Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Zachrání syntetická paliva spalovací motory?

Foto: Shutterstock

Nad osudem spalovacích motorů se možná pomalu, ale jistě stahují mračna, jsou však automobilky, které to odmítají dopustit. Patří k nim třeba Audi, Mazda nebo i McLaren

25. 6. 2020

Jsme snad na prahu éry syntetických paliv? Podle ropných společností ano, proto výrazně tlačí na vedení EU, aby syntetická paliva začala brát vážně. Důvod je nasnadě – nová nízkoemisní kapalná paliva by mohla významně prodloužit životnost spalovacího motoru. Automobilkám jako třeba Mazda nebo McLaren se tato vize zamlouvá. Naproti tomu takový Mercedes vidí budoucnost jedině v elektřině.

Článek

Organizace zastupující ropný průmysl přišla s žádostí o větší prosazování syntetických paliv. Využití těchto umělých paliv by pomohlo značně snížit emise, automobilkám by přineslo víc času na vývoj nových technologií pro elektromobilitu a také na vybudování infrastruktury. Oddálil by se tak zánik klasických spalovacích motorů...

Co je to syntetické palivo?

Jak již název napovídá, jde o uměle vytvořené palivo (benzin nebo diesel). Zatímco běžné palivo vzniká rafinací ropy, umělá paliva vznikají chemickou reakcí (nejčastěji elektrolýzou vody na kyslík a vodík, následně sloučení vodíku s CO2). Jejich spalování produkuje výrazně čistší emise (bez síry a aromatických uhlovodíků), využití CO2 pro výrobu (z průmyslové výroby nebo přímo ze vzduchu) z nich dělá uhlíkově neutrální palivo. Pokud se navíc vyrábějí s využitím energie z obnovitelných zdrojů, je i uhlíková stopa této produkce nižší než u klasických paliv. Syntetická paliva se mohou stát příměsí klasických paliv, nebo se mohou spalovat zcela samostatně – jejich využití si vynutí pouze částečnou úpravu klasických spalovacích motorů, také lze využívat současnou čerpací infrastrukturu.

Důvodem je i zpomalení přechodu od fosilních k alternativním palivům

Organizace vystupující pod názvem FuelsEurope se odvolává hlavně na nereálné regulace oxidu uhličitého – v číslech by to dle výpočtů znamenalo do roku 2035 nahradit celých 50 milionů vozů s konvenčními (tedy spalovacími) motory těmi s elektrickým pohonem. Takovýto „převrat“ prý není v takto krátkém časovém horizontu možný. A jelikož jde o peníze až v první řadě, argumentuje FuelsEurope také financemi. Díky syntetickým palivům by totiž nebylo nutné vyvíjet naráz takové množství nových technologií, což by drželo ceny vozů v rozumných mezích – na rozdíl od stále drahých elektrifikovaných vozů.

Foto: Bosch Automotive

Budeme v budoucnu jezdit na syntetický benzin nebo naftu? Mělo by to celou řadu výhod pro životní prostředí, automobilky i nás, řidiče...

Ekologičtější i ekonomičtější – údajně

Prognózy naznačují, že tato moderní alternativa k fosilním palivům by mohla být nejen ekologičtější, ale v dlouhodobém horizontu také finančně výhodnější – současná výrobní cena je vysoká, ale při vytvoření větší výrobní kapacity a vyšší poptávky (případně i subvencí jinak využitých pro podporu elektromobility) by cena pro zákazníka mohla rychle spadnout na úroveň dnešních cen.

Vedoucí organizace John Cooper se nechal slyšet, že v ideálním případě by se pak tato paliva dostala také do vodní a letecké dopravy. Prvním krokem je však nová paliva zavést právě v automobilovém průmyslu, který je nejvhodnější pro relativně rychlé přijetí nových opatření. Nová technologie už má také své první příznivce – společnosti jako Mazda, McLaren a Bosch se přiklánějí právě k této moderní alternativě fosilních paliv.

Foto: Shutterstock

Aby využily novou technologii, musely by spalovací motory nevyhnutelně projít jistými úpravami – ovšem stále ne zdaleka tak nákladnými, jako je vývoj elektromobilů

Mercedes: „Za nás jednoznačně elektřina!“

Řada automobilek však k novým palivům zůstává skeptická. Markus Schäffer, vedoucí pro výzkum a vývoj u Mercedesu, si to však nemyslí: „Přechod na syntetická paliva podle nás není v dohledné době proveditelný, proto se naše společnost soustředí na investice na poli elektromobility.“ 

Foto: Mercedes-Benz

Mercedes věří elektřině v bateriích, která přináší zatím nejvyšší účinnost

„Když k výrobnímu procesu využíváte elektrickou energii," vysvětluje své pochybnosti Schäffer, „je daleko efektivnější využít ji přímo k nabití baterie. Transformace zelené energie na syntetické palivo je proces, při kterém ztrácíte hodně efektivity."

Podle Schäffera je rovněž nepravděpodobné, že by nové technologie přišly jako první v automobilovém průmyslu. „Pokud se najdou čistší zdroj energie, který bude efektivní, zcela jistě se nejdříve dostane k zákazníkům v leteckém průmyslu. Teprve poté – odhaduje se zpožděním zhruba 10 let – se taková technologie dostane do aut.“

Naděje umírá poslední

Mazda se však vize syntetických paliv nehodlá vzdát – údajně pracuje na vývoji tzv. recyklovatelných kapalných paliv pocházejících z mikrořas. McLaren pracuje na svém ekologicky neutrálním palivu pro jejich ikonický 4,0l twin-turbo V8. A třeba takové Audi experimentuje se syntetickým benzinem a naftou už od roku 2018. Automobilky mají zkrátka velký zájem na tom, aby současnou technologii spalovacích motorů udržely při životě co nejdéle.

Na druhou stranu je překážkou pro rozvoj syntetických paliv především složitá a drahá výroba a neexistující výrobní kapacita. Jestli se to v budoucnu podaří změnit, je otázkou.

Jedno je však jisté – čeká nás jeden velký technologický závod. Kdo z něj vyjde jako vítěz, ukáže až čas.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.