Hlavní obsah

Porsche 924 Targa – Vysmívaný sporťák je už dnes v kurzu

Foto: Archiv redakce
14. 5. 2017

Mělo horší přezdívku, než Porsche pro chudé a nikdo jej nechtěl. V době, kdy mi zasychal řidičák, se dalo hezké koupit za 40 tisíc. Dnes je problém najít kousek za trojnásobnou cenu a majitelé už jen bohatnou.

Článek

Je až s podivem, kolik posměchu si musí užít některé modely Porsche. Jde hlavně o základní modely, které byly v hierarchii níž než ikonická 911. Například základní 912 je dnes jedním z nejvzácnějších modelů značky, oficiální názvem modelu 914, který zní Volkswagen-Porsche už dnes nenutí k posměchu, ale spíš k zájmu. A teď už na cestě roste i jeho nástupce 924, kterému se lidé vysmívali za motor sdílející díly s dodávkou VW LT. Jenže původně to ani Porsche být nemělo, automobilka tohle kupé vyvíjela pro Volkswagen jako nástupce typu Karmann Ghia. Jenže ve Wolfsburgu nakonec v rámci úspor poslali kupé k ledu a vyvinuli Scirocco na technice Golfu. V Porsche jim bylo líto zahodit nadějný projekt a uvedli jej pod svým jménem na trh.

Foto: Archiv redakce

Porsche v době příprav pracovalo na svém vlastním modelu s koncepcí transaxle. Mělo jít o kupé 928 s motorem V8. Nakonec jej ale s uvedením na trh tohle malé kupé 924 předběhlo. První kusy se prodávaly od roku 1976 a jednalo se o první Porsche s vodou chlazeným motorem na trhu. Na základní model se ale zákazníkům v USA zdála cenovka dost vysoká (naopak v Německu bylo 47 tisíc marek pro zákazníky přijatelnější a prodalo se zde víc Porsche, než cenově srovnatelného BMW 628CSi nebo mnohem levnější Toyoty Celicy). Motor 1,6 navíc nabízel poměrně malý výkon 95 koní, převodovka měla pouhé 4 stupně a na zadní poháněné nápravě byly jen bubnové brzdy z Brouka (přední kotouče byly zase z prvního Golfu)! Předchozí typ 914 nabízel alespoň vítr ve vlasech, typ 924 si však musel vystačit jen s šíbrem, který ovšem lze zcela vyjmout. Zato měl ale praktický velký a dlouhý kufr, i když dost mělký. V něm byla na výšku umístěná rezerva a po stranách odkládací schránky, to vše ale ukrývá koberec. Navíc je zde i vytahovací roletka, která vaše cennosti ukryla před zraky nenechavců. Po sklopení zadních opěradel získáte i rovnou ložnou plochu, což u Porsche prostě nečekáte.

Foto: Archiv redakce

Automobilka brzy reagovala i na kritiku a tak se objevil pětikvalt, kotoučové brzdy na zadní nápravě a dvoulitr s výkonem 110 koní. Od roku 1978 přibilo v katalogu i 924 Turbo s dvoulitrem Audi, turbodmychadlem KKK K-26 a výkonem 170 koní, který byl na dostřel modelu 911 SC (180 koní). Později se do nabídky dostaly ještě modely 924 Carrera GT (210 koní) a GTS (245 koní) které patří k cenným sběratelským artiklům a 924 S s motorem 2,5 litru a výkonem 160 koní z typu 944. Ani to jej ale během jeho života nezbavilo posměchu a nespravilo mu reputaci. Až nástupnické modely 944 a 968 si své místo obhájily. Tím ale myslím místo u skalních fanoušků typu 911, masově totiž byla 924 úspěšným modelem, který automobilce vydělával podobně, jako dnes SUV Cayenne. A právě za volantem 924 se řada z nich nadchla pro značku a zůstala značce věrná.

Foto: Archiv redakce

Základ původního motoru byl skutečně shodný s agregátem z Audi 100 a dodávky Volkswagen LT. Ostatně právě tak znělo i zadání automobilky Volkswagen. Porsche ale kompletně přepracovalo hlavu motoru, zapalování a časování ventilů. Projev motoru je tedy naprosto odlišný od obou zmíněných aut koncernu VW. Ani v interiéru nenechalo Porsche nikoho na pochybách a dalo sem sedadla i volant z typu 911. Ty doplnila automobilka i zrcátky ze stejného modelu. Sedadla s kostkovanou látkou a tenkým opěradlem vypadají skvěle, ta zadní jsou pohodlná a objímají tělo. Výškově však nejsou určená dlouhánům. Mezi nimi se táhne vysoký tunel. Na tom není páka ruční brzdy, tu má totiž řidič u prahu. Řadička je ale tam kde má být a je neskutečně kraťounká. Světlý koberec pak připomíná příslušnost k lepší kastě, kterou si Porsche pochopitelně zaslouží. Do dobového kazeťáku to bude chtít nějaké dobové vypalovačky, třeba Rock me Amadeus, a hned si budete připadat jako před vídeňskou diskotékou.

Foto: Archiv redakce

Designově je auto skvělé. Má elegantní nízkou karoserii a krásné velké a prosklené zadní okno, které je současně víkem kufru. Rok výroby 1984 byste mu možná tipli, zahájení výroby o dekádu dřív možná ani ne. Skvělá jsou i vyklápěcí světla, která jsou mou generací naprosto milována. Elegantní silueta umožňuje nástup do útrob párem velmi dlouhých dveří, které však mohou způsobit problémy v úzkém parkovacím místě. Vzdušnost interiéru ještě zlepšíte otevřením elektrického šíbru, nebo jeho úplným sundáním, který z auta udělá úplné polocabrio. Dobové polepy na bocích se mi také dost líbí, nějak to k osmdesátkám patří. Prostě tak trochu vintage style, jako kdyby vypadlo z dobové fotky.

Foto: Archiv redakce

Porsche 924 ale bude sbírat plusové body hlavně za jízdní projev. Nedivím se, že jej magazín Excellence v době uvedení označil za nejlepší Porsche. Vše začíná už naprosto úžasnou pozicí za volantem, jehož velký věnec máte mezi nataženýma nohama. Jeho perfektní vyváženost a lehká váha jej přímo předurčují k zábavě v každé zatáčce. Tam se navíc nenechá vychýlit ze stopy a příkladně se drží kdejakého moderního výrobku, který vám to na rovince natřel. On si vás ale kvůli nízké výšce asi ani nevšimne. Ta posedlost neuhnutím ze stopy je pro německou placku asi typická. A to se jeví jako auto s dostatečnou světlou výškou, přesto jsem si v zatáčkách byl reakcemi auta dost jistý. A vůbec mi nevadilo, že auto není rychlé. Dnes se mu výkonem vyrovná kdejaká euroškatule, ale tehdy to na základní Porsche stačilo. Tím hlavním, proč mě 924 nadchla, ale byla jeho zábavnost. Právě o tom mají malé sporťáky být – točení motoru, časté řazení, hraní si s meziplyny a při tom všem úsměv od ucha k uchu. Časy na kolo nechte jezdcům Formule 1, zrychlení a maximálku zase dětským kvartetům s Veyronem a McLarenem. Pokud si kupujete hračku, chcete i s ní hrát kvůli zábavě a to vám tohle Porsche dokáže zprostředkovat vrchovatou měrou. Na delší trasy t ale podle Martina moc není, prý mu bohatě stačil výlet do Litomyšle.

Foto: Archiv redakce

Ceny modelu 924 jsou ještě v akceptovatelné míře, doby kdy byl lacinější než Škoda Felicia, však pominuly. Fanoušci už objevili jeho výborné jízdní vlastnosti, rozumnou spotřebu, líbivý vzhled a promyšlený interiér a prostorný kufr. Navíc je to Porsche, takže je dost spolehlivé (například elektronika je částečně převzatá od Mercedesu), byť se dá narazit na kousek se zanedbanou péčí, který na něco trpí. Martinovo Porsche má občas problémy s teplými starty a v určitých otáčkách škube, také nějaká ta spotřeba oleje se u něj projevuje. Díky kompletnímu pozinkování karoserie však nejsou modely 924 příliš náchylné ke korozi. Pro Martina je to první youngtimer, takže dnes už by poučen vybíral pečlivěji. Líbí se mi ale, že si jako bývalý sportovec vybral i sportovní auto.

Já se ale rozhodně k davu posměváčků modelu 924 nepřipojím. Klidně si se mnou nesouhlaste, ale pořád je to Porsche. S koncepcí transaxle, sofistikovanými tlumiči, aerodynamickou karoserií a velkou pasivní bezpečností patřilo v 70. Letech mezi nejlepší auta na trhu. Kdyby nemělo značku Porsche, patrně by bylo mnohem uctívanější a dražší, než je tomu dnes. Já si myslím, že pokud chcete zajímavé svezení a neprahnete zrovna po 911, bude se vám základní Porsche líbit a ježdění s ním vás bude bavit. A těm neznalým pošklebkům se můžete zpoza volantu klidně vysmát.

Foto: Mikka

Nástupci

I přes vylepšování se Porsche 924 nikdy nedočkalo plného uznání. Je to prokletí, které základní modely značky trápí dodnes. Automobilka na výtky nakonec reagovala modelem 944, který měl rozšířené blatníky ale hlavně nový motor, který už s dodávkou Volkswagen neměl opravdu nic společného. Když v 90. Letech jeho design zastarával, posloužil stejný základ karoserie ještě modelu 968 s kulatými světlomety. Ten je ale tak vzácný, že většina z vás ho patrně naživo nikdy neviděla. Když byla jeho výroba ukončena, vytratily se transaxle modely z nabídky stuttgartské značky.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama