Článek
Zavedení nového způsobu měření emisí (WLTP) během loňského září mělo na automobilový trh katastrofický dopad. Nejenže se změnil způsob měření, on se také zásadním způsobem protáhl a zkomplikoval celý proces homologace. A protože najednou všechny automobilky potřebovaly homologovat celý svůj výrobní program prakticky naráz, rychle se naplnily kapacity testovacích pracovišť po celé Evropě. Dodávky aut zákazníkům se proto zpomalily (a v některých případech rovnou zasekly), což se odrazilo na prodejních číslech.
Bavíme se tu konkrétně o meziročním poklesu o 3,1 % v Evropě a 9,1 % v ČR za první polovinu roku 2019. Nyní se však začíná zdát, že se situace pomalu zlepšuje – český trh totiž hlásí rekordní červencové prodeje, které o 0,82 % překonaly už tak dost silný červenec 2018.
Když se ale podíváte na čísla detailněji, zjistíte, že si oproti loňsku významně polepšila jen Škoda (o 26,1 %, především díky nový modelům Karoq a Scala a faceliftované Fabii), Dacia (o 20 % díky modelům Dokker a Duster, které čeká přechod na přeplňované motory) a Hyundai (nárůst 4 %, také díky výprodejům skladových ix20, jejichž výroba skončila v květnu – proto se tento měsíc stal třetím nejprodávanějším modelem).
V Evropě se prodeje automobilky Škoda drží zhruba na svém, Dacii, Mitsubishi, Citroënu nebo Seatu se daří růst, naopak Hyundai mírně ztrácí. Velké poklesy prodejů pak hlásí z Volkswagenu, Fordu a Nissanu.
Celý automobilový průmysl zažívá složité období razantních změn, které prověří sílu všech značek. Uvidíme, které z něj vyjdou silnější. Příští měsíce hodně naznačí…