Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Na třetí generaci řady Force může být Tatra právem hrdá. Tento víceúčelový náklaďák vlastní konstrukce kopřivnické automobilky nedávno zaujal svět výjimečným designem, který značce a jejímu hlavnímu designérovi Lukáši Tanečkovi vynesl prestižní ocenění Red Dot. Na výjimečné úrovni však má být i bezpečnost nového vozu, která právě prošla zatěžkávací zkouškou.
A ta je dost odlišná od běžných nárazových testů osobních aut. Při vývoji už dnes hodně pomáhají moderní technologie v podobě počítačových modelů, ale nakonec se stejně s hotovým autem musí „praštit o zeď“, aby byly teoretické předpoklady potvrzeny v praxi. Technika nárazových zkoušek kabin náklaďáků je trochu jiná, ale neméně drsná.
Bezpečnost především
Zvyšování bezpečnosti je hlavním hnacím motorem vývoje v automobilovém průmyslu. Cílem EU a OSN je do roku 2030 snížit úmrtnost při nehodách vozidel na polovinu. Za posledních deset let klesl v ČR počet usmrcených osob při dopravních nehodách o 33,8 % a počet těžce zraněných o 43,9 %.
První drtivou zkouškou je čelní náraz. Kyvadlo osazené příslušně velkou kovovou deskou (odvozenou z celkové hmotnosti vozidla) narazí čelně do kabiny v prostoru nad jejím uložením.
Druhou zkouškou je čelní náraz na A-sloupek (sloupek před předními dveřmi). Kyvadlo osazené válcem o hmotnosti jedné tuny je spuštěno na jeho střed.
A konečně poslední zkouška ověřující pevnost střechy nárazem plochým kyvadlem na horní hranu kabiny a statickým zatížením střechy s hodnotou stejnou, jako je zatížení přední nápravy vozidla.
Tyto zkoušky sestavuje evropská norma EHK 29, která stanoví, že kabina projde všemi testy, pokud po jejich provedení zůstane v kabině přesně definovaný prostor pro přežití umožňující vložit figurínu. Kabina musí zůstat uchycena na rámu vozidla a žádné dveře kabiny se nesmí při zkoušce otevřít.
Výrobci také umožňuje každý test homologačního procesu absolvovat s novou kabinou. Tatra Force však všechny tyto náročné zkoušky zvládla s jedinou kabinou, což je velmi ojedinělý úspěch.
Není to však žádná náhoda, jde o výsledek pečlivého a „naddimenzovaného“ návrhu konstrukce kabiny (k dispozici jako dvoudveřová či čtyřdveřová v tzv. posádkovém provedení) s vysoce pevným a stabilním svařovaným prostorovým rámem vyplněným z vnějšího pohledu lepenými kovovými či plastovými panely (na rozdíl od standardních lisovaných kabin konkurentů).
Tatra Force je totiž určená i pro nasazení do nejnáročnějších podmínek – a to nejen v rámci civilního, ale také hasičského, záchranářského či speciálního provozu.
I proto je možné kabiny Tatry Force objednat i v tzv. „plném ROPS“ dle ISO 3471, platného pro stavební stroje. Vrcholem bezpečnosti je kombinace ochrany proti převrácení (ROPS) a proti padajícím předmětům dle ISO 3449 (FOPS, Falling Objects Protection System), jež se nabízí pro dvoudveřové varianty a je vyžadována např. při provozu vozidel v dolech a při těžbě.
Veškeré modifikace se navíc týkají vždy pouze vlastního skeletu kabiny, případně materiálu střechy, a nevyžadují tak další přídavná zařízení zvyšující hmotnost a omezující manévrovatelnost a průjezdní profil.
Tatra tak s novou generací řady Force ukazuje, že v segmentu nákladních aut patří na špičku automobilového průmyslu, což její zákazníci oceňují. A ocení to i posádky těchto strojů – zvlášť v extrémních případech velmi vážných nehod a nebezpečných situací, kdy na tom závisí jejich zdraví a životy.