Hlavní obsah

Skotský Defender Munro: Utáhne tuny, dobrodruhům se chce zalíbit spolehlivostí i snadnou opravou

Foto: Munro

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mladá společnost Munro Vehicles ze Skotska se rozhodla vyrábět jednoduchý, účelný a poctivý teréňák pro 21. století. Robustní konstrukci, hranatou karoserii, kola až v rozích, výborné nájezdové úhly a poradí si s jakýmkoliv terénem… Co nám to jen připomíná? Otázka zní: Má se Land Rover Defender bát?

Článek

Řeči o ohrožení ikony jménem Defender patrně budou nadnesené. To však neznamená, že by Munro Mark 1 nemohl mít na dnešním trhu šanci – ba naopak! Odborníci ze skotského start-upu Munro Vehicles se nenechali inspirovat ani tak moderním Land Roverem, jako spíš tím originálním – a právě v tom by dle tvůrců měla spočívat jeho síla.

V jednoduchosti je krása

Foto: Munro

Munro Mark 1 je navržen tak, aby údržba i veškeré opravy byly maximálně jednoduché a hlavně rychle proveditelné

Nikterak výrazná vizuální podoba tu není, ovšem základní recept je dost patrný – Jednoduchá a robustní konstrukce, karoserie navržená podle pravítka, kola až v rozích… To jsou vše znaky původního Defenderu. Dalším charakteristickým znakem a výhodou originálu byla snadná údržba a jednoduché opravy – což je i tento případ.

Munro Mark 1 je totiž navržen tak, aby bylo možné jej opravit i doma v garáži. Podobné je to i s náhradními díly – například podvozku nebo brzdové soustavy – oprava je dle výrobce „rychlá, přímočará a finančně nenáročná“. Munro se také chlubí bohatou podporou dodavatelství z druhovýroby.

Na pohled staromódní, a přesto moderní

Foto: Munro

Munro Mark 1 se sice drží zavedených standardů, co se týče terénních vozů, pod kapotou se však nachází moderní technika – není však až příliš moderní?

Dalším důvodem, proč je konstrukce Munro Mark 1 jednoduchá a údržba nenáročná, je pohon. A kdo by čekal staromódní spalovací motor s litinovým blokem, jak se na teréňák sluší a patří, ten možná bude překvapen – Munro Mark 1 je totiž elektromobil. Nechybí mu však nezbytné vybavení do terénu jako pohon všech kol nebo uzávěrka diferenciálu.

Pohon zajišťuje axiální synchronní motor, který dává výkon 380 koní a točivý moment 700 Nm jak jinak než od nulových otáček. Baterie má kapacitu 80,1 kWh, což v reálných podmínkách, kde se kromě nízkých městských rychlostí jezdí i po dálnici, nabízí dojezd 270 km. Výrobce však uvádí, že při jízdě mimo dálnice je vůz schopen až 16 hodin nepřetržitého provozu.

Dobíjení

Foto: Munro

Munro se v terénu cítí jako ryba ve vodě, v případě nutnosti je schopen až 16hodinového nepřetržitého provozu. Zájem už o něj projevily průmyslové firmy z USA, sloužit by měl třeba ve zlatých dolech v Nevadě

Nabíjení se přirozeně liší v závislosti na použití stejnosměrného či střídavého proudu. Při stejnosměrném proudu se lze dostat na slušný dobíjecí výkon 100 kW, což v praxi znamená dobití z 15 na 80 % kapacity baterie za 36 minut. Při dobíjení střídavým proudem doma nebo v práci při výkonu 22 kW potom stejné dobíjení trvá cca 3 hodiny.

Permanentní 4×4 a užitná hmotnost 1 000 kg

Jak už tu zaznělo v úvodu, lidé od Munro se rozhodli nedělat z hlediska terénních schopností žádné kompromisy. Převodovka nabízí volbu mezi dvěma stálými převody, redukce však vzhledem k elektrickému pohonu není potřeba a poháněné jsou obě tuhé nápravy.

Počítalo se tu s různými typy nákladu, ať už jde o palety, pytle s cementem, desky, tvárnice… Nebo lidi. Užitečná hmotnost je každopádně 1 000 kg. „Na kouli“ potom Munro utáhne až 3 500 kg, pro logistické účely je maximální možná hmotnost soupravy až 7 000 kg.

Má šanci?

Rám i na něm upevněná karoserie jsou vyrobeny na zakázku speciálně pro Munro, díly karoserie jsou navrženy tak, aby se podobně jako komponenty pod kapotáží daly rychle a jednoduše vyměnit – což by mohla uvítat celá řada potenciálních zákazníků.

Munro si sice na jednu stranu zakládá na účelnosti a jednoduchosti, nebrání se však individualizaci – ať už jde o materiály v interiéru, lak, druh pneumatik nebo dokonce podvozku. S cenovkou 75 tisíc liber (2,1 milionu Kč) firma očekává v příštím roce prodej 50 vozů, ten následující už to má být 500 a do roku 2030 se chce dostat dokonce na roční produkci 5 000 vozů.

Reklama

Načítám