Hlavní obsah

Slepá cesta, nebo perfektní kompromis? Plug-in hybridy druhé generace přinášejí širokou použitelnost bez omezení

Foto: Martin Jánský

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Plug-in hybridní pohon měl být skvělým mezistupínkem mezi spalovacími motory a čistou elektromobilitou – nové možnosti a minimum omezení. Jenže v praxi tento koncept příliš nefungoval, resp. fungoval jen pro velmi úzkou skupinu lidí. To by se však nyní s technickým pokrokem mohlo změnit.

Článek

To nejlepší z obou světů, slibovaly automobilky, když na trh uváděly své první plug-in hybridní modely. Měly totiž nabízet dostatečný elektrický dojezd a přitom nijak neomezovat dálkové cestování díky spalovacímu motoru. Jenže v praxi to bylo trochu složitější – většinou umožňovaly reálný dojezd 30-40 elektrických kilometrů při lehčím zatížení (město a okresky), po jejichž vyjetí už ani moc „nehybridovaly“ (čili nešetřily tolik paliva díky zapojení elektrického pohonu) a nabíjení trvalo věčnost (kapacity baterií měly sice nízké, ale palubní nabíječky byly obvykle dost slabé).

Ve finále tak šlo o auta jen pro velmi omezené použití (ti, co dojížděli denně a jen pár desítek kilometrů) a omezenou cílovku (s možností nabíjení doma a/nebo v práci), která byla oproti už tak dost úsporným dieselům podstatně dražší (elektrický pohon něco stojí). Příliš mnoho motivace komplikovat si život nabíjením jste tak neměli a odvážlivci zajímající se o elektromobilitu se obvykle vrhli rovnou do náruče elektromobilu (když už mohli nabíjet doma). Jenže nyní se plug-in hybridům s druhou generací pohonu možná do žil vlije nová krev…

Delší dojezd

Kapacita trakčních baterií se prakticky zdvojnásobila (třeba hybridní třída E od Mercedesu má podobně velkou baterii jako první Nissan Leaf), takže už neujedete na jedno nabití mrzkých 30-40 kilometrů, ale spíš 70-80, dokonce za ideálních podmínek (teplo, městský provoz, citlivý řidič) až 100 kilometrů. A to už vážně bude stačit skoro všem na pokrytí denního dojíždění.

Foto: Martin Jánský

Nabíjecí stanici můžete mít blíž, než si myslíte. PRE v Praze instalovalo na většinu svých trafostanic AC wallboxy, kde můžete pohodlně dobíjet výkonem až 22 kW.

Rychlejší nabíjení

A když ne, stačí se stavit na půl hodinky v obchodě a píchnout auto do nabíječky – nová generace už totiž bývá vyzbrojena také DC rychlonabíjením (i když s výkonem 40-60 kW). A k tomu výkonnější AC dobíječkou k tomu (7 anebo rovnou 11 kW), takže na plné nabití nečekáte celou pracovní směnu nebo celou noc (jako s AC 3,7 kW), ale třeba jen dvě hodinky. A to je super!

Foto: Martin Jánský

PHEV druhé generace už většinou mají AC i DC nabíječku, takže nabíjení netrvá hodiny, ale pouhé desítky minut. Tak akorát, abyste stihli povinný týdenní rodinný nákup a zpátky jeli s plnou baterií.

Řízení kapacity podle navigace

Čím dál častější je také automatické řízení využívání elektrické energie podle trasy zadané do navigace. Systém analyzuje profil trasy a podle toho rozhodne, kde dává smysl využívat elektrickou energii (typicky město a obce) a kde je efektivnější spalovat benzin/naftu (typicky dálnice). Dřív si tuhle matematiku museli dělat nadšení řidiči sami přepínáním režimů pohonu, dnes už to líní uživatelé mohou nechat zcela na automatice.

Foto: Martin Jánský

K nabíjení PHEV nepotřebujete hypercharger, obyčejných 50 kW bohatě stačí, navíc to ani nevyjde draho.

Přehled díky mobilní aplikaci

Samozřejmostí moderních aut se také stává vzdálený přístup pomocí mobilní aplikace, takže vždy víte, kde máte auto zaparkované, jestli jste ho zamknuli a další šikovné podrobnosti. K tomu můžete snadno zjistit, kolik paliva/energie vám zbývá v nádrži/baterii, případně kdy bude vaše auto dobité. Nejpříjemnější je funkce předehřátí (klimatizace), takže ráno nasedáte do vyhřátého/vychlazeného vozu s plně nabitou baterií. Dokonalé!

Foto: Mercedes-Benz

Vzdálený přístup k vozu pomocí mobilní aplikace se dnes již stává standardem, u elektrifikovaných aut ale přináší výhody v podobě perfektního přehledu o stavu nabití a snazší aktivace předehřátí/klimatizace vozu před odjezdem.

Druhá generace PHEV tak posouvá hru o pořádný kus dál, má totiž mnohem širší schopnosti a díky tomu i větší možnosti využití, přitom vás netrápí strachem z omezeného dojezdu. Nyní skutečně představuje plnohodnotnou alternativu, mezistupeň mezi běžným spalovákem a čistým elektromobilem. Tak co, zkusíte jim dát šanci?

Co říkáte na PHEV druhé generace?
Super, konečně to dává smysl.
65,8 %
Líbí se mi to, ale nabíjení je pořád problém.
17,5 %
Nic elektrického mi nesmí do garáže.
16,7 %
Celkem hlasovalo 993 čtenářů.
Načítám