Hlavní obsah

Porsche kdysi zvažovalo hrozivou změnu loga. Naštěstí k tomu nedošlo, možné varianty byly k smíchu

Foto: Garáž.cz

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Logo německé automobilky Porsche dnes pozná snad každý malý kluk, který se alespoň trochu zajímá o auta. Tak moc je tento znak známý a ikonický. Přesto firma v minulosti přemýšlela, že by ho změnila.

Článek

Dnes slavné logo se poprvé objevilo v roce 1952, do té doby výrobce používal jen nápis Porsche. Nejprve se znak dostal na volant Porsche 356, od roku 1954 začal být umisťován na kapotu a později i na další místa na vozech.

Emblém je inspirován pečetí města Stuttgart. Uprostřed znaku najdeme vzpínajícího se koně ve zlatém štítu. Nad koněm si můžeme přečíst jméno města - Stuttgart. Zbytek znaku tvoří čtyři pole. Ve dvou se nacházejí stylizované parohy, ve dvou červené a černé pruhy. Tato část, tvořící „podklad“ pro koně, vychází ze znaku bývalé spolkové země Württembersko-Hohenzollernsko. A nad tím vším trůní nápis Porsche.

Letos v červnu automobilka svůj symbol zmodernizovala, ale změnila jen drobné detaily. Na první pohled logo vypadá stejně, což je vzhledem k jeho známosti a oblibě pochopitelné.

V dávnější minulosti, na začátku šedesátých let, však společnost zvažovala výraznější změnu, přemýšlela totiž o znaku zcela novém.

Mezi nejdůležitější důvody patřila skutečnost, že tehdejší tiskárny mohly mít problémy s tiskem složitého, a navíc ještě vícebarevného loga. Technologie jednoduše nebyly na takové úrovni, aby dokázaly zajistit vždy stoprocentní kvalitu. Nebo byly drahé.

Někteří prodejci automobilů Porsche navíc výrobci vyčítali, že znak je příliš složitý. A že proto nefunguje na silnici, neboť různé barvy a mnoho detailů v provozu ostatní řidiči a kolemjdoucí nemají šanci dostatečně vnímat.

Jako příklady povedených emblémů kritici uváděli trojcípou hvězdu Mercedesu nebo písmena VW automobilky Volkswagen - tedy loga jednoduchá, minimalistická a snadno rozpoznatelná.

V Porsche si řekli, že na tom možná něco je, a obrátili se na designéra a umělce Hannse Lohrera, s nímž už firma dříve spolupracovala, s žádostí o pomoc při  vytváření potenciálně nových symbolů společnosti. Plánem automobilky bylo, že vítězným návrhem vyzdobí nástupce modelu 356 - budoucí Porsche 911.

K tomu ale nakonec nedošlo, vedení firmy úvahy o změně loga utnulo a Porsche si ponechalo svůj zhruba deset let starý symbol. A je to určitě dobře. Automobilka totiž některé z návrhů, z nichž většina pracuje s motivem písmene P, nedávno vytáhla z archivu a zveřejnila a my si ani jeden z nich na vozech Porsche nedokážeme představit. Co vy?

Umíte si na autech Porsche představit některý z návrhů nového loga z 60. let?
Ano, některé návrhy vypadají lépe než tradiční znak Porsche.
3,6 %
Ne, klasika je nejlepší.
96,4 %
Celkem hlasovalo 306 čtenářů.

Reklama

Načítám