Hlavní obsah

Nejnovější „umělecké“ BMW vypadá, jako kdyby vyjelo z kresleného filmu

Foto: BMW

Umělecké „BMW 8 X Jeff Koons“ se kupodivu bude vyrábět – v omezené edici čítající 99 kusů. Že by další způsob pro sběratele, jak si šikovně uložit peníze?

20. 2. 2022

Tradice takzvaných „Art Cars“ od automobilky BMW trvá už pěkných pár dekád, a tak je pochopitelné, že ani dvacátá léta jednadvacátého století nebudou ochuzena o tohle pozoruhodné designérské cvičení. Tentokrát se německá automobilka kupodivu rozhodla oslovit „starého známého“.

Článek

Nejnovějším „uměleckým BMW“ se stala současná řada 8. Automobilka se pro účely vzniku tohoto designového cvičení rozhodla spojit síly s americkým umělcem a výtvarníkem Jeffem Koonsem. Komu by tohle jméno bylo třeba povědomé, ten se jistě nemýlí – Koons s BMW spolupracoval na uměleckém M3 GT2 z roku 2010, které tehdy dokonce startovalo ve slavném vytrvalostním závodě 24 hodin Le Mans

Foto: BMW

Jeff Koons v minulosti spolupracoval na uměleckém závodním BMW M3. Cílem tehdy bylo vzbudit dojem, že se vůz pohybuje vysokou rychlostí, i když stálo na místě. Vůz dokonce startoval v Le Mans

V tomto případě se Koons a lidé od BMW drželi (i když jen nepatrně) více při zemi – jde o klasickou silniční řadu 8 Gran Coupe, takže žádné závodění se tentokrát nekoná. Má to však jednu výhodu – umělecké BMW si budete moci koupit. Koons a lidé od BMW se totiž dohodli na omezené výrobě takzvaného „BMW 8 X Jeff Koons“ v limitované edici 99 kusů. Automobiloví sběratelé a spekulanti si už jistě brousí zuby.

„S touto speciální edicí BMW řady 8 jsem si splnil sen,“ přiznal Koons. „Jde o naprosto unikátní interpretaci a pro mě tato spolupráce hodně znamená, protože o speciální edici uměleckého BMW jsem už dlouho snil. V dnešním světě je důležité, jak jeden s druhým vycházíme a jak si uvědomujeme prostředí okolo nás – tyto myšlenky usměrňovaly moje kreativní myšlení při navrhování designu.“

Jak se dá předpokládat, exteriér vozu je… nepřehlédnutelný. Pestrobarevné motivy, hvězdicové vzory nebo expresivní nápis „POP!“ způsobují, že vás vůz doslova „praští“ do očí. Koons zároveň přiznává, že se částečně nechal inspirovat svým předešlým kouskem, závodní M3 GT2 oděnou do uměleckého kabátu – zejména, co se týče různorodosti barev a „explodujících“ linek.

Foto: BMW

BMW 8 X Jeff Koons disponuje nepřehlédnutelnou barevnou kombinací. Je však jen malá pravděpodobnost, že někdo z celkových 99 majitelů této speciální edice bude se svým vozem reálně jezdit

Zajímavé je, že design není komplikovaný jen na pohled – podle automobilky BMW se muselo lakování rozdělit na celkem 11 různých etap, přičemž samotný proces celkově spolykal stovky hodin práce.

Kdo by čekal, že alespoň interiér zůstane konvenční, ten by se šeredně mýlil. Oku pozorovatele nemůže uniknout červeno-modrá kombinace koženého čalounění sedadel, na výplních dveří však kupodivu zůstalo původní hnědé, tatáž barva byla použita i pro koberečky a stropnici.

Foto: BMW

Interiér speciálního BMW 8 je možná ještě divočejší než excentrický exteriér

Automobilka během jednoho týdne stačí vyrobit pouhé dva exempláře uměleckého BMW 8 X. Každý novopečený majitel k vozu dostane rovněž oficiální certifikát ověření o pravosti, neboť se počítá s tím, že vozy budou představovat jistou investiční příležitost.

Každý z 99 exemplářů bude rovněž mít své speciální identifikační číslo VIN, podepsané jak umělcem Jeffem Koonsem, tak i výkonným ředitelem BMW Oliverem Zipsem.

Speciální edice BMW 8 X Jeff Koons vychází z typu M850i xDrive Gran Coupe, edice je určena pro celý svět, lze ji objednat i u nás. Každá tato specialita najde své nového majitele 9 360 000 Kč.

První BMW Art Car neboli umělecké BMW vzniklo v 70. letech. Tehdy se závodník a automobilový sběratel Hervé Poulain rozhodl, že by bylo skvělé použít auto jako malířské plátno. Požádal tedy amerického umělce a kamaráda Alexandera Caldera, aby navrhnul speciální zbarvení pro závodní BMW 3.0 CSL. S tímto vozem pak Poulain startoval v Le Mans. Zajímavý projekt se těšil slušné publicitě a od té doby se z uměleckých BMW stala tradice.

Reklama

Související témata: