Hlavní obsah

Návrat ke kořenům: Jako první jsme se projeli novým Mercedesem-AMG SL 63 4Matic+

Foto: Lukáš Kukla

Už o tomto víkendu se na motoristické slavnosti Legendy uskuteční česká premiéra nového Mercedesu-AMG SL a my jsme dostali exkluzivní příležitost se s ním svézt jako vůbec první novináři v Česku. I když jsme slíbili, že se k „syrovému“ roadsteru budeme chovat s respektem a jezdit s ním v klidu, užili jsme si s ním parádní den a poznali jeho návrat ke sportovní tradici.

Článek

Je čtvrteční ráno a já se s novinářským sportovním Hyundaiem probíjím pražskou dopravní špičkou, abych za chvíli stihl schůzku v české centrále Mercedesu. Dnešní den bude výjimečný, protože tam na mne čeká vůbec první česká novinářská zápůjčka nového roadsteru SL. Značka s trojcípou hvězdou jej při příležitosti 70. výročí legendárního modelu uvádí do prodeje a věří, že naváže na úspěchy předchůdců.

Už od rána mi ale hlavou běží i starostlivé myšlenky, jak velká zodpovědnost je si tohle auto teď půjčit. Už za pár dnů bude hlavní hvězdou české premiéry na Legendách a dost možná je zatím jediným kusem v republice. Jedna malá řidičská chyba nebo bouračka v pražském provozu by jistě spustila smršť nepříjemných telefonátů. Jenže příležitost svézt se jako první novinář v Česku novým Mercedesem SL se prostě neodmítá.

Foto: Lukáš Kukla

Nový Mercedes-AMG SL přijíždí do Česka při příležitosti 70. výročí modelu, přičemž maska se čtrnácti lamelami odkazuje na původní závodní typ 300 SL „Gullwing“

Za pár okamžiku už podepisuji papíry a přísahám, že s „SLkem“ budu jezdit s respektem, protože je stále v režimu záběhu, a navíc je „předprodukční“. Poprvé přicházím ke žhavé sportovní novince značky a okamžitě si říkám, že vypadá prostě skvěle! Ve žlutém odstínu „Sun“ se dokonale hodí k dnešnímu slunečnému počasí, protože předpověď a jasná azurová obloha naznačují, že letos nás čeká jeden z prvních letošních opravdu horkých dnů.

Hned napoprvé mám příležitost svézt se vrcholnou osmiválcovou variantou AMG SL 63 4Matic+. A tak tradiční páčkou voliče automatu pod volantem řadím „déčko“ a s bubláním výfuku, zesíleným ještě otevřenou výfukovou klapkou, odjíždím z centrály.

Foto: Lukáš Kukla

Nejnovější generace SL až nápadně připomíná odcházející sporťák AMG GT Roadster, který navíc nahrazuje v nabídce značky

Zase trčím v koloně, a tak mám čas na první seznámení se s novým minimalistickým luxusním interiérem. Jen o chvíli později se setkávám s naším fotografem, společně projíždíme hlavním městem a vyrážíme hledat lokalitu na focení. Už na dálnici si všímáme, že i při cestovní rychlosti okolo 130 km/h si i se staženou střechou, vytaženými okny a elektronicky ovládaným deflektorem vzduchu nerušeně povídáme.

Obtékající vzduch je při vyšších rychlostech nepříjemností většiny sportovních roadsterů, ale protože SL je stále více cesťák než sporťák, nijak jím neobtěžuje. I když se Mercedes s nejnovějším SL vrací ke kořenům roadsterů a okořenil jej větší špetkou sportovnosti, ani nám zatím nevadí, že s ním teď nesmíme jet naplno. Odpočinková jízda s nebem nad hlavou a větrem ve vlasem je pro něj hlavním posláním.

Foto: Lukáš Kukla

Se skládací látkovou střechou se Mercedes-Benz vrací k tradici sportovních roadsterů, díky čemuž ušetřil 21 kilogramů hmotnosti

Opouštíme dálnici, sjíždíme na široké okresky, a přestože spící síla osmiválce o stovkách koní vyzývá i k jedinému prásknutí bičem za stádem, se silnou vůlí odolávám. Technika a hlavně motor jsou stále v záběhu a já jsem dal slib. Lehce hřmící osmiválec pod dlouhou kapotou je ručně skládaná čtyřlitrová jednotka od AMG se dvěma turbodmychadly o 585 koních (430 kW) a mamutích 800 newtonmetrech.

Sice nemám příležitost tu sílu poznat zrovna teď, ale dovedu představit, jak šíleně rychlé nové AMG SL 63 bude. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za pouhých 3,6 sekundy a jezdí maximální rychlostí 315 km/h. I při našem klidném tempu na okreskách mu pak stačí jen jemné přidání plynu, aby burácelo ostřeji a slušně zrychlovalo. A to při naší jízdě sotva oťukáváme střední pásmo otáček, přičemž automatika si většinou vystačí s otáčkami do dvou tisíc.

Foto: Lukáš Kukla

Osmiválec pod kapotou je ručně skládanou jednotkou o 585 koních (430 kW) a 800 newtonmetrech

S příplatkovou sadou AMG Dynamic Plus s aktivním sportovním podvozkem je SL příjemně komfortní, jemně tlumí a ani na obrovských 21palcových kolech nás nijak nenatřásá. V zatáčkách se pak ukázkově projevuje návrat roadsteru ke sportovním kořenům. Do oblouků se SL vrhá s překvapivou lehkostí a projíždí je s nadšením i díky standardnímu řízení všech kol, jenž má SL vůbec poprvé v historii. Pro inženýry z AMG byla příjemná ovladatelnost jedním z hlavních cílů při vývoji. Koneckonců nové SL nahrazuje otevřenou variantu sporťáku AMG GT.

Když zastavujeme na letišti, nechávám fotografa v klidu pracovat a prohlížím si SL z větší vzdálenosti, protože tak nejlépe vyniknou sportovní proporce a úžasně kontrastující spojení žlutého laku s černými doplňky. Pokud je nejlepším receptem na správné linie sportovních roadsterů dlouhá příď a krátká záď s kratičkými převisy, tak v Mercedesu to zvládli na výbornou.

Foto: Lukáš Kukla

V interiéru nového Mercedesu-AMG SL zaujme hlavně nový displej infotainmentu s elektrickým nastavením sklonu pro lepší čitelnost na přímém slunci

Dlouhá kapota vpředu končí ostrou přídí s charakteristickými špičatými světlomety a maskou chladiče se čtrnácti lamelami, odkazujícími na legendární závodní Mercedes-Benz 300 SL z roku 1952. Mercedes navíc při návratu k tradici roadsterů vsadil na látkovou stahovací střechu, jejíž pomocí ušetřil 21 kilogramů. Má vyhřívané zadní sklo, skládání i rozkládání trvá 15 sekund a umí to i za jízdy, až do rychlosti 50 km/h.

A tím se dostáváme do interiéru, protože tam budete klasické ovládání střechy hledat jen marně. V novém SL se střecha ovládá v infotainmentu pomocí jednoduchého slideru, přičemž její pohyb sledujete i na animaci. Vypadá to zajímavě, ale prakticky po každém nastartování čekáte na načtení infotainmentu a až následně vám systém dovolí hýbat se střechou. Naštěstí to u nového SL jde i zvenku pouhým přidržením tlačítek odemykání nebo zamykání.

Foto: Lukáš Kukla

Stahovací střechu uvnitř ovládáte v menu infotainmentu pomocí „slideru“. Vypadá to prakticky, ale vyžaduje to trochu klikání

Významnou novinkou v interiéru nového SL je i nejnovější infotainment MBUX s 11,9palcovým dotykovým displejem s nastavením sklonu od 12° do 32°. Sklon ovládáte elektronicky a správně nastaveným sklonem zlepšíte čitelnost displeje na slunci se staženou střechou. Pro jízdu s nebem nad hlavou za různého počasí je pak SL vybaveno ventilovanými sportovními sedadly a ve standardu i systémem Airscarf, který fouká teplý vzduch za krk skrze průduchy v opěrkách hlavy.

S nejnovějším Mercedesem-AMG SL však máme jen omezený čas a pomalu, ale jistě se bohužel blížíme k závěru našeho prvního setkání. Na letišti využívám alespoň té drobné příležitosti a aniž bych trápil stále relativně syrový osmiválec, v rozumném tempu si osahávám obratnost auta, jež reaguje s parádní lehkostí. Vážně se mi líbí jak jezdí a nemůžu se dočkat, až jej příště projedeme pořádně.

Foto: Lukáš Kukla

Nejnovější Mercedes-AMG SL se vrací ke sportovním kořenům modelu a při jízdě je to znát. Při prvním testování jsme jej však nemohli vyzkoušet naplno

Končíme a vyjíždíme zpátky do Prahy, abychom zářivě žluté SL bezpečně vrátili na centrálu Mercedesu. Po cestě si všímáme, jakou pozornost přitahuje a shodujeme se, že by nás nikdy nenapadlo, jak bude elegantnímu roadsteru od Mercedesu slušet výrazná žlutá. Odpolední slunce na nebi navíc peče naplno a naše jasně viditelné nové opálení ukazuje, že jsme si to dnes užili. Když následně vracím klíče a dávám autogram na poslední papír, ještě naposledy se ohlížím a sleduji, jak SL mizí za bránou. Už teď se těším, až se svezu zase.

Chtěli byste vidět nový Mercedes-AMG SL naživo? Přijďte se podívat na českou premiéru na letošní motoristické slavnosti Legendy 2022 v pražských Holešovicích ve dnech 28. a 29. května.

Reklama

Sdílejte článek