Hlavní obsah

Testy: Opel Insignia GSi Grand Sport – Elegantní sportovec

Foto: Karel Štochl

Opel Insignia GSi Grand Sport zastupuje segment uhlazených manažerských limuzín, ovšem nabízí také špetku sportovního koření a obří porci techniky. Jsou to však ty pravé chutě?

3. 12. 2019

Opel Insignia Grand Sport je stále ještě ryze německou cestovní limuzínou bez zásahů francouzského koncernu PSA – majitele značky Opel. Vůz ve verzi GSi navíc dostal několik sportovních vychytávek, sofistikovanou čtyřkolku a adaptivní podvozek. Jde jen o manažerskou zhýralost, nebo před námi prémiová Insignia něco tají?

Článek

Automobily tovární značky Opel vždycky cílily na konzervativní zákazníky, proto vzhledově (s výjimkou verzí OPC) nijak moc nevyčnívaly. Jinak na tom není ani testovaná varianta GSi Grand Sport, která sice zaujme výraznějším lakem, velkými litými koly a aerodynamickými prvky (například zadním spojlerem), ale pořád nejde o hlasitého sportovního křiklouna typu BMW M nebo Mercedes-AMG.

Foto: Karel Štochl

Opel Insignia zvenku nepůsobí příliš agresivním dojmem, jen barvou trochu vyčnívá

V rámci atraktivního nádobíčka může dynamicky laděná Insginia nabídnout sympatický dvoulitrový turbodiesel, ovšem podpořený dvěma turbodmychadly, a to na papíře znamená výkon 210 dehtem nabitých koní. Neméně zajímavá je síla 480 Nm, kterou přenáší na všechna čtyři kola osmirychlostní automatická převodovka s pádly pod volantem. Tahle symfonie dá dohromady zrychlení z nuly na sto za 7,9 sekundy a maximální rychlost 233 kilometrů za hodinu.

Foto: Karel Štochl

Elegantní linie karoserie doplňuje rozvor náprav dlouhý 2 829 milimetrů

Jenže o číslech tohle auto není – v rámci konkurenčních modelů ho papírově strčí do kapsy kdejaké BMW řady 3 nebo Volkswagen Arteon. Ale záleží vám na tom? Chcete s tímhle autem trhat asfalt na závodních okruzích? Ne, na tohle není Opel Insignia GSi určená.

Na okruh zapomeňte

Vůz doslova překvapí technikou podvozku, protože disponuje adaptivním odpružením se sportovním nebo komfortním cestovním režimem. Mezi těmito profily přepínáte tlačítky na středovém tunelu a jde o citelně funkční nastavení. V praxi tak rozbitou cestu překonáte v relativně vysokém pohodlí a během sekundy můžete naskočit se zpevněnými tlumiči do ostřejších zatáček. Nejde sice o okruhové náčiní, ale dynamická jízda Insignii GSi rozhodně jde.

Foto: Karel Štochl

Světelný podpis zadních světel také nepůsobí nijak sportovně-dráždivě

Technologickým vrcholem je však sofistikovaný pohon všech čtyř kol. Řídicí počítače dokážou až 60 procent točivého momentu poslat na zadní nápravu, nebo ho bez omezení rozprostřít na jednotlivá kola. Pokud vám technická hantýrka nic neříká, popíšeme vám chování německé čtyřkolky v zatáčce.

Foto: Karel Štochl

Vzadu má své místo aerodynamický spojler

Představte si hodně ostré zatáčky, klikatou silnici, zkrátka asfalt, který se vlní jako boky havajské přebornice v tanci hula hoop. Sedíte za volantem Insignie a blíží se první prudké odbočení. Jedete, utahujete, točíte volantem a víte, že za chvíli budete na hranici nedotáčivosti.

Foto: Jan Majurník

Dvoulitrový diesel má na pomoc hned dvě turbodmychadla

Auto musíte cítit zadkem

Pokud máte správný posez, ucítíte v bederní části zad, jak zabírá zadní náprava a schopnost zatáčet se výrazně zlepšuje. Celý tenhle proces se odehraje prakticky během sekundy, což nadchne nejednoho řidiče. Ačkoli jde o konvenční automobil určený pro ředitele podniků nebo vysoce postavené manažery, svojí technikou zaujme všechny, kteří se rádi svezou dynamicky. A díky brzdám značky Brembo máte dost vysoké šance, že si ostrou jízdu bezpečně užijete déle než pár minut.

Foto: Jan Majurník

Brzdy jsou od značky Brembo. Světe div se, brzdí dobře

Zvenčí vůz klame tělem, protože uvnitř poskytne nadstandardní životní prostor. Vzhledem k širokému čelnímu sklu nabízí dostatečný rozhled kolem a svým provedením zdaleka neurazí – zpracování adekvátně odpovídá ceně, byť ta přesahuje hranici jednoho milionu korun.

Foto: Jan Majurník

Celkový pohled na konvenční palubní desku umístěnou s mírným nasměrováním k řidiči

Nešlo by o Opel, kdyby téměř vše nemělo svoje dedikované tlačítko. Mechanicky tak zapínáte výhřev sedadel, volantu, přeskakujete skladby, rolujete v palubním počítači, nastavujete head-up displej, klimatizaci či přepínáte mezi jízdními profily. Jde zkrátka o ráj pro všechny konzervativce.

Foto: Jan Majurník

Téměř každá funkce vozu má své ovládací tlačítko

Hlavní určení auta je však na dlouhé přesuny, čemuž je přizpůsoben také komfort odvětrávaných sedadel. Konkrétně přední sportovní křesla disponují ortopedickým certifikátem, nastavením výšky nebo podpěry stehen, dofouknutím boků či bederní opěrky. K tomu všemu vás opěradla umí namasírovat, a to právě nafukováním a vyfukováním bederní opěrky.

Foto: Jan Majurník

Sportovní sedadla vpředu jsou vyhřívaná, odvětrávaná a ještě mají zdravotní certifikát

Není sport jako sport

Výbava je také slušná – najdete tu mnoho asistentů, elektricky ovládané vybavení, adaptivní diodová světla, přední i zadní kameru, navigaci, head-up displej a několik vychytávek – například naklopení jednoho nebo obou zrcátek při parkování.

Foto: Jan Majurník

Těmito tlačítky upravujete nastavení adaptivního podvozku

Jde zkrátka o auto, se kterým se můžete přesunovat cestou a trochu i necestou. Sportovní nádech umocňují technické prvky a plaketa GSi, ovšem stále jde především o elegána. Abychom se mohli bavit o pravověrné sportovní limuzíně, musela by Insignia dostat lak ardenská modř, silný benzinový motor a loga Opel Performance Center (OPC).

Že to není reálné? Možná ano! Zákulisní informace hovoří o tom, že se příští rok dočkáme faceliftu opět v ryze německém pojetí a v nabídkách vrcholových motorizací se objeví agregáty s trojciferným výkonem začínajícím dvojkou. A to bude, dámy a pánové, v nastupující elektrické době čím dál větší vzácnost.

Technické údaje
ModelOpel Insignia 2.0 BiTURBO CDTI GSi S/S 4X4
Motordvojitě přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem1 956 ccm
Výkon154 kW (210 k) při 4 000 ot./min.
Točivý moment480 Nm při 1 500 ot./min.
Poháněná náprava4 x 4
Převodovkaosmirychlostní, automatická
Maximální rychlost233 km/h
Zrychlení 0–100 km/h7,9 s
Průměrná spotřeba7,7 – 7,6 l/100 km
Naměřená průměrná spotřeba9,2 l/100 km
Objem palivové nádrže62 l
Provozní hmotnost1 772 kg
Rozměry (d x š x v)4 897 x 1 863 x 1 455 mm
Rozvor náprav2 829 mm
Základní světlá výška123 mm
Objem zavazadlového prostoru490/1 450 l
Základní cena1 039 990 Kč
autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama