Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Porsche 911 Turbo S a tryskáč: Když je auto jen doplněk

Foto: Porsche
11. 11. 2020

V říši automobilů není až takovou výjimkou, že vám k vašemu vozu výrobce dodá různé doplňky, padnoucí ať už návrhářským stylem, schématicky, anebo zkrátka a dobře ladí barevně. V takových případech jde nejčastěji o kufry a další zavazadla, případně oblečení, hodinky nebo doplňky do kanceláře. Jenže – co když tím doplňkem je samotné auto?

Článek

Ruku na srdce, občas je příjemné, když vám hodinky ladí k oblíbené košili nebo obleku – nebo sportovnímu vozu. Jsou dokonce lidé, kteří si dávají záležet na tom, aby jejich oblečení barevně odpovídalo jejich autu. Ale tady jsme, přátelé v letectví. V říši, kde i taková „drobnost“ jako jedno navigační světlo o velikosti pingpongového míčku stojí několik tisíc korun.

Foto: Porsche

Porsche 911 Turbo S a Embraer Phenom 300E v edici „Duet“ kombinují to nejlepší z obou světů.

Proto možná leckoho nepřekvapí – zejména nadšence do letectví – že když si kupujete letadlo z omezené série, můžete si k němu „za pár drobných“ přikoupit i auto. Při takové myšlence jistě leckomu vytane na mysli naftový sedan prémiové značky. Jenže chyba lávky. Byť je to pro většinu smrtelníků nepředstavitelné, tak pro kupce soukromých tryskáčů může představovat i částka, za kterou se běžně prodává jeden z nejschopnějších a nejrychlejších supersportů reálného světa, Porsche 911 Turbo S. Což znamená, že se bavíme o částce 5,5 milionu korun a výš.

Často se stává, že drahé věci nejsou zrovna vkusné. Ovšem zrovna v tomto případě se povedlo obě vlastnosti sloučit bezchybně – kombinace letounu Embraer Phenom 300E brazilské výroby a ikonického sporťáku ze Stuttgartu v této edici zvané „Duet“ funguje velmi dobře. Jak by taky ne, když jde v obou případech o nejúspěšnější a svým způsobem nejsportovnější produkt od obou výrobců.

Série tohoto technologického tandemu bude omezena na deset kusů, a v každém případě bude mít auto i letadlo dvoubarevný lak, v tomto případě jde o kombinaci lesklé šedé Platinum Silver Metallic a matně šedé s názvem Jet Grey Metallic se stříbrno-modrými ozdobnými pruhy v barvách Brilliant Chrome a Speed Blue. Zajímavé pak je, že v obou případech je kompletní(!) povrchová úprava provedena ručně.

Foto: Porsche

Zbarvení auta dokonale odpovídá letounu. Povrchová úprava obou strojů probíhá ručně.

Tutéž barevnou kombinaci potom nese i zbarvení kol vozu. Exteriér jako takový pak disponuje řadou zajímavých a příjemně vtipných detailů, jako je třeba modré podbarvení zadního křídla vozu, na kterém je zespodu vyobrazena imatrikulace letounu, tedy něco jako registrační značka pro letadla.

Dalšími detaily jsou potom emblém na b-sloupku nebo pro někoho možná zvláštní logo připomínající hokejku, ovšem ve skutečnosti jde o kombinaci siluety křídel obou strojů a jakousi symboliku, že letectví a automobilový průmysl mohou jít ruku v ruce.

Tato „hokejka“ je několikrát vyobrazena také v interiéru, například na hlavových opěrkách. Než však do interiéru vůbec vstoupíte, zaujme na první pohled působivé ambientní LED osvětlení. Na ten druhý pak zraku jistě neunikne další zajímavý (nebo vtipný, záleží na úhlu pohledu) detail, a sice rudě podsvícené označení NO STEP na dveřních prazích, které je rovněž inspirováno letectvím a často se nachází v okolí nástupních ploch, aby pasažéři nestoupali mimo tyto vymezené prostory. Už jen chybí pitotka s nápisem „Remove before flight“, a bylo by to kompletní – ačkoliv to už by dost možná zavánělo kýčem.

Foto: Porsche

Jak interiér, tak exteriér je posetý detaily odkazujícími na letectví.

Interiér auta potom dle očekávání odráží interiér letadla – je tu čalounění černé a „křídové“ barvy, totéž platí i pro volant, doplněný o modré prošívání, které ostatně mají i sedadla. Pak už nezbývá než vzpomenout lesklé černé doplňky, tu a tam nějaký ten karbonový doplněk a strop čalouněný šedo-béžovou alias křídovou Alcantarou. Je to decentní a pestré, přesto však ne přeplácané – klobouk dolů.

Tu a tam nesmí chybět nějaký ten emblém zobrazující výše zmíněnou linii křídel a plaketku s nápisem „One of 10“, odkazující na exkluzivitu produktu, který vznikl z oficiální spolupráce značek Embraer a Porsche.

Ačkoliv zde je doplňkem do jisté míry auto, jen těžko by se takto exkluzivní kombinace obešla bez kvalitních chronografů, jak jinak než od Porsche Designu – konkrétně jde o model 1919 Globetimer UTC. A světe div se, dostalo se i na kufry. Asi netřeba říkat, že jsou opět barevně sladěné, a že pocházejí z dílen Porsche Design.

Něco nám říká, že řada čtenářů si teď pokládá otázku „Kolik tak to letadlo může stát?“, my vám však ušetříme zbytečné googlování. Šedá střela spalující petrolej, kterou vidíte na fotografiích, má „základní“ cenu 9,5 milionu dolarů, tedy velmi těsně pod 213 milionů korun – je ale evidentní, že v této speciální edici zvané „Duet“ to bude o kus více.

Čistě pro zajímavost, „ojeté“ tryskáče potom lze koupit „už“ za 1,5 milionu dolarů, ovšem to se bavíme o letounech z osmdesátých let. Avšak podobně jako u aut platí, že pokud se používají pravidelně a dostanou také pravidelný servis, není pro ně problémem vydržet desítky let.

A co šedá střela spalující benzín? Ta nepochybně také bude mít vyšší cenovku, než je původních 5,5 milionu korun – ovšem v tomto případě představuje jen kapku v moři. Koneckonců je nám všem jasné, že v tomto případě hraje prim ten stroj, který spaluje „petrák“, jak se lidově říká v letectví.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.