Hlavní obsah

Zaslouží si znáček RS? Otestovali jsme nejvýkonnější a nejdražší škodovku

Foto: Lukáš Kukla

Zaslouží si Škoda Enyaq iV znáček RS?

27. 7. 2022

Elektrická Škoda Enyaq iV přijíždí ve své vrcholné variantě kupé s přídomkem RS. Ale zaslouží si to označení RS? Kolik sportu z něj dokážete skutečně vymáčknout a může být vůbec zábava řídit elektromobil?

Článek

Neexistuje mnoho lepších cest, jak dát okolnímu světu jasně najevo vaše zelené smýšlení, než je pořízení Enyaqu v nepřehlédnutelné barvě Mamba Green. Škoda nikdy nestavěla auta vystupující z davu, ale tenhle kousek se svým sebevědomým postojem, elegantní linií připomínající kupé a křiklavým lakem přitahuje pozornost všude, kde se objeví. Blíž k supersportu už Škodovka asi nikdy nebude…

A to platí také pro dynamiku. Enyaq ve verzi RS totiž pohání hned dva elektromotory s kombinovaným výkonem až 299 koní (ačkoliv záleží na podmínkách, minimálně 265 koní máte ale na povel vždy), a především mocným zátahem 460 Nm dostupným IHNED!

Foto: Lukáš Kukla

Enyaq RS vážně není žádný louda

Na to si budete muset chvilku zvykat, i když do nejrychlejšího Enyaqu přesednete z jiného „eresa“. Tady se na rychlost totiž nečeká – žádné podřazování, žádná prodleva turba, žádné gradování otáček. Prostě to zašlápnete a už letíte vpřed! Pružná akcelerace působí vážně naléhavě a nepolevuje kvůli řazení a dalšímu roztáčení motoru. Je to jako by vás ze zatáčky vystřelili z praku…

Foto: Lukáš Kukla

Jeho největší zbraní je pružná akcelerace

Pak přiletíte do zatáčky, auto se prostě zakousne do stopy a odmítá se pustit – další výhoda elektrického pohonu je nízké těžiště a dlouhý rozvor daný bateriovým balíkem v podlaze, takže se lehčí čumák ochotněji stáčí k apexu, máte víc gripu a stability a nedočkáte se zbytečných náklonů. Enyaq RS zatáčkou doslova prosviští!

Foto: Lukáš Kukla

V zatáčkách zůstává stabilní a sebejistý, jen si musíte včas nabrzdit

A tím se dostáváme ke zvuku. Asi bych jako fanoušek sportovních aut měl fňukat, že bez vrčení benzinového motoru to není ono, ale když si tak vzpomenu na syntetické bručení linoucí se z reproduktorů Octavie RS, tak musím říci, že to ticho podbarvené elektronickým bzučením a svistem větru je mi snad milejší. Ostatně okolní zvuk ani moc nevnímáte, když se do řízení položíte opravdu naplno…

A Enyaq RS má schopnost vás vtáhnout do hry a nepustit, i když jen kroutíte volantem a šlapete na dva pedály. O to víc se soustředíte na silnici, jak se kroutí a vine, jak se mění sklon a kvalita povrchu. Pořád je to skutečné řízení, i když to připomíná rozdíl mezi elektronickou hudbou ze syntetizátorů a tou hranou na skutečné nástroje. Je to prostě trochu jiný zážitek – a záleží na vašem vkusu, jak moc si ho užijete.

Foto: Lukáš Kukla

Znáček RS si Enyaq zaslouží. Není to žádná okresková střela, ale je rychlý, vzrušující a skvěle u toho vypadá

Je ale nezpochybnitelné, že Enyaq je pravé RS – tedy přinejmenším ve světě Škodovky. Základní Enyaq jezdí pěkně, ale RS působí o trochu nabroušeněji a koncentrovaněji a také díky vyššímu výkonu skutečně rychleji. Není to ostrá pila, kterou byste vzali na okruh, ale je to svižné a sportovně působící auto, které si za volantem vychutnáte.

A to i když jedete pomalu, protože v tu chvíli naplno oceníte výhodu elektrického pohonu, který dokáže každé auto totálně vyklidnit – podvozek je velice komfortní a poddajný, pohon je sametově jemný a absolutně tichý… jako byste ze sporťáku přesedli do luxusní limuzíny. Žít tak s Enyaqem RS bude neuvěřitelně snadné. A když náhodou narazíte na správně zakroucenou okresku, můžete si ji užít na plný plyn a s úsměvem na rtech. A ještě s obdivnými pohledy všech kolem jako bonus…

Škodu Enyaq v karosářské verzi kupé můžete mít zatím pouze ve vrcholné variantě RS se základní cenovkou 1 559 900 Kč, brzy však dorazí i slabší varianty, které se cenově více přiblíží běžnému Enyaqu (a naopak se také můžete těšit na běžný Enyaq ve verzi RS).

Technické údaje
Motor2× elektromotor (vpředu asynchronní, vzadu synchronní s permanentními magnety)
Výkonpřední elektromotor 80 kW (108 k), zadní 150 kW (204 k), kombinovaný výkon 220 kW (299 k)
Točivý moment460 Nm
Převodovkastálý redukční převod
Pohonvšech čtyř kol
Pohotovostní hmotnost2 255 kg
Akcelerace 0–100 km/h6,5 s
Maximální rychlost180 km/h
Dojezd505 km
Kapacita baterie82 kWh (využitelná 77 kWh)
NabíjeníAC 11 kW, DC 135 kW
Kola a pneumatikypřední 235/50 R20, zadní 255/45 R20
Rozměry (délka/šířka/výška)4 653/1 879/1 607 mm
Rozvor2 772 mm
Objem zavazadlového prostoru570 l

Reklama

Sdílejte článek