Hlavní obsah

V8, manuál a „mrkačky“. Ikonické Porsche 928 ožívá prostřednictvím parádního restomodu

Foto: Nardone Automotive

Porsche 928 je zpět! Pohodlný a rychlý grand tourer vyráběný v letech 1977-1995 se po 45 letech od zahájení výroby konečně dočká nástupce – ne však zásluhou Porsche…

Porsche 928 bylo původně navrženo k tomu, aby jednoho dne nahradilo typ 911. Dnes už víme, že se tak nestalo, ovšem i přesto se typ 928 vyráběl téměř 18 let. Porsche ve skutečnosti nikdy nepřišlo s nástupcem, a tak si říkáme – není to škoda? Evidentně v tom nejsme sami, protože francouzská firma oprašuje osmiválcové GT ze Zuffenhausenu.

Článek

Když už se automobilka neodhodlá oživit své ikonické modely, pak je řešením restomod. Na to už jsme si za posledních pár let zvykli, a vlastně díky bohu za ně. Soukromé firmy zakládané automobilovými nadšenci se odhodlávají k něčemu, co by přes marketingová a účetní oddělení velkých automobilek nikdy nemohlo projít – a podobně tomu je i v případě Porsche 928.

Foto: Nardone Automotive

Francouzská firma Nardone Automotive se odhodlala k něčemu, co by přes marketingové a účetní oddělení korporátu nikdy nemohlo projít. Ikonický grand tourer si zachová všechny důležité charakteristiky, včetně V8 a manuální převodovky

Leckdo by namítnul, že se přece vyrábí Panamera – a do určité míry by to byla pravda, typ Panamera je opravdu jakýmsi „duchovním“ nástupcem 928. Jenže typ 928 i přesto dodnes oficiálně zůstává jediným dvoudveřovým grand tourerem s osmiválcem uloženým vpředu.

Oživením rychlého a pohodlného GT poháněného atmosférickým osmiválcem roztáčejícím zadní kola se zabývá francouzská firma Nardone Automotive. Modernizace se zakázkovou karoserií se objevila více než 45 let po zahájení výroby původního modelu, a dle tradice se pod přední kapotou ukrývá opět benzinový osmiválec, údajně o výkonu 400 koní, který přes moderní šestistupňovou manuální převodovku má pohánět jak jinak než zadní kola.

Motor je rovněž doplněn o moderní a efektivní elektroniku, počítá se s tím, že auto bude jezdit na elektronicky ovládaném adaptivním podvozku, výkon budou krotit moderní výkonné brzdy a řízení bude mít dnes zcela běžný elektrický posilovač.

Foto: Nardone Automotive

Vzhled je jasné retro, ale technika, podvozek, brzdy a pneumatiky budou moderní. Osmiválec s moderní elektronikou má dávat výkon až 400 koní, ten bude přes manuální převodovku a samosvorný diferenciál roztáčet zadní kola

Modernizovaná karoserie je dílem designéra Carla Borromea a… vypadá vlastně dost slušně, co myslíte? Všechny základní tvary zůstaly zachovány, dokonce i původní výklopné „mrkačky“!

Dlouhá kapota potom přechází v čelní okno a klasická linie střechy přechází v zadní spoiler a pozvolně klesá až k svalnaté zádi, která je doplněna o zadní světla tvořená jednolitým pásem – takže víte, kde se tento dnes tolik „moderní prvek“ zřejmě poprvé objevil.

Foto: Nardone Automotive

Zdánlivě nemožné se stalo skutečností – oblíbené mrkačky restomodu zůstaly, a dokonce nesou typický znak čtyř světelných elementů, typický pro současné vozy Porsche

Designér Carlo Borromeo rozhodně zaslouží pochvalu také za to, že odolal pokušení navrhnout rádoby sportovní, agresivní či jinak „moderní“ kola s nesmyslně nízkým profilem a zvolil design vycházející z těch originálních. Vlastně se dá říct, že zkombinoval ty nejlepší designové prvky z různých verzí 928 a poté je dal do jednoho půvabného celku.

Příjemné je i zjištění, že původní architektura interiéru zůstala rovněž zachována. Dominantou interiéru je široký středový tunel, který se diagonálně zvedá směrem k palubní desce, skrz tříramenný volant v klasickém designu prosvítá decentní kaplička přístrojů, kde má hlavní slovo otáčkoměr. Z volantu potom řidiči zcela přirozeným pohybem ruka spadne na páku starosvětské manuální převodovky.

Foto: Nardone Automotive

Interiér je velmi jednoduchý, na dnešní poměry možná až strohý. Jenže auta pro řidiče taková do určité míry mají být, nesmí tedy chybět ani „prehistorická“ manuální převodovka. V interiéru však nebude chybět špičkový audiosystém a prémiové čalounění

Přestože celkový design a, co si budeme podívat, vlastně i čalounění působí (záměrně) tak trochu retro dojmem, palubní deska nabídne plnohodnotný multimediální systém PCCM s aplikací Apple CarPlay pro spárování chytrého telefonu. Nechybí ani prémiový audiosystém a čalounění Alcantarou nebo výběrovou kůží Foglizzo.

„Vyvíjíme klasický, avšak uhlazený a vzrušující grand tourer, který bude kombinovat pohodlí, výkon a  luxus dle současných měřítek,“ prohlásil Thierry Nardone, šéf firmy Nardone Automotive. „Elegance a styl typu 928 jsou důvody, proč si mě tento vůz získal už v raném věku. V dnešní době je vůz trochu přehlížený, ale jakmile se v něm jednou svezete, už není cesty zpět,“ neskrývá nadšení Nardone.

Vůz se poprvé představil světu na milánském výstavišti v rámci akce Design Week, kde tvůrci a vizionáři představovali různé projekty nejen z automobilového průmyslu. Oprášení Porsche 928 se těší příznivé reakci veřejnosti, další významná akce, které se má zúčastnit, je Festival rychlosti v britském Goodwoodu. Nardone odhaduje, že první kusy by se mohly dostat ke svým majitelům už v roce 2024. Snad jich pár zavítá i do české kotliny!

Reklama

Načítám