolehlivějších aut své doby.

Zlatá 90. léta

Konečně devadesátky! Ještě, než se vydáte do výstavní haly, stojí za to omrknout Fiat Coupé, jemuž se ve vrcholové specifikaci přezdívá Ferrari pro chudé. Podle majitelů muzea jde o potenciálně investiční vůz nabízející příjemné dynamické svezení.

Foto: Jan Majurník

Jó dvanáctihrnek, ten nikdy nezklame.

Ale už se nezdržujme a šup na atraktivní výběr toho, co se v 90. letech narodilo. Vítacím vozem je zde V12 Mercedes S 600 Coupe, jemuž sekunduje Subaru SVX, Opel Calibra a pár dalších upravených youngtimerů.

Foto: Jan Majurník

Dodge Viper, seznamte se.

Dále si držte klobouky, jelikož zde mají otevřený Dodge Viper, ďábelské Lamborghini Diablo, excelentní Mitsubishi 3000 GT nebo originální maketu monopostu F1 Ferrari F300 získanou od už trvale uzavřeného Muzea sportovních vozů v Lánech.

2000 a dále

Poslední patro zahrnující modely z 90. let, ale i vozy zhotovené po roce 2000, je opět zasvěceno úpravcům typu Gemballa i Techart, ale také sériovkám à la Aston Martin V8 Vantage či Maserati 3200 GT.

Foto: Jan Majurník

A nechybí ani první Audi TT.

Velmi zajímavým sporťákem je původně slovenská K1 Attack, ovšem mezi absolutní skvosty musíme zařadit Noble M12 a Fisker Karma, jehož osud jsme pro vás zmapovali v našem dvoudílném článku – Exotický zkrachovalec, díl prvníExotický zkrachovalec, díl druhý.

Foto: Jan Majurník

Předmětný Fisker Karma byl odkoupen z Česka.

A co nějaká moderní česká stopa? Nechybí! Jde o upravený Kaipan 14, jejž majitelé muzea koupili ve vedlejší vesnici, kde ho v obchodě se čtyřkolkami nechal na protiúčet jistý nadšenec.

Budoucí mekka motorismu

Double Red Cars Museum chce i nadále pracovat na rozšíření sbírek, navázat hlubší spolupráce se školami či autokluby. Vizí majitelů je udělat z místa takovou lokální motoristickou mekku, kde by se sjížděli autíčkáři, motorkáři, ale i rodiny s dětmi, které chtějí poznat kus historie na čtyřech kolech. A pokud rádi lyžujete, tak nedaleko Brezna leží atraktivní areál Chopok.

Muzeum má otevřeno každý den včetně svátků od 9:00 do 20:00 hodin. Dospělí za vstup zaplatí 15 eur (350 Kč), důchodci 12 eur (285 Kč), zatímco všichni ostatní zvýhodnění jen 7 eur (166 Kč). Směle můžeme doporučit i volitelné a předem objednatelné komentované prohlídky, které vám o jednotlivých vozech prozradí mnohem víc než obyčejná cedulka na sloupku.

Reklama

Načítám