Hlavní obsah

Testy: Škoda Fabia Combi 1.0 TSI: Umí Fabia dělat radost?

Foto: Jakub Deml

Škoda Fabia Combi

Fabia byla, je a bude vždycky volbou rozumu. Vzato kolem a kolem, jedná se o víceméně skvělé auto, které splní veškerá očekávání, ale které si nikdo nekupuje srdcem. Kupuje si ho proto, že si nějaké auto koupit musí, popřípadě jej nafasuje v práci, protože musí něčím jezdit. Jenomže může vůbec existovat Fabia, která bude potěchou oka i řidiče? A hlavně…umí taková být i s litrovým motorem?

Článek

Rukama mi v průběhu doby projde velká spousta výrazně zajímavějších aut, ale abych pravdu řekl, na tuhle „fábku“ jsem se svým způsobem těšil. Stále se jedná o malé a úplně normální auto, přitom ale ve verzi, která má potěšit svého majitele i v jiných směrech než „jen“ těch ryze praktických. Nejvýkonnější motor je tu spojen s velmi příjemnou výbavou Monte Carlo, která dodává ohromnou spoustu šmrncu.

Monte Carlo stylové a praktické

Jen tak pro ilustraci. Hned poté, co jsem si testovací vůz vyzvedl, jsem jej zaparkoval v práci do garáží Seznamu. A vlastně nebylo žádné velké překvapení, že místo vedle mě obývala prakticky úplně stejná Fabia. Taky třetí generace, taky po faceliftu, taky kombík, ale stejně vedle ní vypadalo Monte Carlo jako auto z vyšší kategorie. Ty rozdíly byly přitom pouze v detailech. Monte Carlo stojí na hezčích kolech, má černě probarvené vnitřky světel, lesklé okenní lišty, leskle černé orámování chladiče a malé aerodynamické „růžky“ na spodní části předního nárazníku. Jasně, tohle všechno jsou pouze drobnosti, ale jako celek udělají z Fabie navenek úplně jiné auto, než jaké vídáte na silnicích ve stovkách kusů. A co teprve, kdyby Škodovka tenhle konkrétní novinářský vůz obarvila nějakou jinou barvou, než k uzoufání nudnou bílou. Přitom třeba taková pistáciová by se tady vysloveně vyjímala!

Foto: Jakub Deml

Jsou to detaily, které dělají auto. A Monte Carlo má detailů spoustu

Dost ale spekulací nad lakem, je čas se podívat dovnitř. Taky tady je Fabia v „monte“ stejná jako služebák vedle ní, přesto ale úplně jiná. Sedačky nejsou obyčejné, ale pohodlné ergonomické a černo-vínové, stejně jako palubní deska. Sportovní volant s perforovanou kůží ovládá prostřednictvím tlačítek největší dotykový infotainment s navigací, nechybí pochopitelně tempomat nebo startování tlačítkem. Na druhou stranu třeba madla dveří a jejich výplně jsou pořád stejně duté a plastové, což je zcela v pořádku u „služebákové“ Fabie za necelých 300 tisíc, ale o něco horší u špičkově vybaveného modelu, jehož cena překračuje půl milionu.

Foto: Jakub Deml

V červené barvě vypadá interiér neotřele a zajímavě

Pro většinu lidí je u Fabie coby rodinného auta zásadní praktičnost, a té není moc co vytýkat. Vyšší dospěláci se panského komfortu na zadních sedadlech pochopitelně nedočkají, ale nějaký ten kus se svezou, aniž by disponovali jogínskou ohebností. Kufr je při 530 litrech (nebo až 1 395 litrech při sklopení sedadel) dost velký, ale o maximálním objemu, který reálně využijete jen zřídkakdy, to úplně není. Největší kouzlo kufru tady spočívá ve variabilitě. Silně doporučuji připlatit rozumných 3 500 korun za „Simply Clever Paket“, který zahrnuje, vedle držáku telefonu a koše na odpadky do spolujezdcových dveří, hlavně systém sítěk do zavazadelníku. Pomocí několika háčků a dalších vychytávek zavazadelníku lze v kufru Fabie zafixovat i ten nejvrtošivější náklad.

Foto: Jakub Deml

Přihrádkami a háčky to teprve začíná. Testovaný kus příplatkový paket se síťkami bohužel neměl, všem ho ale stejně doporučuji

Monte Carlo silné a úsporné

Dobrá tedy, Fabia coby Monte Carlo vypadá dobře, a přitom je pořád ve své kategorii maximálně praktická. Ale jak je na tom po jízdní stránce? Jak už padlo výše, testovaný model je vybaven tříválcem 1.0 TSI v silnější variantě o výkonu 110 koní, disponujícím 200 Nm točivého momentu. Jedná se o vůbec nejvýkonnější motor do faceliftované Fabie, kterou v současnosti už s žádným čtyřválcem nekoupíte. A bohužel je nutno konstatovat, že testovaný kus byl jedním z posledních, kombinujících právě nejsilnější motor a manuální převodovku. Škoda nedávno stáhla tuto kombinaci z prodeje, takže chcete-li výkon přes 100 koní, musíte sáhnout po sedmistupňovém dvouspojkovém automatu, ovšem ani ten není špatnou volbou.

Už teď je mi jasné, co se v komentářích pod článkem na téma benzinového litru dočtu. Už teď si mnozí z vás připravují jizlivé poznámky o motoru ze sekačky, o motoru, který couvá proti větru, a motoru, který nic nevydrží. Jenže chyba lávky. Motor Fabie je sice maličkatý, ale proti větru rozhodně necouvá, ba naopak jede jako z praku. A zatím se podle dosavadních zkušeností projevuje jako spolehlivý.

Foto: Jakub Deml

Pod kapotou je plno, ale motor sám o sobě je skutečně prcek

Abych to vše trochu zkonkrétnil – malý, leč statečný tříválec jede úplně nejlépe ve středním spektru otáček, kde se sice ozve trocha tlumeného drnčení, typického pro tříválce, ovšem jakmile se ještě před dvěma tisíci nadechne turbodmychadlo, motor velmi pěkně vypálí a jede až za hranici pěti tisíc. Výkon je naprosto dostačující k tomu, aby se dalo s Fabií rozumně předjíždět na okresce nebo vyjet do táhlého stoupání bez podřazování. Z „couvání proti větru“ vážně nemusíte mít obavy, stejně tak se nemusíte bát ani vysoké spotřeby. S lehkou nohou a ustálenou rychlostí se dá dostat i na hranici pěti litrů na sto, ale dokonce i za běžných okolností se lze udržet do šesti na sto, což není špatné.

Vyvstává tedy ta zásadní otázka – je litr ve výsledku lepší než starší čtyřválec 1.2 TSI, dostupný před faceliftem? To zase tak úplně ne. V otázce dynamiky jsou si motory v zásadě rovny a spotřeba je o kousínek lepší u litru, ovšem pokud 1.0 TSI něco chybí, je to síla v nízkých otáčkách při rozjezdech. Na volnoběh je sice agregát příkladně kultivovaný, zatímco při normálním pomalejším rozjezdu vám pomůže elektronika, ale dát rychlejší rozjezd nebo rozjezd do strmějšího kopce bez přílišného vytáčení motoru je trochu alchymie, protože točivý moment před nástupem turbodmychadla není nijak zásadní a motor je spíše letargický.

Na druhou stranu, když už Fabia jede, umí se motor na trojku nebo čtyřku bez protestování „probrat“ i tehdy, když otáčky spadnou pod 1 500 za minutu. Méně než 1 300 otáček se už ale nehodí ani pro stabilní udržování rychlosti a tady motor začíná nehezky vibrovat a drnčet.

Všeobecně se nebojím říci, že motor disponuje dostatečným a jednoduše dostupným výkonem, navíc vykoupeným jen nízkou spotřebou. Na normální používání je litrové TSI výborným motorem a Fabia výborným autem. Ovládání všech prvků jde příjemně snadno a celkově hladce, ať už se jedná o spojku, nebo o přesné řazení. A nejinak je na tom i podvozek, který poměrně tiše a kultivovaně žehlí nerovnosti, takže je i ve městě dost pohodlný, přitom ale není rozměklý a s lehkým motorem v přídi umí být Fabia i dost agilní, byť to po ní většina majitelů nikdy chtít nebude.

Kromě toho je, jak už padlo výše, Fabia ve výbavě Monte Carlo taky vyloženě pěkná a praktická, takže abych zodpověděl otázku položenou hned v úvodu – ano, takhle vypadá vlastně docela obyčejná Fabia, která však dělá radost.

Technické údaje
Motorzážehový řadový tříválec, 4 ventily na válec, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem999 cm3
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Výkon110 koní (81 kW) při 5 000 - 5 500 ot./min.
Točivý moment200 Nm při 2 000 - 3 500 ot./min.
Převodovkašestistupňová manuální
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 077 kilogramů
Akcelerace 0-100 km/h9,7 sekundy
Maximální rychlost196 km/h
Spotřeba (kombinace)5,6 litrů na sto kilometrů
Objem palivové nádrže45 litrů
Objem zavazadlového prostoru530 litrů
Kola a pneumatiky215/40 R17
Rozvor2 470 milimetrů
Rozměry (délka/šířka/výška)4 262/1 732/1 488 milimetrů
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama