Hlavní obsah

Labutí píseň Audi R8 s vyjícím desetiválcem: Verze V10 GT RWD vznikne jen v počtu 333 kusů!

Foto: Audi

Současná generace Audi R8 se rozloučí se vší parádou– její vrcholná verze GT (na obrázku vpravo) tentokrát dostane pohon zadních kol, bude přitom lehčí než „běžná“ zadokolka (vlevo) a výkonnější než verze s pohonem všech kol. Fantastisch!

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Atmosférické desetiválce jsou už dnes v podstatě ohrožený druh, s čímž souvisí i existence Audi R8. Příští generace totiž pravděpodobně neprojde jen částečnou, ale úplnou elektrifikací, a tak je dost možné, že tohle je poslední série Audi R8 s tímto vysokootáčkovým zázrakem.

Článek

První generace Audi R8 se objevila už v roce 2007. Ze všeho nejvíc patrně zaujala svým vzhledem, neboť od původního konceptu jménem „Audi Le Mans quattro“ se produkční R8 lišila jen poměrně málo. Z počátku ji poháněl 4,2l V8 z typu RS4 a posléze se přidal 5,2l V10 z Lamborghini Gallardo.

Foto: Audi

Nové Audi R8 GT obouvá 20palcová kovaná kola inspirovaná světem motorsportu obutá do pneumatik Michelin Pilot Sport Cup 2, za kterými se ukrývají karbon-keramické brzdy. Poháněná jsou pouze zadní kola

Dříve než přišly nabroušené verze s přídomky „performance“, „GT“ nebo „RWD“ (tedy se zadním pohonem), zapsala se R8 do povědomí odborné i laické veřejnosti jako jedno z mála superaut, které celkem slušně snášelo i běžné jezdění.

Částečně za to vděčila skvělému šasi a částečně překvapivě pohodlnému a prostornému interiéru, do kterého se bez problému vešel i takřka dvoumetrový Jeremy Clarkson, což si tehdy britský moderátor dokázal vysvětlit jedině tím, že patrně zadkem brousí kočičí hlavy do asfaltu – inu, znáte Jeremyho…

Teď už je tu s námi druhá generace a jako oslava a zároveň labutí píseň éry se spalovacím motorem poslouží zbrusu nová verze zvaná V10 GT RWD. Předchozí generace vycházející z Gallarda se rozloučila právě okruhovou verzí GT, která tehdy měla ze všech nejvyšší výkon, a sice 560 koní.

Foto: Audi

Fantastický 5,2l atmosférický desetiválec tu dává 620 koní, točivý moment 565 Nm je položen vysoko, až v 6 400 otáčkách – ne, že by to snad u auta podobného ražení vadilo. Tady jde hlavně o vysokootáčkovou zábavu a pořádný soundtrack

Současná generace R8 se však mechanicky vychází ze současného Lamborghini Huracán, a tak tu 5,2l atmosférický desetiválec dává výkon plných 620 koní. To znamená dokonce o deset koní vyšší výkon než Audi R8 V10 performance s pohonem všech kol, ovšem ve prospěch verze GT hraje také nižší hmotnost.

Té bylo v prvé řadě dosaženo tím, že pohon předních kol letěl do koše, takže, jak koneckonců naznačuje název, Audi R8 V10 GT RWD je striktní zadokolka. Další přebytečná kila pomohl shodit karbonový aerodynamický bodykit, který mimo jiné zvyšuje přítlak. Výsledkem je hmotnost 1 570 kilogramů, tedy úspora rovných 80 kilo oproti verzi V10 performance s pohonem všech kol.

Verze GT RWD tedy bude nejen nejvýkonnější „er-osmičkou“ z celé nabídky, ale zároveň také tou nejlehčí, neboť je dokonce o nějakých 20 kg lehčí než „běžná“ R8 performance s pohonem zadních kol.

Výsledkem je stovka za 3,4 sekundy (tady má verze performance quattro o tři desetinky navrch), sprint na 200 km/h pak trvá skvělých 10 sekund a maximální rychlost je 320 km/h.

Pro celkově ostřejší charakter doznala změn také dvouspojková převodovka, která teď řadí rychleji a má nepatrně kratší stálý převod, což v kombinaci s vyšším přítlakem vysvětluje nepatrně nižší maximální rychlost oproti verzím performance, které se chlubí číslovkou 330.

R8 GT RWD vznikne ve striktně limitované sérii 333 kusů, každý se základní cenou 225 tisíc eur (5,6 milionu korun). Někdo si možná vzpomíná, že předchozí verze R8 GT se později objevila i v otevřené verzi Spyder, v tomto případě se však počítá výhradně s verzí kupé.

Reklama

Načítám