Hlavní obsah

Porsche 911 GT3 – Zase o krok blíž závodní trati

Foto: Porsche
30. 11. 2020

Řada 911 GT3 vždy nabízela řidičský zážitek tak blízký úspěšným závodním speciálům, jak to jen pravidla silniční homologace dovolovala. Zcela nová verze na bázi generace 992 se právě ukázala ve své prototypové formě a už teď je jasné, že posouvá hru ještě o řádný kus blíž závodní trati. Podívejte se už jen na…

Článek

TO KŘÍDLO! Obrovský spojler na zádi poutal pozornost všech už od prvních uniklých fotek maskovaných prototypů prohánějících se na plný plyn po bájném Nürburgringu. Vypadá totiž jako přímo převzaté ze speciálu RSR díky své velikosti a uchycení shora (říká se tomu „labutí krk“ a mohli jste ho vidět třeba na McLarenu Senna) – to aby usměrňovaný vzduch nerušeně proudil pod ním, a tak efektivněji přiváděl chladný vzduch k motoru. A aby ve spolupráci s obrovským difuzorem pak přidával zádi stabilitu ve vysokých rychlostech. Připočtěte si k tomu plochou podlahu a nové průduchy v přídi a snadno pochopíte, jak může nová 992 GT3 vytvářet o 50 % víc přítlaku bez zvýšení odporu vzduchu. To vše díky poznatkům z motorsportu…

Foto: Porsche

Tvar křídla a jeho zavěšení je odvozen přímo ze závodních vozů

Zkušenosti ze závodní trati přispěly i k úpravě zavěšení – vzadu je osvědčený multi-link s integrovaným aktivním natáčením zadní nápravy převzatým s modifikacemi z minulé 991.2 GT3, vpředu je zcela nové zavěšení s dvojitými lichoběžníky (poprvé použité u silniční 911 místo prostorově úspornějšího zavěšení typu McPherson) a s použitými díly ze závodních verzí Cup a RSR, která umožnila inženýrům ještě přesněji naladit geometrii předních kol.

Foto: Porsche

Vypadá rychle. To proto, že bude rychlé. Pekelně rychlé!

Ta mají mimochodem průměr 20 palců a jsou obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport Cup 2 o rozměru 255/35 R20, vzadu jsou pak o palec větší 315/30 R21 (obě nápravy mají navíc širší rozchod, což znamená víc mechanické přilnavosti). Za nimi se schovávají brzdové kotouče o průměru 408 mm vpředu a 380 mm vzadu a jsou drážkované, nikoliv děrované – další příklad využití zkušeností ze závodů. Na přání je samozřejmě můžete mít i v karbon-keramické variantě, což ocení především ti, co často vyrážejí brousit okruhy.

Fantastickou zprávou je, že všechna tato vylepšení ani použití větší karoserie generace 992 nepřineslo zvýšení hmotnosti. Tým vývojářů udělal vše pro to, aby se hmotnost udržela na úrovni předchozí 991.2 GT3, tedy kolem 1 430 kg (se všemi náplněmi) – v typickém duchu GT3 tak vyhodili zadní sedadla, zbavili se části odhlučnění, instalovali tenčí skla a poprvé také karbonovou kapotu (o klimatizaci ani infotainment nepřijdete, nebojte). Nová 911 GT3 se tak drží tradičního ducha této špičkové sportovní řady.

Foto: Porsche

Karbonová kapota je u 911 GT3 poprvé, průduchy pomáhají snížit vztlak na přední nápravě

A totéž platí pro to srdce samotného auta – motor. 911 GT3 stále zůstává věrna atmosférickému plnění, které poskytuje tu nejlepší odezvu na plyn, točivý charakter, lineárně gradující zátah a zvuk, ze kterého běhá mráz po zádech. Jde o další vývojový stupeň čtyřlitrového šestiválcového boxeru z minulé 911 Speedster, který točí až 9 000 otáček. Ve Speedsteru tato jednotka produkovala 510 koní (o mrzkých deset koní víc než u 991.2 GT3) a u nové GT3 se prý až 80 % kapacity inženýrů zaměřilo na udržení této hodnoty navzdory přísnějším emisním a hlukovým normám, a jen 20 % bylo možné využít na vylepšení. Nečekejte tedy žádné zásadní navýšení výkonu (věřte, že 500 koní vás připraví o řidičák už na zařazenou dvojku), ale už to, že si 911 GT3 udržela svůj ryzí charakter, je v dnešní době úžasné!

Foto: Porsche

Vše je stále orientované na řidiče a zábavu za volantem

To ostatně platí i pro čistě řidičský přístup – skořepiny jsou těsné, volant je kulatý, pedály jsou tu tři a k nim poctivá šaltpáka (se 6 stupni) pro řidičské fajnšmekry (pořád ale můžete mít i 7stupňové PDK, oproti běžné 992 však nemá joystick, ale skutečnou páku, protože šéf vývoje řady GT prostě nemá rád pádla pod volantem). Manuální řazení je sice na trati pomalejší, ale přináší větší propojení s vozem a tím také hlubší řidičský zážitek. A o to jde mnohdy víc než o čistou rychlost.

Tedy ne, že by nové 992 GT3 chyběla rychlost! Porsche zatím neuvolnilo žádné dynamické specifikace (musíme ještě počkat na oficiální představení), ale je jisté, že 992 GT3 bude rychlejší než předchůdce. Možná ne o tolik v hodnotách zrychlení 0–100 km/h (očekávejte hodnotu kolem 3,5 sekundy) nebo maximální rychlosti (lehce přes 320 km/h), ale při představení 911 GT3 bude uveřejněn i čas na Nürburgringu a máme slíbeno, že nám z něj spadne čelist.

Upřímně, jako vždy jsme u řady GT3 měli velká očekávání. Ale podle prvních kusých informací se zdá, že je nová 992 GT3 ještě předčí. Zvykli jsme si na to, že vývojové oddělení Porsche vždy s další generací překoná tu odcházející, která platila za svatý grál sportovní jízdy, ale tohle je skutečný zázrak. A jsme rádi, že se zázraky stále dějí. Tohle auto bude totiž naprostá PECKA!

A to brzy dorazí ještě nabroušenější 911 GT3 RS…

Reklama

Sdílejte článek