Hlavní obsah

Hamiltona bolí ze závodů F1 záda. Sviňuchy zmírní nová pravidla. Nebrečte, vzkazuje šéf soutěže

Foto: Mercedes AMG F1

Hamilton si na bolesti zad stěžuje celou letošní sezónu, ale v Kanadě slavil třetí místo

Nová pravidla pro šampionát Formule 1 změnila poměr sil. Mercedes už nekraluje a Hamilton už nejenže na osmý titul letos pomýšlet nemůže, ale podle některých bojuje i s motivací. Takže proč ho bolí záda? Proč některé monoposty poskakují víc než jiné? A dá se s tím vůbec něco udělat?

Článek

Pokud jste si otevřeli tento článek, s největší pravděpodobností se o F1 alespoň trochu zajímáte. Porovnejte výsledkové tabulky šampionátu F1 v roce 2021 a 2022 a najdete spoustu rozdílů. Bojují spolu Ferrari a Red Bull, Mercedes je ale na třetím místě s menší ztrátou, než by se podle novinových titulků mohlo zdát. Alespoň tedy před závodem na Silverstonu.

Za všechno můžou nové technické regule pro rok 2022, které zásadním způsobem změnily pravidla hry. A můžou i za poskakování monopostů, které se řeší v podstatě od prvních předsezonních testů. Mluví se o tom jako o „sviňuchách“ a jde o aerodynamický jev, se kterým se jednotlivé týmy vypořádaly lépe či hůře. Hamilton kvůli tomu skoro pláče po každém závodě, už to řeší i FIA, která vydala regule a doporučení, která by poskakování měla zmírnit. Piloty už záda bolet nebudou, budou diskvalifikováni.

Foto: Mercedes AMG F1

Velkou cenu v Baku dojel Hamilton v bolestech, kamery ho pak zachytily při vystupování z monopostu, kdy to bylo všechno, jen ne důstojné

Ale postupně… Za poskakováním letošních monopostů stojí nově povolená aerodynamika podlahy. Speciálně tvarované kanály způsobují přísavný efekt – čím jedete rychleji, tím víc se auto přisává k silnici. Jenže pak nastane moment, kdy se monopost přisaje k asfaltu tolik, že pod ním vzduch přestane proudit, takže auto náhle ztratí přítlak, odlepí se a pak se znovu přicucne. A tak pořád dokola. Jenže přísavný efekt taky způsobuje to, že auta se víc předjíždějí, protože už nejedou jen na přítlak od spoilerů, takže se mohou víc přiblížit monopostu před nimi.

A proč sviňucha? Protože tenhle kytovec, menší příbuzný kosatky, plave v moři takovým způsobem, jako by u toho poskakoval. Tímhle problémem už trpěl Lotus 78 z roku 1978, kdy Mario Andretti trefně sviňuchy poprvé zmínil.

Jenže problém je podle jezdců i poskakování. A nejvíc si na něj stěžuje právě Hamilton, který třeba po Velké ceně v Baku řekl: „Do cíle mě dostal adrenalin, jen jsem se modlil, ať už je konec.“ Jenže pozor, nebyl sám. Lance Stroll z Astonu Martin kvůli tomu dokonce odstoupil ze závodu. Na druhou stranu, George Russell z Mercedesu má stejné nářadí jako Hamilton a stěžuje si podstatně méně. A taky je o kus rychlejší.

Foto: Mercedes AMG F1

Mercedes, stejně jako ostatní týmy, hledá řešení. FIA přichystala nové regule

FIA už se rozhodla zakročit a vydala technické regule, které začnou platit už od Velké ceny Francie. V podstatě jde o několik opatření, které by poskakování mohly omezit. Jsou interní, ale ví se, že mezi ně patří třeba dodatečné vzpěry podlahy. Poskakování pak budou měřit senzory a FIA před třetím tréninkem na každé trati stanoví hodnoty oscilace (kmitání, sviňuch). Jejich překročení pak může vést až k diskvalifikaci ze závodu.

Je paradoxem, že to může být problém právě pro Mercedes, který má s poskakováním nejvíc problémů a nejhlasitěji si na ně stěžuje. V paddocku se mluví o tom, že Russell i Hamilton si musí po každém závodě postěžovat a mluvit o tom, jak je to nebezpečné nejen pro zdraví jezdců, ale že dokonce hrozí ztráta kontroly nad vozem. Ale když by měly mercedesy přestat poskakovat, budou muset být výš nad zemí. A tedy budou i pomalejší. Jednoduché.

Jenže jednouché není rozklíčovat, proč je Russell se 111 body na čtvrtém místě v průběžném pořadí šampionátu F1 a proč je Hamilton se 77 body až šestý. A jednoduché není ani pochopit, že Hamilton si někdy stěžuje na všechno a na všechny, ale když dojel v Kanadě třetí, křepčil jak mladík. Hodně se mluví o ztrátě motivace, a že se Hamilton nechává rozptylovat věcmi okolo, jako je jeho nejrůznější aktivismus. Jisté ale je, že Russell neměl dřív k dispozici kvalitní auto a musel se mu víc přizpůsobovat, zatímco Hamilton tenhle problém poslední roky řešit rozhodně nemusel.

Každopádně třeba David Coulthard má jasno: „Sport není nic pro princezny a Formule 1 je sport. Boxer schytá ránu, fotbalistovi někdo sjede špunty po nohách. Pokud se někdo cítí nekomfortně, měl by jít. Je tady celá hromada jezdců, kteří by rádi skočili do vašeho auta, pokud se v něm necítíte komfortně, a rádi s ním budou závodit. Piloti by si měli přestat stěžovat a měli by se chovat víc jako chlapi.“

Týmy teď mají dvě velké ceny na to, aby pochopily, jak nové regule FIA fungují a jak je správně uchopit. Toto Wolff věří, že na hladké trati okruhu Silverstonu, kde se Hamiltonovi navíc opakovaně daří a který Mercedes považuje za svůj domácí, může Hamilton vyhrát. Tak uvidíme, kam se to celé posune. Hlavně už by se zase „jen“ závodilo…

Reklama

Související témata:
Načítám