Hlavní obsah

Seat je pořád tady! Opomíjená španělská automobilka modernizuje své bestsellery a postaví levný elektromobil

Foto: Jakub Deml

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Španělský Seat není mrtvý, a to původním prohlášením navzdory. Automobilce se otevřely finanční kohoutky, takže chystá velkou modernizaci dvou svých hlavních modelů a také zcela nový elektromobil. Ten má být cenově dostupný, takže značka nejspíš přežije i rok 2035, kdy se mají přestat prodávat auta produkující emise CO2.

Článek

Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.

Punk není mrtvý a teď to vypadá, že nejspíš ani Seat. Navzdory původním prohlášením, že se hlavní investice budou točit kolem Cupry a Seat tak nějak dožije se spalovacími motory do roku 2035, je teď všechno jinak. Šéf značky Wayne Griffiths nastínil, jak to se Seatem v blízké budoucnosti bude.

Foto: LIBOR SUCHÝ, autoprodejna, Cupra

Seat měl ustoupit, Cupra pokračovat. Nyní se zdá, že má lidovější značka ještě naději žít po boku té prémiové.

Svůj proslov začal tím, proč by měla značka s více než 70letou tradicí zmizet a kdy je ten pravý čas se do toho opřít. Griffiths dále vysvětlil, že vysoká podpora Cupry byla nutná kvůli zvýšení prodejnosti a ziskovosti této značky, protože Seat bojoval s poklesem odbytu, jelikož mu pro výrobu chyběly polovodiče.

Nyní se však zdá, že se Seat z této krize nejspíš definitivně vymanil, protože vloni prodal celkově 290 tisíc vozidel, což oproti předloňsku představuje navýšení o 24 %. Griffiths dále jasně sdělil, že Seat bude pokračovat a že se chce vrátit na své původní místo na trhu, což by měly zajistit investice do modelů i značky samotné.

A tento plán už má jasné obzory. Vše začne letošním faceliftem Leonu a dalším modernizováním důležitého crossoveru Arona i hatchbacku Ibiza v roce 2025. Omlazení se má dočkat též Ateca, což jí prodlouží generační modelový život oproti původním plánům.

Foto: Seat

Ibizu a Aronu čeká modernizace. Sice už druhá, ale velká.

Modernizované modely dostanou nové úsporné motory i novogenerační plug-in hybridní pohony, přičemž podle prohlášení šéfa značky Seat budou stát na vylepšené modulární platformě MQB koncernu Volkswagen. Seat chce vytasit rovněž elektromobil, na což nejspíše užije základnu pro chystaný Volkswagen ID.1 (a pro dosud nepojmenovanou variantu Škoda), který má stát kolem půl milionu korun.

Svoji budoucnost vidí Seat u zákazníků, již chtějí cenově dostupná auta, a také u mladých lidí, které by mohl oslovit dynamický design vozidel Seat. Před celým Seatem tak stojí obrovská výzva, přičemž pokud se mu povede uspět, možná bude jeho šéf Wayne Griffiths oslavován jakožto zachránce značky podobně, jako tomu bylo u Sergia Marchionneho, který zachránil Fiat.

Reklama

Načítám