Hlavní obsah

BMW končí s dvanáctiválci, vyrobí poslední kusy M760i

Foto: Daniel Martinek

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Mnichovská automobilka oznámila konec dvanáctiválcových motorů. Posledním modelem, ve kterém jste si tento skvost mohli pořídit, byla řada 7. To už je minulostí a vznikne pouhých dvanáct kusů speciální rozlučkové edice Final 12. Kvůli tlaku na nízké emise tak končí éra, která v moderní historii BMW započala v roce 1987, kdy automobilka uvedla na trh první německý poválečný dvanáctiválec.

Článek

BMW, Mercedes-Maybach, Aston Martin, Lamborghini, Ferrari a Rolls-Royce. Poslední mohykáni, kteří dosud nabízejí dvanáctiválcové motory, motorkářskou aristokracii. Prvního ze seznamu ale můžete vyškrtnout, už letos s dvanáctiválci skončí. Aston Martin se pak rozloučí příští rok.

Modelů s dvanáctiválcem je tak čím dál tím méně a jejich naprostý konec nastane nejspíš někdy kolem roku 2030, kdy třeba Rolls-Royce bude výhradně elektrický. Osud dvanáctiválců v italských supersportech je potom ve hvězdách.

V případě soudobých BMW se V12 objevoval výhradně v řadě 7. Zde měl ve své poslední evoluci zdvihový objem 6 592 ccm, dvě jednokomorová turbodmychadla a největší výkon masivních 610 koní (448 kW) při 5 250–6 000 otáčkách. Točivý moment vrcholil při neméně vzrušujících 800 newtonmetrech (při 1 500–5 000 ot./min).

Ne že by to v případě nejluxusnějšího modelu od BMW bylo důležité, ale dvanáctiválcová „sedmička“ se dokázala dostat na stokilometrovou rychlost za pouhé 3,7 sekundy. Nejvyšší rychlost byla standardně omezena při 250 km/h, po „odemknutí“ omezovače se ale posunula na 305 km/h. Ostatně, sprint 0–250 km/h mi před léty na ploše hoškovického letiště právě v M760i trval přesně dvacet sekund.

Nyní je na světě poslední edice. Špatnou zprávou je, že vznikne už jen posledních 12 kusů modelu M760i a všechny zamíří na trh Spojených států. Proti běžným verzím se příliš lišit nebudou, dostanou pouze specifická dvacetipalcová kola v šedé nebo černé barvě. V interiéru si pak lze všimnou plaketky s číslem konkrétního kusů z této minisérie. A na prazích dveří je štítek s nápisem „THE FINAL V12“.

V Česku stálo BMW M760i zhruba 4,8 milionu korun bez dalších příplatků. Tato motorizace v konfigurátoru už několik měsíců není a na internetu jsme nenašli ani žádná skladová auta. Zájemce o vrcholnou motorizaci tak musí zamířit k prodejcům ojetých vozů.

Reklama

Související témata:
Načítám