Hlavní obsah

Novinky z autosalónu v Mnichově na vlastní kůži

Foto: Redakce Garáž.cz
8. 9. 2021

Mnichov měl být podle všech předpokladů slabším odvarem Frankfurtu, zaměřený spíš na vizi mobility budoucnosti než na skutečná auta. Ano, přítomných automobilek bylo výrazně méně, přesto si připravily dostatek zajímavých novinek, na které je radost pohledět. A hlavně se jich dotknout…

Článek

Autosalony stále nejsou mrtvé. Digitální prezentace, které vidí naráz celý svět, jsou sice skvělé, ale jen naživo můžete představované novinky naplno ocenit a vychutnat si jejich propracované detaily, vyzkoušet si, jak se v nich sedí, a dokonce si osahat jejich ovládací prvky nebo infotainment. Získáte tak neocenitelné dojmy, které vám ani online stream v tom nejvyšším rozlišení nepřinese.

Pojďme si tedy představit ty největší novinky autosalonu – jak působí naživo?

Audi Grandsphere

Jako jedni z mála světových novinářů jsme získali exkluzivní přístup ke zcela novému konceptu Audi. A byl to vážně zážitek! Grandsphere je vizí vlajkové lodi Audi, takže taková A8 pro rok 2025. Samozřejmě je tu pár sci-fi prvků (například prosklené boky a střecha nebo odvážný tvar zadního okna), ale pokud si odmyslíte těchto pár detailů, praští vás do očí to nejdůležitější – ladnost, jednoduchost a elegance tvarů celého konceptu. Těžko říci, jaké prvky se nakonec dočkají sériové výroby, ale design Audi bude zřejmě v budoucnu jemnější, méně agresivní než dnes. Velmi správně, automobilový svět nutně potřebuje krásné sochy na kolech!

Foto: Audi

Pryč s agresivitou, sem s elegancí. Tak to má být!

Když se doširoka rozevřou obrovské dveře (zadní se otevírají protisměrně), odhalí se pohodlný přístup (nepřekáží tu B-Sloupek) do kabiny, která spíš než auto připomíná obývací pokoj luxusní vily. Spousta prostoru, přirozené světlo, přírodní materiály (dřevo místo plastů, vlna místo kůže) a geniální řešení („skryté“ displeje, otočné ovladače klimatizace ve dveřích atd.). Zapomeňte na volant ukrývající se v palubní desce, autonomie čtvrté úrovně (není vyžadovaná účast řidiče) je pořád dost daleko, ale interiér nabízející prostor a pohodlí obýváku rozhodně přijde. Ostatně takový Hyundai Ioniq 5 je této představě už docela blízko.

BMW iX

Konečně jsme ho mohli vidět naživo a… ne, pořád to není hezké auto. Je neforemné a nedostatek tvůrčí invence kompenzuje přehnaně agresivní přídí. Výsledný dojem je ale hodně závislý na konkrétní specifikaci (barva laku, design a velikost kol). Přesto se bude jistě dobře prodávat, je to přece BMW – a nejspíš to bude i moc dobré auto.

Foto: BMW

Komu se líbí, ruku s kreditní kartou nahoru!

Interiér je totiž skvělý, velmi prostorný, kvalitně zpracovaný a technicky sofistikovaný. Na rozdíl od Audi e-tron a Mercedesu EQC bylo BMW iX vyvinuté na zcela nové platformě a architektura kabiny tak hledí víc dopředu než konkurence. BMW evidentně rychle dohání náskok ostatních.

Cupra UrbanRebel

Městské elektrické sportovní auto? Jasně, zní to jako pitomost, ale když se na UrbanRebel díváte zblízka, nemůže se vám nelíbit – pokud máte aspoň trochu rádi sportovní nebo rovnou závodní auta. Je to pěkně naštvaný prcek s plnou závodní úpravou: od čumáku s agresivním křídlem přes kola na slickách až po obrovské křídlo na zádi.

Foto: Cupra

Připravte si helmy, jde se závodit!

Závodnímu pojetí ostatně odpovídá i spartánská kabina s ochrannou klecí, skořepinovými sedačkami a pětibodovými bezpečnostními pásy. Tohle auto prostě volá po tom, abyste ho zkusili zkrotit! Snad tento koncept Cupra nenechá zahálet a začne s ním skutečně závodit…

Dacia Jogger

Jedno z mála „normálních“ aut na celé autoshow – a velmi očekávané! Když Dacia ohlásila sedmimístné SUV, čekali jsme něco jako „Kodiaq od Dacie“, velké a drahé auto. Ale Dacia na to šla znovu hodně chytře. Jogger nakonec vypadá jako kombinace (většího) kombi a (delšího) MPV s decentní „off-roadovou“ úpravou. Žádný drsňák, ale multifunkční velké auto. Má šmrnc, na rozdíl od Lodgyho a Loganu MCV, které nahrazuje.

Foto: Dacia

Nevypadá zbytečně drsně, naopak z ní čiší praktičnost

Přitom uvnitř je ryze praktický – palubní deska je kompletně převzatá ze Sandera/Loganu (Skvěle, povedla se!), systém sedaček zase z Lodgyho (snadné skládaní i vyjímání sedadel), ostatně velikostně také odpovídá modelu Lodgy. Celé auto je dost promyšlené a velmi rozumné, proto má i hodně rozumnou cenovku. Jogger bude hit, už začněte spořit!

Kia Sportage

Elektrická EV6 je zatím spíše pro vyvolené, navíc jsme ji naživo už viděli. Důležitější novinkou je tak SUV Sportage, které bude chtít navázat na skvělé prodejní úspěchy předchozích generací. Kia se tentokrát rozhodla vystoupit z davu a udělat Sportage nepřehlédnutelnou, naživo jí to moc sluší. Akorát škoda, že kratší rozvor evropské verze přinutil designéry k určitým kompromisům v oblasti návaznosti linií – trochu tak vypadá, jako by se při praní srazila o číslo. Do kabiny se nám bohužel nepodařilo proklouznout, takže na dojmy zevnitř si budete muset ještě počkat.

Mercedes-Benz EQE

Elektrických novinek bylo na stánku Mercedesu požehnaně, mohutnou ofenzivu nejlépe dokumentuje elektrifikovaná verze legendárního G-Wagenu, jednoho z erbovních aut značky. Klíčovou novinkou však bylo EQE, elektrický sedan o velikosti třídy E, který vychází z nedávno představené vlajkové lodi EQS.

Foto: Mercedes-Benz

Mezi EQE a EQS je rozdíl především v měřítku, jinak si jsou podobné jako vejce vejci

Ale EQE není „EQS pro chudé“ je to prostě jen zmenšená verze! Design je prakticky shodný (včetně ukrytých klik), slibovaný dojezd 660 kilometrů je také skvělý, a dokonce můžete mít palubní desku Hyperscreen, která je celá tvořená z displejů. Přesedlají do EQE ze svých E-Klasse němečtí taxikáři? Věříme, že spousta z nich ano…

Porsche Mission R

Elektrický Taycan jde na dračku, ale Porsche teď čeká daleko těžší úkol: Postavit opravdu zábavné a fungující elektrické sportovní auto. Mission R se tváří jako čistokrevný závoďák, ale odmyslete si závodní bodykit a máte před sebou auto, které nápadně připomíná Cayman. Velikost, proporce, celkové linie, to vše přímo křičí CAYMAN! A není žádným tajemstvím, že příští generace řady 718 už má být elektrická – ačkoliv na těch slibovaných 1 000+ koní zapomeňte. Ostatně důležitější bude vyvážení, hravost a řidičský dojem, to je totiž pro zábavu za volantem důležitější než pouhá rychlost. A jestli to má někdo zvládnout, tak nejspíš právě Porsche. Ostatně už brzy si přečtete, jak nás ohromil Taycan…

Renault Mégane E-Tech

Na rozdíl od ID.3 z dílny Volkswagenu se Renault rozhodl u své klíčové elektrické novinky pro střídmější přístup. Elektrický Mégane tak nejvíc připomíná… Mégane. Na ty řečičky o „crossoveru“ kašlete, tohle je prostě hatchback, i když kvůli vyšší hraně dveří a menší ploše oken působí masivněji. Celkový vnější design je decentně futuristický a působí sympaticky jako vyzrálejší a sofistikovanější Mégane.

Foto: Renault

Crossover? Ale kdeže, tohle je prostě klasický hatchback, akorát elektrický

Kabina také není skokem do budoucnosti, ale dobře uváženým krokem vpřed – spojení digitálního přístrojového štítu s infotainmentem je dostatečně elegantní a funkční, zbytek kabiny nemá k dnešním autům moc daleko a dbá na praktičnost a ergonomii. Akorát volič převodovky se nově přesunul pod volant, takže na pravé ruce máte hned tři ovládací prvky (volič, klasickou páčku blinkrů a ovládání rádia) – není to zbytečně moc? Elektrický Mégane přináší také víc prostoru, zvlášť na zadních sedadlech si oproti současnému Méganu polepšíte. Zákazníci Renaultu budou určitě spokojení… ale přitáhne i jiné?

Volkswagen Multivan T7

Nejvíc pozornosti na sebe strhl koncept dostupného elektrovozu ID. Life, který z nějakého nepochopitelného důvodu vyměnil obliny současných modelů rodiny ID za hrany a vypadá spíš jako uzavřená verze plážové buginy.

Foto: Volkswagen

Proč je tohle ID hranaté, když všechny ostatní jsou kulaté? Netušíme…

Do roku 2025 a začátku jeho sériové výroby je ale daleko, mnohem důležitější novinkou je tak nový a velmi napjatě očekávaný Multivan generace T7. Jako první užitkové auto VW stojí na osobní platformě MQB (vyloženě užitkovou roli bude dál plnit T6.1), která má přinést daleko větší pohodlí, moderní pohonné jednotky (včetně plug-in hybridu) a nejnovější technologie v oblasti bezpečnosti a autonomie (jízdní asistenty), digitalizace a konektivity (infotainment generace MIB3).

Foto: Volkswagen

Nový Multivan T7 je fešák, co říkáte?

Majitele však zaručeně nejvíc potěší nový variabilní koncept kolejnic a sedadel – ta mohou být konečně vyhřívaná (pouze krajní, ale bez nutnosti zapojování kabelů) a snadno vyjímatelná, také posuvná středová konzole se stolkem je šikovně navržená. Až se VW definitivně rozhodne poslat zastaralý Sharan do důchodu, Multivan T7 bude jeho důstojným nástupcem.

Která novinka se vám líbí nejvíc?
Audi GrandSphere
12,2 %
BMW iX
2 %
Cupra UrbanRebel
3,8 %
Dacia Jogger
27,6 %
Kia Sportage
4,7 %
Mercedes-Benz EQE
3,6 %
Porsche Mission R
2,6 %
Renault Mégane E-Tech
4,8 %
Volkswagen Multivan T7
38,7 %
Celkem hlasovalo 3490 čtenářů.

Reklama

Sdílejte článek