Hlavní obsah

Kouzlo starého Defenderu – Sype se, ale projede i peklem

Foto: Lukáš Volšický

Tenhle starý šedý Defender vypráví příběh o tom, jak se z auta pro mama taxi stal opravdový terénobijec

1. 2. 2022

Může se to zdát jako zhýralost, finanční sebevražda anebo láska, každopádně udržovat při životě téměř 30 let starý Defender mnohdy hraničí až bláznovstvím. Má to však svůj důvod, jelikož podobná auta už zkrátka nebudou. Po představení jednoho skutečně expedičního speciálu tedy možná pochopíte, proč někteří lidé stále utápí statisíce korun právě v „defících“.

Článek

Možná, že vám jméno Jirka D. něco říká. No jistě, v prosinci minulého roku jsme vám představili jeho vyšperkovaný Land Rover Defender 130 s automatem, obytným modulem a palivovým článkem. V garáži tohoto kolínského mašinfíry však parkuje ještě jeden kousek, a to expediční speciál z roku 1994, který má s původním modelem společný už asi jen název.

Foto: Lukáš Volšický

Proč je karoserie Defenderu hliníková? Jde o odkaz na původní Series 1, který vznikl po válce, kdy byla ocel velmi nedostatkovým zbožím. Dále je hliník lehčí a nepodléhá korozi

Podotýkáme, že k Defenderu musíte dojít podobně, jako si lidé nachází cestu k ruské Buchance. Totiž onen hliníkový Land Rover nepatří mezi výdobytky spolehlivosti, ba naopak jde v jistém směru o auto, které je drahé, teče do něj a snadno spolyká deseti až statisíce korun na opravách či vylepšeních.

Přes všechna negativa se starému Defenderu nedá upřít jedna velice zásadní věc – jde o velmi schopný off-road…

Foto: Lukáš Volšický

Defík má desítky chyb, ale jde o velmi schopný off-road

Náš kamarád Jirka se k „defovi“ dostal skrze svůj aristokratický Range Rover L322, vybavený 4,4litrovým benzinovým osmiválcem. Drásal se s ním totiž v opravdovém terénu, což se honosnému roveru jaksi nelíbilo, když mu začalo být líto takový šlechtický vůz nadále ničit. Z toho důvodu se rozhodl, že si pořídí skutečnou kovadlinu – Defender.

Původně bílý, v Německu posléze přestříkaný na vojenskou šedou, odkoupený od prvního majitele, jenž předmětný Defender 110 TDI pořídil pro svoji manželku, která s ním vozila děti do školy. Inu proč ne, přece jen 2,5litrový vznětový čtyřválec o výkonu 83 kW, mezinápravová uzávěrka, redukční převodovka a stálý pohon 4×4 jsou pro „mama taxi“ naprosto dostačujícími atributy.

Foto: Lukáš Volšický

Pod kapotou vozu pracuje 2,5litrový vznětový čtyřválec naladěný na 83 kW

Jenže Jiří věděl, že chce poznat kus světa, takže daný vůz vysvobodil ze spárů školního parkoviště a malinko více jej vylepšil.

V současnosti se tak bavíme o autě, na němž najdete terénní pneumatiky, zesílené ocelové disky, nájezdový ochranný plech, hydraulický naviják, pevnostní nárazník, rozšířené blatníky, ochranné prahy, kryt palivové nádrže, zahrádku se zvýšenou nosností, kovovou ochranu dveří, výklopná boční okna, markýzu, diodové osvětlení, solární panel a druhou autobaterii.

Foto: Lukáš Volšický

Auto prošlo značným tuningem a stal se z něj expediční speciál

A to není všechno, jelikož přepracováním prošel rovněž podvozek, který nyní hostí zdvojené tlumiče vpředu i vzadu, pevnostní poloosy, samosvorné diferenciály, zesílená ramena, sadu pro zvýšení světlé výšky, přídavnou palivovou nádrž (+40 l) a posílenou atypickou zadní nápravu.

Jestliže si pořídíte zemědělský stroj typu Defender, stane se z vás do jisté míry pacient. Jirka svou duševní zamilovanost prohloubil ještě tím, že nechal demontovat klasický pětirychlostní manuál a nahradil jej samočinnou čtyřrychlostní převodovkou z modelu Discovery.

Foto: Lukáš Volšický

Spartánský vnitřek doplňuje sportovní volant a automatická převodovka

I samotná vznětová pohonná jednotka se po generální opravě dočkala dalšího upgradu, jelikož nyní disponuje variabilním turbodmychadlem, větším chladičem pro automat, větším intercoolerem a také větším motorovým chladičem.

Zmínili jsme, že jde o expediční speciál, proto se určitému tuningu nevyhnula ani kabina. Uvnitř tedy čeká na využití vařič, nádoba (15 l) na vodu, páková baterie, lednice, měnič na 220 V, úložné prostory vlastní konstrukce, lůžková platforma pro dva dospělé, skládací matrace, nezávislé topení a nosič pro obří tablet, permanentně zabavený Jirkovým synkem.

Foto: Lukáš Volšický

Vzadu jsou úložné prostory a lůžková platforma

Zkušený off-roaďák Jirka D. se svým šedým „defem“ už projel Albánii, Bosnu, Srbsko, Chorvatsko, Polsko, Německo, Slovensko, Ukrajinu (pravidelně), Rumunsko a Česko.

Mezi přednosti Jirkova vozu tedy patří jeho kovářská aura, snadná (často nutná) opravitelnost nebo široká dostupnost náhradních dílů. Nejchytřejší elektroniku zde tvoří cyklovač stěračů a přerušovač blinkrů, ale jinak jde o mocný „traktor“. Však se podívejte sami, co vše tohle auto zvládne:

Land Rover Defender v terénuVideo: archiv Jiřího D./Hudba: Tomas Skyldeberg – Soul Crazy

V cestovně-terénním nastrojení, jaké můžete vidět na snímcích, jde o veleschopný off-road, který limituje vlastně už jen pud sebezáchovy řidiče. Určitou drobnou nevýhodu však můžeme najít na spotřebě, která činí stabilních 16 litrů nafty na sto, což není úplně málo.

Takže to máte tak. Na jednu stranu takové vozidlo může sloužit jako přibližovadlo do práce či na ryby, na straně druhé mluvíme o vysoce průbojném terénním automobilu, který se nezalekne ani náročného marastu.

Pro mnohé lidi, včetně Jirky, je tedy Defender cenný parťák s armádou chyb i závad, jehož ovšem máloco nahradí, jelikož podobně zaměřených vozidel na trhu zkrátka už moc není. A pokud ano, jde o uazy, které mají svá další specifika, anebo hovoříme o malosériových kusovkách typu INEOS Grenadier za nesmyslné peníze.

A právě proto se mnohým vyplatí držet na živu hliníkové plechovky à la původní Land Rover Defender. Mají totiž své nezaměnitelné kouzlo a jejich majitelé je obvykle hluboce milují…

Reklama

Sdílejte článek