Hlavní obsah

Škoda v prvním pololetí 2022: Prodeje dál padají, bitva pokračuje

Foto: Škoda Auto
2. 8. 2022

Na těžké období navázalo ještě těžší – problémy se prohlubují a šrouby globální ekonomické krize se utahují. Česká automobilka Škoda Auto se potýká s nízkými výrobními čísly, ačkoliv si na zájem o své vozy a rentabilitu tržeb nemůže stěžovat.

Článek

Když už se zdálo, že se covidová pandemie a čipová krize blíží ke konci, když už i ti nejpesimističtější ekonomičtí analytikové začínali vidět světlo na konci toho dlouhého, temného tunelu, přišel další obrovský průšvih: ruská agrese na Ukrajině. Kromě lidského utrpení znamenala také zničení spousty obytných domů, továren a dopravní infrastruktury, takže došlo k výraznému narušení dodavatelských řetězců a logistických kanálů v mnoha různých odvětví s dopadem (přinejmenším) na celou Evropu.

Pro automobilový průmysl a výrobce Škoda Auto konkrétně to znamenalo nedostatek kabelových svazků, což spolu s pokračujícím nedostatkem polovodičů dále omezilo výrobu. Škoda také ve vlně bojkotu Ruska jakožto válečného štváče uzavřela kromě svých showroomů a kanceláří také továrny v Kaluze a Nižném Novgorodu.

Důsledkem všech těchto omezení je, že za první pololetí z bran továren Škoda po celém světě sjelo pouze 360 600 vozů, což je ještě o 30 % méně než v loňském roce, který byl oproti dřívějším obdobím už tak dost hubený.

Foto: Škoda Auto

Škoda Auto – dodávky aut první pololetí 2022

O stejných 30 % (na 676 milionů eur) klesl i celý provozní zisk automobilky za první pololetí letošního roku, rentabilita tržeb se však drží na stabilní úrovni 6,6 % (ačkoliv loni to bylo 9,6 %), což je s ohledem na zvýšené náklady v důsledku růstu cen energií a surovin stále solidní hodnota.

Klaus Zellmer, nový předseda představenstva společnosti Škoda Auto, který nastoupil do své funkce prvního července, současnou situaci okomentoval: „Navzdory četným geopolitickým a makroekonomickým výzvám se ukazuje, že společnost Škoda Auto je vůči krizi odolná. Naše podnikání je prosperující, poptávka po našich modelech je i nadále vysoká a zákazníci nám i přes nevyhnutelné čekací lhůty zachovávají věrnost. Za to jim děkuji, stejně jako děkuji celému týmu, který v těchto dobách prokazuje vysokou míru odolnosti a flexibility a dělá vše pro to, aby naši zákazníci obdrželi svůj nový vůz značky Škoda co nejdříve.“

Počet zákazníkům dodaných kusůRozdíl oproti prvnímu pololetí 2021
Octavia61 000-49,5 %
Kodiaq50 600-21,8 %
Kamiq47 200-36 %
Fabia45 900-19 %
Karoq43 000-43,1 %
Superb33 100-17,5 %
Enyaq22 200+52,2 %
Scala21 300-23,7 %
Kushaq13 500
Rapid12 300-67,5 %
Slavia10 300

Před novým šéfem automobilky tak stojí velké výzvy a nemalé překážky – kromě pokračující čipové krize, která by se už snad v následujících týdnech a měsících měla zmenšovat, jsou to především dopady války na Ukrajině a růst nákladů. „Optimismus nám dodává celosvětová poptávka po našich vozech, která je stále vysoká. Intenzivně pracujeme na tom, abychom zpracovali nevyřízené objednávky a zkrátili čekací lhůty pro naše zákazníky,“ dodává Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto za oblast prodeje a marketingu.

Automobilka Škoda se také chystá k představení své nové designové identity – ta se má veřejnosti naplno ukázat ke konci srpna, zatím nám byla pouze naznačena prostřednictvím skici interiéru chystaného konceptu velkoprostorového rodinného vozu Vision 7S.

Blíží se také představení modelu Enyaq Coupe iV v non-RS verzích a naopak klasického Enyaqu iV v nejvýkonnější RS variantě, na začátku příštího roku se také můžeme těšit na faceliftované modely ScalaKamiq. Snad už tou dobou bude situaci ve (nejen automobilovém) světě klidnější…

Reklama

Sdílejte článek
Související témata:
Hospodaření