Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Testy: Seat Leon 2.0 TDI – Je diesel nejlepší volbou?

Foto: Jakub Deml
10. 8. 2020

Při prvním seznámení jsme si potvrdili, že Seat Leon s benzinovým motorem je velmi příjemným autem a stále skvělou volbou pro nadšené řidiče. Jak se mu ale povede s dieselem? Nepřijde o něco ze své atraktivity, nebo spíš víc získá?

Článek

Dávno jsou pryč doby, kdy turbodiesely byly jasnou volbou. Dýchavičné a nenasytné benzinové atmosféry jsou už jen matnou vzpomínkou, moderní turbomotory hrají úplně jinou hru z hlediska zátahu, spotřeby i kultivovanost chodu, takže si z prodejního koláče ukusují stále větší kusy (a aféra Dieselgate jim v tom také vydatně pomohla). Patří tedy diesely do starého železa?

Foto: Jakub Deml

Výrazným poznávacím znakem nového Leonu je světelný pruh přes celou šířku vozu

To rozhodně ne, alespoň podle zkušenosti s novým Seatem Leon (a vlastně i ostatními koncernovými modely se stejnou pohonnou jednotkou). Aktuální generace 2,0 TDI evo dává svým uhlazeným vystupováním zapomenout na typické neduhy starších dieselů – hladce se vytáčí, necítíte žádné vibrace, v nízkých otáčkách neduní, v těch vyšších hlasitě nechrochtá, vlastně ho většinu času skoro neslyšíte, a když už se pod plynem projeví, pouze velmi distinguovaně vrčí.

Foto: Jakub Deml

Turbodiesel 2,0 TDI evo stále vyniká skvělou spotřebou, navíc se hodně polepšil v kultivovanosti

Seat Leon – co je vlastně nového?

Zbrusu nová čtvrtá generace Leonu je postavená na nové platformě, je o trochu větší zvenku i uvnitř a má novou generaci motorů (včetně skvěle úsporné mild-hybridní 1,5 eTSI). Nejvýznamnější je ale technologický pokrok: kabina udělala velký krok k digitalizaci (všechny funkce se ovládají přes dotykový displej), kompletně nový infotainment (s obrazovkou 8,25" nebo 10") nabízí větší rozsah mobilní konektivity a online služeb, jízdní asistenty jsou ještě o něco sofistikovanější (adaptivní tempomat s prediktivní funkcí, sledování mrtvých úhlů s delším dosahem atd.). Více si přečtěte v našem představení a první jízdě

Není problém kodrcat se s ním přes město, je příjemné s ním plout po okreskách a hltání velkých porcí dálniční kilometrů je učiněná radost. Samozřejmě tomu hodně pomáhá dvouspojkový automat, který za vás hladce a chytře žongluje s kvalty a kromě toho, že vám významně zjednodušuje řízení, tak přispívá i k velmi nízké spotřebě.

Ó ano, to je disciplína, v níž byly diesely vždy nedostižné, a platí to i dnes – Leon jezdil při slušném zacházení s průměrem kolem 4,5 litru na 100 km (při svižné jízdě nebo pohybu přes město si nebral víc než šest), což je pořád o litr méně, než co zvládnou ty nejlepší benzinové jednotky (konkrétně mám na mysli 1,5 eTSI DSG). S plnou nádrží tak s Leonem TDI najedete mezi tankováními klidně 1 000 kilometrů.

Jenže za to zaplatíte. Předně o 80 kg vyšší hmotností, z níž většina je koncentrovaná na přední nápravě – z toho plyne těžkopádnější pohyb v zatáčkách a větším sklonem k nedotáčivosti, což u sportovně laděného hatchbacku trochu zamrzí. Diesel vám taky nikdy nedopřeje tu správnou radost z vytáčení motoru při dynamické jízdě (ačkoliv ne že by 1,5 TSI byl zrovna vzorem nadšení z pohybu) – rychlost mu nechybí, ale jeho projev funguje jako spolehlivý tlumič vášní.

A pak je tu samotný příplatek v ceně – ve srovnání s podobně výkonným 1,5 TSI budete muset položit na dřevo 60 tisíc korun navíc, což při aktuálních podobných cenách benzinu a nafty znamená najet zhruba 200 000 kilometrů, aby se vám rozdíl v ceně vrátil. Takže spíš než sobě, uděláte radost příštímu majiteli…

Seat Leon s turbodieselem je tak pořád skvělou volbou zvlášť na dálkové cestování. Jenže s lehčím, tišším a sametovějším benzinovým čtyřválcem si auto užijete prostě víc, a ani tak vám kapsu nezruinuje. Naše volba by tak byla jasná.

Základní cena Seatu Leon je 484 900 Kč (1,0 TSI 110 k), nejlacinější diesel stojí 574 900 Kč (2,0 TDI 115 k) a testovaná vrcholná varianta měla cenovku 739 900 Kč. Na rozumnou konfiguraci (1,5 TSI 130 k ve střední výbavě Style) by vám mělo stačit zhruba 600 tisíc korun.

Technické údaje
Motorřadový čtyřválec, turbodiesel, uložený vpředu napříč
Zdvihový objem1 968 cm3
Výkon110 kW (150 k) při 3 000 ot./min.
Točivý moment360 Nm při 1 700 - 2 750 ot./min.
Převodovkaautomatická dvouspojková, 7 stupňů
Pohonpředních kol
Pohotovostní hmotnost1 448 kg
Akcelerace 0-100 km/h8,6 s
Maximální rychlost218 km/h
Spotřeba (kombinace)3,6 l/100 km
Objem palivové nádrže45 l
Kola a pneumatiky225/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 368/1 800/1 456 mm
Rozvor2 686 mm
Objem zavazadlového prostoru380 l

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.