Hlavní obsah

Nový Mercedes-AMG C63 je raketa, která přináší nejvyšší výkon a nejmenší spalovací motor v historii

Foto: Mercedes-AMG

Nový Mercedes-AMG C63 přijíždí s výkonem plných 680 koní, vidlicový osmiválec je však minulostí

Nová generace stuttgartského supersedanu oproti svému předchůdci posílila. Kupodivu to není navzdory hybridnímu pohonnému ústrojí, ale právě díky němu – což je také jeden z důvodů, proč si novinka vystačí pouze se čtyřválcem, tedy nejmenším motorem, který jsme kdy v typu C63 viděli.

Článek

Pamatujete ty doby, kdy Mercedes montoval do svého nejmenšího sedanu jeden z největších osmiválců na trhu? V roce 2007 Stuttgart představil nejsilnější verzi třídy C W204 (tehdy ještě pod starým označením „Mercedes-Benz C63 AMG“) s impozantním 6,2l atmosférickým V8 pod kapotou, který navzdory své majestátnosti a výkonu 457 koní a 600 Nm vážil necelých 200 kg.

Rekviem pro osm hrnků

Foto: Mercedes-AMG

Ze čtyř hranatých koncovek výfuků se místo bublání osmiválce bude linout zlověstné vrčení a práskání čtyřválce. Přesto bude tato nová verze o poznání rychlejší než ta předchozí

U pozdější verze W205 se fanoušci museli spokojit s úbytkem objemu 2,2 litru, a naopak příchodem dvou turbodmychadel – vzhledem k výbornému nastavení výfukového systému a drtivým výkonům (až 510 koní) to Mercedesu tehdy bylo prominuto. Radost ale pokazily zvěsti o tom, že nový Mercedes C63 opravdu pohání 2,0l přeplňovaný čtyřválec!

Schwarzeneggera nahradil Statham

Foto: Mercedes-AMG

Současný motor sice nevyrostl tolik jako jeho předchůdce, i přesto je to tvrďák každým coulem a v reálu je vlastně dokonce o něco schopnější

Ale jaký čtyřválec! Řadový přeplňovaný čtyřválec M139, který pohání nový Mercedes-AMG C63 S E Performance totiž sám o sobě dává fantastický výkon 476 koní, tedy dokonce víc, než kolik před 15 lety zvládla verze s více než dvojnásobným motorem.

Oficiálně jde o nejsilnější čtyřválcový motor na světě a ve velkém těží z technologií a expertízy, které Mercedes-AMG získal ve Formuli 1 – například technologii MGU-H (která však bude brzy zakázána), tedy rekuperaci tepla z výfukových plynů k okamžitému roztočení turbodmychadla a eliminaci turboefektu.

680 koní a 1 020 Nm díky hybridu

Foto: Mercedes-AMG

Výhodou menšího motoru pod kapotou je mimo jiné fakt, že je možné jej posunout dál za přední nápravu, což zlepšuje jízdní vlastnosti

Bystrý čtenář ale jistě pochopil, že to ještě není vše. Na zadní nápravě se totiž nachází ještě elektromotor, který spolupracuje s baterií o kapacitě 6,1 kWh a napětí 400V, přičemž celý mechanismus váží pouhých 89 kg.

Výsledkem je kombinovaný výkon 680 koní 1 020 Nm, a aby vůz tento výkon podával za všech okolností, má elektrický mechanismus svůj vlastní chladicí systém, který soustavu udržuje na teplotě 45 stupňů Celsia, která se zdá být ideální pro baterie a s ní spolupracující elektrické komponenty.

Výkony a zvuk

Foto: Mercedes-AMG

Divize AMG přiznává, že si pro doladění zvuku pomohla reproduktory, trvá však na tom, že zvuk motoru jako takový byl pouze zesílen, nikoli upraven

S takovou silou nikoho nepřekvapí úctyhodné výkony. Výrobce udává zrychlení z klidu na stovku za 3,3 sekundy, tedy zhruba o půl sekundy lepší čas než u předchůdce. Maximální rychlost je elektronicky omezena na 280 km/h – tady má předchůdce mírně navrch, neboť jeho maximálka byla o 10 km/h vyšší.

Je evidentní, že si musíme nechat zajít chuť na mohutné bublání v nízkých otáčkách a zlověstné vřískání v těch vysokých, jako tomu bylo u starých osmiválců – lidé v Mercedesu si však dali záležet na tom, aby zvuková stránka jízdního zážitku netrpěla.

Pravdou je, že auto si pomáhá reproduktory – avšak lidé z Affalterbachu, kde sídlí divize AMG, upozorňují na fakt, že zvuk nebyl žádným způsobem upraven či jinak změněn, že byl pouze zesílen.

Vzhled a rozměry

Foto: Mercedes-AMG

Vzhledem k větším nárazníkům a faktu, že si hybridní systém vyžádal mírně prodloužení rozvoru, je verze C63 nejen širší, ale kupodivu i nepatrně delší než standardní model

Pro případ, že by se někomu podařilo přehlédnout všudypřítomná označení AMG, lze vrcholnou verzi rozpoznat podle agresivnějšího předního nárazníku, průduchů za předními koly, karbonových krytů zpětných zrcátek, výraznějších bočních prahů a samozřejmě zadního nárazníku s výrazným difuzorem, skrz který vyčnívají čtyř chromované koncovky výfuku.

Díky těmto změnám se doposud nejsilnější verze céčkové třídy od AMG neliší od té civilní jen vzhledem – je také o nějakých 5 cm širší, a dokonce o zhruba 8 cm delší. Kvůli schopnosti pojmout hybridní systém musel být oproti standardu nepatrně prodloužen také rozvor.

Bestie na uzdě

Všechna ta velkorážní zběsilost musí být držena na uzdě, aby se z vozu v nestřežené chvíli nestal doslova dvoutunový projektil. Kromě chytrého pohonu všech kol s vektorováním hnací síly pro zachování maximální trakce nad vozem bdí ještě adaptivní tlumiče a skvělou kombinaci mrštnosti a stability zajišťuje natáčení zadní nápravy – do 100 km/h o 2,5 stupně proti předním kolům, ve vyšších rychlostech o 0,7 stupně společně s předními koly.

Chování vozu ovlivňuje několik jízdních režimů – Comfort, Sport, Sport+ a Race jsou více než výmluvné, nechybí však ani téměř neslyšný režim Electric, Battery Hold s posíleným účinkem rekuperace nebo Slippery pro jízdu s rozevlátou zádí.

V prodeji příští rok

Nový typ C63 se do prodeje dostane v první polovině příštího roku za prozatím nezveřejněnou cenovku – německé servery se však nejčastěji shodují na odhadované základní ceně 100 tisíc eur, tedy cca 2,5 milionu korun. Po započítání příplatků však cena přeskočí třímilionovou hranici „jen to hvízdne“.

Reklama

Načítám