Hlavní obsah

F1 v roce 2026: Stejný výkon, vyšší efektivita a náročnější řízení. Máme se na co těšit

Foto: F1

Posledních velkých změn jsme se dočkali poměrně nedávno – monoposty jsou jednodušší a předjíždění je snazší. Další změny mají přijít nejpozději za 4 roky

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Za vrchol motorsportu se často považuje Formule 1. A právě ta by nám mohla v nedaleké budoucnosti ukázat, jakým směrem se svět automobilů bude ubírat.

Článek

Nová generace vozů Formule 1 má přijít už v roce 2026. Spousta základních faktorů zůstane kupodivu stejná – spalovací motory budou i nadále 1,6l vidlicové šestiválce přeplňované turbodmychadlem, i celkový výkon pohonné soustavy zůstane stejný. I tak se toho změní víc, než si možná myslíme…

Paliva budoucnosti

Foto: Formula 1

Motory mají být až na pár drobných rozdílů stejné, hlavní změnou bude palivo a způsob, jakým s ním budou nakládat. Vizuální podoba by se neměla zásadně lišit (na fotce vzorový vůz FIA pro rok 2022)

Nové motory, kterých se dočkáme už za pár let, budou potřebovat ke svému provozu v plném nasazení podstatně méně energie díky mnohem vyšší účinnosti – už motory současných F1 se s účinností dostaly přes 50 %, v budoucnu to však má být ještě víc.

Nové motory mají produkovat téměř nulové emise CO2, na čemž budou mít velký podíl plně udržitelná syntetická paliva. Cílem je od roku 2026 nepřispívat ke spalování fosilních paliv.

Díky podstatně vyšší účinnosti si může vedení F1 dovolit limit pro množství paliva na závod. Možná si vzpomínáte, že první přísnější omezení bylo 160 kg paliva v roce 2013, v roce 2020 se tento limit snížil na 100 kg a cílem pro rok 2026 je limit 70–80 kg paliva na monopost.

Výkon bude pořád přes 1 000 koní

Foto: Formula 1

Hybridní přeplňovaný V6 zůstává, nižší výkon spalovacího motoru potom bude kompenzovat výkonnější elektromotor. Výsledný výkon soustavy však má být prakticky stejný

Výkon pohonného ústrojí bude prakticky stejný – ovšem více se vyrovnají misky vah mezi silou spalovacího motoru a elektrického systému rekuperujícího kinetickou energii (MGU-K).

V současnosti elektromotor využívající technologii MGU-K dodává spalovacímu motoru injekci 120 kW (cca 163 koní). V budoucnu však tento elektromotor bude podstatně větší (a také těžší), přičemž bude sám sobě schopen poslat na zadní kola monopostu až 350 kW (470 koní).

Větší elektromotor je totiž schopen zrekuperovat podstatně větší množství energie z brzdění, která by se jinak „vypařila“ formou tepla – díky tomu i přes nižší výkon spalovacího motoru bude celkový výkon hybridního pohonného ústrojí dávat „přes 1 000 koní výkonu“, jak uvádí zdroje vedení F1.

Zlepší se také bezpečnost – jednotka MGU-K totiž bude ukotvena uvnitř karbonového monokoku, potenciálně nebezpečné zařízení pracující s vysokým napětím tak bude „uzamčeno“ ve svém vlastním ochranném pouzdře.

Snížení nákladů na vývoj

Foto: Formula 1

Pro současnou sezonu bylo snížení rozpočtového stropu relativně mírné, finanční výhoda předních týmů se však má i nadále zmenšovat

Pohonné jednotky mají být mimo jiné o něco jednodušší, tudíž levnější. To znamená, že některé složité komponenty z Formule 1 zcela vymizí – typicky jednotka MGU-H, která vyrábí elektřinu pomocí tepla z výfukových plymů, kterou následně používá z pohonu turbodmychadla a eliminaci jeho prodlevy po sešlápnutí plynového pedálu.

Sníží se také povolený čas strávený ve válcové zkušebně či ve větrném tunelu, aby se pomyslné nůžky mezi jednotlivými týmy pokud možno co nejvíce sevřely.

Recyklace

Foto: Formula 1

Recyklace ve Formuli 1? Zdá se to možná neuvěřitelné, ale je tomu opravdu tak. Všechny dostupné materiály se musí maximálně využít

Větší důraz na elektrický typ pohonu přináší týmům novou rovinu environmentální zodpovědnosti – recyklace baterií bude povinná, stejně tak recyklace kobaltu z ostatních elektrických komponentů.

Výsledek?

Foto: Liberty media

Vedení seriálu klade velký důraz na udržitelnost, divácká atraktivita má však stále vysokou prioritu. Vizuální podoba jako taková by se měnit neměla, monoposty by však měly být v budoucnu menší

Patrně nejvýraznějším rozdílem bude absence jednotky MGU-H, protože ta se opravdu projeví na chování auta – nástup výkonu už nebude tak lineární, a jezdci tedy budou muset být více opatrní na plynu, což vytváří více prostoru pro chybu a tedy potenciálně zajímavější závodění.

K dalším cílům vedení seriálu patří rovněž regulace hmotnosti monopostů a v neposlední řadě i regulace jejich rozměrů. Více zbývajícího prostoru na trati by znamenalo více prostoru pro předjíždění – a ve výsledku těsnější a vyrovnanější závodění s častějšími souboji.

Reklama

Načítám