Článek
Rolls-Royce Phantom je považován za jedno z nejlepších aut na světě. Částečně je to proto, že se opravdu velmi blíží dokonalosti – je vyráběn s téměř fanatickou pozorností k detailům a v honbě za dokonalostí. Přesto však samotná automobilka přiznává, že dokonalé může být „dokonalejší“.
Téměř stejný. Jen lepší
Víme, že vás jistě napadlo to slovo, ale ne – výraz „facelift“ totiž automobilka z londýnského Kings Place nepoužívá, to by bylo vskutku nezdvořilé, drahoušku. Proto místo toho slova, které už raději nepoužijeme, Rolls-Royce používá výrazy jako „nové tvarové vyjádření“ nebo „modelové osvěžení“.
Jakých tedy typ Phantom doznal změn v rámci svého face…, tedy pardon, osvěžení? To je právě to – automobilka se rozhodla osvěžit design Phantomu ve spolupráci se svými zákazníky, a ti téměř jednohlasně naléhali, aby se vzhled modelu měnil co nejméně. Původní majestátní vzezření tedy zůstalo zachováno a došlo jen na drobné designové retuše.
Dokonalost spočívá v detailech
Součástí těchto drobných vylepšení jsou například takové drobnosti, jako je leštěná vodorovná linka mezi denními světly, která se nachází přímo nad typickou maskou chladiče, inspirovanou antickým chrámem Pantheon. K jemným stylistickým úpravám patří rovněž zvýraznění loga „RR“ a sošky Spirit of Ecstasy, což vynikne zejména při čelním pohledu.
Mřížka chladiče je nyní podsvětlená a přední světlomety dostaly působivé zdobení vytvořené laserem, které má připomínat noční oblohu, a tím odrážet i ikonickou stropnici Starlight.
Majestátní postoj si Phantom zachovává i při pohledu z boku, přičemž typické proporce zůstávají – krátký přední převis, impozantní kapota, dlouhý rozvor a mohutný C-sloupek. Pořád tu jsou přítomné vyvážené linie, které zdobí „dělící linka“, která se táhne od předního blatníku přes zadní dveře až k lucernovitým zadním svítilnám, což zvýrazňuje rozměry vozu.
Návrat ke klasice
Říká se, že kola dělají auto, a tak si lidé z Kings Place nemohli dovolit zanedbat ani tuto oblast. K dispozici jsou disky z nerezové oceli s trojrozměrným efektem, a to jak v plně, tak i částečně leštěném provedení. K dispozici je však i klasický design kol, který připomíná éru 20. let minulého století – jak s leštěnou povrchovou úpravou, tak i s černým lakováním.
Zajímavé je, že interiér vozu zůstal prakticky nezměněn, snad jen věnec volantu má teď o něco větší průměr pro jistější pocit a více bezprostřední kontakt mezi řidičem a strojem.
Přirozeně je Phantom Series II i nadále k dispozici ve výchozí i prodloužené verzi. První jmenovaná je pro rozrůstající se skupinu zákazníků, kteří rádi usednou za volant svého Phantomu sami, verze Extended je pro ty, kteří se spíše nechávají vozit.
Systém Rolls-Royce Connected
V novince má premiéru palubní systém zvaný Connected. Ten spolupracuje s aplikací Whispers, speciálně navrženou pro majitele vozů Rolls-Royce. Díky tomuto propojení lze zadat z mobilu cílovou adresu do navigace, ať už má jít o společenskou událost, restauraci nebo třeba přímo továrnu v Londýně.
Systém Connected ve spolupráci s aplikací Whispers informuje také o přesné poloze zaparkovaného vozu, jeho zabezpečení nebo aktuálním provozním stavu a případně domluvit i servisní návštěvu.
Phantom Platino: Zakázková dokonalost
Premiéra osvěženého Phantomu se zdála být příhodnou příležitostí pro představení nového zakázkového Phantomu Platino a zároveň i pro připomenutí individualizačního programu Bespoke. Jak název napovídá, je verze Platino inspirována platinou, jedním z nejvzácnějších kovů na světě a odráží jeho stříbrno-bílou majestátnost.
Kromě krystalicky čistého a téměř ničím nerušeného vzhledu exteriéru došlo v na použití vybraných materiálů a tkanin v interiéru. Phantom Platino používá například na předních sedadlech velmi jemnou kůži „Rolls-Royce“, avšak zadní sedadla jsou čalouněna látkou. Odstínované provedení interiéru pak kombinuje tkaninu původem z italské krejčovské dílny s druhou, která je na bázi bambusových vláken.
Tento styl se promítá i na „galerii“, což je v řeči vozů Rolls-Royce označení pro palubní desku, totéž platí i pro kontaktní plochy, jako jsou loketní opěrky nebo středová konzola. Bambusová látka, odolnější z těchto dvou materiálů, má potom většinový podíl na použití v dolních partiích interiéru, kde se počítá s náročnějším zacházením.
Stejný design se odráží i na přístrojové desce, avšak s tím rozdílem, že její okraje jsou zdobeny keramikou vytištěnou na 3D tiskárně – což kombinuje moderní technologie s tímto tradičním materiálem.
I „hvězdné nebe“ bylo upraveno
Nad tímto luxusem však bdí „nebesa“ v podobě stropního obložení Starlight – světelné body představující hvězdy směřují pohled jakoby směrem dozadu, které jsou doplněny o „padající hvězdy“, opisující velký oblouk podél celé střešní výplně.
„Každou sebemenší změnu, kterou jsme u nového Phantomu Series II provedli, jsme také pečlivě zvážili a důkladně zrealizovali,“ prohlásil generální ředitel společnosti Rolls-Royce Motor Cars Torsten Müller-Ötvös. „Maličkosti zkrátka tvoří dokonalost, ovšem dokonalost není maličkost, jak by řekl sir Henry Royce.“