Hlavní obsah

Odkládá se poprava spalováků? EU uvažuje o zrušení chystané normy Euro 7

Foto: Tomáš Kopečný

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Přísná emisní norma Euro 7 visí nad spalovacími motory jako Damoklův meč již třetím rokem, poradní skupina Evropské unie se totiž stále nedokázala dohodnout na její definitivní podobě. Jenže dává její přijetí ještě nějaký smysl, když už je ohlášený definitivní konec spalovacích motorů a všichni investují do elektromobility…?

Článek

Euro 7 má být zabiják malých spalováků – především normy pro oxidy dusíku (NOx) mají být tak přísné, že by z už tak dost seškrcených motorů udělaly úplné mrzáky. Auta by navíc musela být vybavena drahými „superkatalyzátory“ nebo ještě dražšími hybridními systémy, čímž by výrazně podražila.

Proto automobilky již třetím rokem velmi hlasitě volají, že by to pro segmenty malých aut, které umožňují mobilitu velké části populace, mohlo být vyloženě likvidační. Například automobilka Škoda odhadovala, že by nárůst ceny v případě obyčejné Fabie mohl být až 5 000 euro (čili v přepočtu 120 tisíc korun). Většina zákazníků by si tak nejspíš nechala své starší auto nebo sáhla po ojetině, což by emisní bilanci ve finále nijak nepomohlo.

Carlos Tavares, šéf koncernu Stellantis, patří k největším křiklounům v automobilové branži a minulý týden na autosalonu v Paříži se nechal slyšet, že by Euro 7 rovnou zrušil. „Z pohledu průmyslu Euro 7 nepotřebujeme, jen nám bude odsávat prostředky, které bychom mohli investovat do elektromobility,“ vysvětloval novinářům. „Utrácet peníze za vývoj spalovacího motoru, který se projeví až v roce 2028, prostě nedává smysl. Proč investovat tolik peněz na něco s tak krátkým účinkem? Průmyslu to neprospěje, bylo by to kontraproduktivní.“

Foto: Lukáš Kukla

Moderní motory v malých autech jsou už dostatečně čisté, další snižování emisí by si vynutilo velké úpravy a vysoké investice, které by zákazníci v jejich vyšší ceně nebyli ochotní zaplatit

Naráží na to, že i kdyby definitivní podoba Euro 7 byla přijata letos na podzim, mohla by platit až od roku 2028 (původní termín byl 2025, ale Euro 7 má už tři roky zpoždění) – tou dobou už bude klepat na dveře zákaz prodeje nových aut bez plug-in hybridního pohonu slibovaný mnoha evropskými státy na rok 2030. Dva roky už tak nehrají velkou roli…

Uvědomují si to i sami regulátoři a podle informací serveru Politico je zrušení plánů na Euro 7 skutečně ve hře. Roli v tom hraje kromě zásadního zpoždění také vliv neočekávaných okolností za poslední tři roky – covid, čipová krize, válka, růst nákladů. Ždímat tak z automobilek a jejich zákazníků další peníze s nejistým účelem postrádá smysl. Zvlášť když prodeje elektrifikovaných aut v Evropě rostou rychleji, než automobilky i legislativci čekali. Pohřbení normy Euro 7 by tak prospělo všem. Definitivního rozhodnutí bychom se měli dočkat již brzy…

Reklama

Načítám