Hlavní obsah

Porsche 912 – Čtyři válce stačí

Foto: Martin Tolar

Vypadá to, že máte Carreru a užíváte si za jejím volantem život. Jenže vy ji nemáte, máte něco mnohem vzácnějšího, a přitom svým způsobem horšího. Ano, tohle je Porsche 912, zajímavé auto, které nevypadá na to, čím ve skutečnosti je.

Článek

V roce 1963 Porsche představilo ikonický model 911 (tehdy tedy 901, ale pak se ozval Peugeot, že má trojčíslí s nulou uprostřed zamluvené) a o rok později jej začalo prodávat. Jenže cena přišla mnoha lidem docela vysoká, auto moc velké a luxusní a prý to celé bylo velkým odklonem od dosavadních modelů 356.

V roce 1965 se tedy objevuje Porsche 912 jako základní model a nástupce starších typů, které se ještě stále nabízely. Na první pohled jej laik od 911 nerozezná, zvenčí je vše takové, jako to je u klasické krásné a slavné sestřičky, i když kola Fuchs nebo mlhovky z typu 911 byly u modelu 912 za příplatek. Alespoň že výrobce tohoto kupé poznají bezpečně všichni, protože ta silueta je typická.

Sice jsem varován, že jde o předrenovační kousek z roku 1966, ale nechápu, co je tím myšleno. To auto vypadá prostě skvěle. Dveře jsou tenké, prahy naopak širší. Sedačky a palubku měly modely 912 také poděděné z typu 356, ale mohli jste si připlatit za ty z typu 911. Stejně tak se dalo doplatit za stejné čalounění místo levnějšího originálního, jinou řadičku, čtyřramenný volant a palubku. Udělal to i původní majitel této krásky, takže vlastně získal na pohled auto totožné s 911, jen s menším počtem válců v motoru. Líbí se mi, jak hodně nízko se v autě sedí a v jak dobré pozici. Jen pedály jsou trochu vyosené doprava. Zadní okénka jsou vyklápěcí, což v létě oceníte kvůli vyvětrání. U dveří je nápadný štítek Karmann, právě tato karosárna některá kupé 912 pro Porsche stavěla.

Foto: Martin Tolar

Siluetu bezpečně poznají všichni, ale přesto tohle Porsche není úplně typické

Koncepce sportovního kupé (v nabídce byla i otevřená Targa) s motorem vzadu a pohonem zadních kol zůstala samozřejmě stejná. Jen tu není šestiválcový motor, ale jen čtyřválcový boxer 616/36 o objemu 1,6 litru, který má prapůvod už v Brouku (a díky tomu slibuje i snadnější údržbu a servis). Ten znali majitelé posledních exemplářů 356C, v typu 912 se nabízel s výkonem 88 koní v 5 800 otáčkách (zhruba o 40 koní méně, než měly některé soudobé verze) a točivým momentem 112 Nm ve 3 800 otáčkách. Na stovku zrychluje auto 11,5 sekundy, maximálka je 185 km/h.

Ovládací prvky zpočátku překvapí, ale rychle si zvyknete

Motor je kratší, takže je auto o něco lépe vyvážené než silnější 911. A vzbudíte ho samozřejmě klíčkem umístěným vlevo, jak je u Porsche tradicí kvůli účasti v závodech. Standardem byla čtyřstupňová převodovka, ale tento kousek má příplatkový pětikvalt s dlouhými kvalty a kulisou dog leg, takže na klasickém místě jedničky je zpátečka. Pedály ukotvené odspodu mají trochu nezvyklý směr sešlápnutí, ale po chvilce už mi to ani nepřijde. Sytič hledat nemusím, tohle Porsche ho nemá. Zpočátku, než se ohřeje, motor trochu prská do výfuku a rámusí, čeká jej totiž ještě profesionální odladění. Při správné teplotě už má ale docela hezký zvuk.

Foto: Martin Tolar

Kola Fuchs, ta by musela zdobit i moje Porsche

Porsche váží 965 kilogramů, což je příjemně nízké číslo. Mezi nápravy jsou kila rozložená v poměru 45:55. Navíc velmi zlehka jde i řízení, ačkoliv Porsche nemá posilovač. Díky lehké přídi jej za jízdy vůbec nepotřebuje, snad jen při manévrování by se hodil. Strmé a přesné řízení je senzační ale hlavně při jízdě, kdy si díky němu pořádně užijete vlastně jakoukoliv silnici. Čím je klikatější, tím je svezení lepší. Auto navíc celkově funguje tak, že bych mu tipnul vyšší výkon, klidně 120, možná i 130 koní a to jen díky tomu, jaký má jízdní projev. Hlavně ta okamžitá odezva plynu na pedál, klapka se snad otevírá už ve chvíli, kdy na sešlápnutí teprve pomyslím. Těch pár koní zkrátka můžete využívat pořád, což je větší sranda, než jich mít 500 a prohnat je jen někdy.

Vážně to je sportovní auto, opravdu!

Podvozek je trochu houpavý a celkově je Porsche velmi komfortní i na rozbitých venkovských silničkách. Ale tehdy ani Němci neuměli všude garantovat kvalitní asfalt, takže se auta nemohla plazit úplně po zemi a příliš tvrdé naladění by mu neslušelo. Nemůžu si pomoci, ale celkově se mi se slabší 912 jede lépe než loni s klasickou 911, ačkoliv ta byla s třílitrem mnohem silnější. Jenže to čisté řízení, díky němu se i slabší 912 chová tak, že by jí to renomovanější sportovní auta mohla závidět. Není to nejrychlejší auto na světě, ale sportovní auta jsou přece o něčem jiném. Důležitější než maximálka je zážitek zpoza jejich volantu. A tohle auto je v zatáčkách jedno z nejlepších, které jsem kdy řídil. A protože právě zatáčky mě baví nejvíc, tak jsem jeho kouzlu naprosto propadl.

Foto: Martin Tolar

Nic tady nechybí, to jsou jen pomluvy škarohlídů!

A co ta ekonomičnost provozu, kvůli které typ 912 vznikl? Tak třeba spotřeba je na výborné hodnotě 7,8 litru na sto kilometrů. Z nádrže na 61 litrů tedy tak rychle neubývalo. Za nízké číslo může kombinace dobré aerodynamiky, nízké hmotnosti (dokonce až o 100 kilogramů méně než 911) a dobře stavěného motoru. Jen se nesmíte oddávat krásnému zvuku ve vyšších otáčkách, to pak Porsche konzumuje o něco více. Motor ale zní opravdu příjemně a určitě mu trochu pomáhá i výfuk. Poděděný podvozek s nezávislým zavěšením všech kol a odpružením torzními tyčemi má s lehčím autem také méně práce.

Až budete vybírat to své, dejte si na pár věcí pozor

Obrovský zájem o auta měla i policie v Badénsku-Württembersku. A věděla proč, ve své době šlo o auto s precizní výrobní kvalitou a nadstandardní antikorozní ochranou. Přesto, vzhledem k vysokému věku, mohou být orezlé zejména nejstarší exempláře a to u baterie, kolem oken nebo okolo dveří. Spolehlivost je prý ale zaručená a s pořádným servisem by vás auto nemělo trápit. Jeho kvality oceňoval i pilot rallye Sobiesław Zasada, který s ním vybojoval titul Mistra Evropy 1967.

Už v roce 1969 přišel konec výroby, v roce 1976 se pak jeden rok nabízelo v USA Porsche 912E s dvoulitrem, aby vykrylo díru v nabídce po konci výroby 914 a před začátkem výroby 924. Počet vyrobených aut dosahuje hodnoty 34 959 kusů (z toho 2 562 ve verzi Targa). Jde o výrazně vzácnější auto, než jakým je 911 a v Evropě je takřka nesehnatelné. Čtvrt milionu dáte za vrak, tři čtvrtě až milion za slušný kus a tři miliony za ty nejhezčí exempláře. Proto dá řada lidí přednost slavnější a silnější sestře. Nástupcem byl typ 914 s motorem uprostřed a dvoumístnou karoserií Targa. S tím už jste se v našem magazínu setkali.

V Porsche 912 získáte auto, o kterém si všichni budou myslet, že máte slavnou 911. A víte vy co? Má takové charisma a takové reakce, že si ho zamilujete. Jízda s ním je vlastně dost podobně výjimečná jako se silnější 911. Jestli vám někdo řekl, že 912 jezdí špatně a 911 skvěle, tak nikdy žádnou 912 neřídil, protože já z ní nechci vystoupit. Chci s ní jezdit každý den. Porsche je zkrátka Porsche, lépe se to asi vyjádřit nedá.

Reklama

Načítám