Hlavní obsah

BMW i3 a další auta, která předběhla svou dobu

Foto: BMW

Některým autům se lidé při představení smějí, časem se po nich ale mohou utlouct – právě takový neobvyklý životní příběh napsalo BMW i3, prémiový městský elektromobil, který zpočátku vzbuzoval nechápavé pohled, na konci svého dlouhého produktového života se však stále skvěle prodával. Jak je to možné?

Článek

Psal se rok 2013, když BMW uvedlo svůj první produkční elektromobil – a jak podivný byl! Úzký a vysoký, prazvláštně tvarovaný, na velkých, ale uzoučkých kolech. Lidé se mu zpočátku smáli a BMW mělo velké problémy prodávat ho v dostatečných počtech. Vypadalo to na propadák…

Jenže pak se vše změnilo, elektromobilita začala nabírat na obrátkách a i3 prokázalo, že BMW myslelo daleko dopředu. To ostatně naznačuje jeho pokroková konstrukce speciálního „elektrického“ šasi z hliníku a karbonem vyztužených plastů (CFRP), jeho kompaktní balení, které do malých rozměrů dokonale připravených pro městský provoz dokázalo vměstnat dost životního prostoru pro čtyři pasažéry, a chytrý koncept protisměrně otevíraných zadních dveří, které jsou rozměrově menší, a přitom přinášejí více bezpečí při vystupování dětí. Dokonce jste ho mohli mít i s benzinovým motorem/generátorem prodlužujícím dojezd. BMW i3 bylo od začátku trefou do černého, akorát to zákazníkům došlo až později…

Foto: Jakub Deml

Kabina byla překvapivě prostorná, zadní dveře otevírané proti směru jízdy šetří místo a zvyšují bezpečnost

Pomoc zvenčí
BMW i3 stejně jako ostatní elektromobily začalo dávat větší tržní smysl především díky postupnému rozšiřování „ekologických“ zón v centrech evropských velkoměst, zavedení ekonomických pobídek pro nákup bezemisních vozidel a samozřejmě také rozvoji nabíjecí infrastruktury. To však nijak nesnižuje kvality bavorského elektromobilu!

Náběh prodejů byl pozvolný, ale poslední roky dokázalo BMW prodávat skoro 40 tisíc aut ročně a nejspíš by v tom ještě pár let mohlo úspěšně pokračovat, jenže přišel čas na změnu. Produkce BMW i3 tak letos v červenci skončí – po neuvěřitelných devíti letech (obvyklý život produktu bývá šest až sedm let, i3 je aktuálně nejdéle vyráběným BMW) a více než 250 tisících vyrobených kusech. Zbývá vám tak posledních pár měsíců navštívit dealera BMW a objednat si poslední vyrobené kusy, takže určitě neváhejte…

Mezitím však BMW dokázalo uvést technicky mnohem pokročilejší elektrické produkty, jako jsou SUV iX3 a čtyřdveřové kupé i4 nebo supermoderní kosmická loď iX. Také kompaktní i3 se brzy dočká náhrady, šeptanda však naznačuje, že tentokrát půjde o crossover, jenž může nést jiné jméno (jestli tím je myšlen plánovaný model iX2 nebo něco jiného, to zatím nevíme).

BMW i3 však nebyl jediný moderní vůz, který předběhl svou dobu. Jiné automobilky taky trefily se svou netradičně pojatou novinkou hřebík na hlavičku, akorát mnohem dřív než zákazníci zjistili, že takové auto vlastně nutně potřebují. Pojďme se podívat na pár příkladů…

Audi A2 (1999)

Foto: Audi

Zákazníkům se A2 moc nelíbila a nedokázali ocenit ani její neuvěřitelnou úspornost

Další prémiový kompakt neortodoxních tvarů, který trh zpočátku vůbec nechápal. Audi A2 totiž přišlo s MPV koncepcí, lehoučkou hliníkovou konstrukcí a neuvěřitelně úspornými tříválci – bohužel v době, kdy zákazníci prémiových značek byli ještě dost konzervativní a na spotřebu kašlali. Audi A2 tak prohrálo svůj souboj s (také poněkud problematickým) Mercedesem třídy A… ale nikdy nebude zapomenuto!

Honda HR-V (1998)

Foto: Honda

Přiznejme si, že první HR-V vypadalo poněkud zvláštně, moc mu nepomohla ani pouze třídveřová karoserie (praktičtější pětidveřová verze dorazila až o dva roky později)

Honda postavila první kompaktní crossover ještě před samotným vynálezem slova „crossover“. Malý zvýšený hatchback tak byl na trhu sice příjemným osvěžením, ale nijak zvlášť vyhledávaným – což dokazuje příchod jeho následovníka opožděný o osm let (čili o celou jednu generaci). To už byly malé crossovery hitem a jedním z mála rychle rostoucích segmentů na trhu. Škoda, že si v Hondě víc nevěřili…

Tesla Roadster (2008)

Foto: Tesla

Sporťák na baterky? To je pro automobilové nadšence zatím těžko představitelné i v dnešní době, natožpak před patnácti lety. Jako technologický demonstrátor však Roadster splnil svůj účel

Když inženýři z neznámého amerického start-upu vzali šasi Lotusu Elise a místo spalovacího motoru od Toyoty do něj vměstnali malý elektromotor a kupu baterií z notebooků, nejspíš neměli velké prodejní očekávání. A to se splnilo, Roadsteru se po pěti letech na trhu prodalo směšných 2,5 tisíce kusů. Nejen proto, že Roadster nebyl nijak enormně dobré auto, ale především v té době ještě nikdo nepotřeboval elektrický sporťák. Vývojáři Tesly se však na Roadsteru naučili stavět elektrická auta, což zúročili o pár let později na přelomovém Modelu S.

Spyker D12 (2006)

Foto: Spyker

U Spykerů uměli navrhnout nádherná auta… ale koncept SUV kupé D12 k ním tedy rozhodně nepatřil. Dnes by z něj ale byl nejspíš naprostý prodejní hit

Nizozemský malosériový výrobce sportovních aut dokázal postavit skutečně skvostné sochy na kolech. Když však představil koncept D12, bizarní sportovní SUV (inspirované prý dálkovou rally z Paříže do Pekingu, ale větší roli asi sehrál finanční úspěch Porsche Cayenne), celý svět na chvíli zadržel dech… a pak se začal smát. Proč by sportovní auto mělo jezdit v terénu? A proč se tváří jako kupé, když nevypadá tak ladně jako skutečná sportovní auta? Prostě nesmysl. Spyker ho ani nezačal vyrábět. Jenže o dva roky později uvádí BMW první generaci SUV-kupé X6, odvahu vyrobit SUV postupně sebraly superluxusní značky jako Bentley a Rolls-Royce, a dokonce i výrobci supersportů Maserati, Lamborghini a letos nás čeká podobný vůz od samotného Ferrari. Dnes by Spykeru takové auto zákazníci nejspíš utrhli i s rukama…

Reklama

Načítám