Hlavní obsah

Audi R8 s pohonem pouze na zadek je jen pro odvážné!

Foto: Audi

Audi R8 RWD se od ledna 2020 bude prodávat také se zadním pohonem. Pokud můžete, kupujte – za pár let nebudou!

pátek 05:00

Audi R8 platí za jedno z nejpovedenějších supersportovních aut posledních let. V současnosti jej purističtí automobiloví nadšenci vidí jako jednu z posledních bašt atmosféricky plněných motorů. Ještě donedávna tomu k dokonalosti ale něco chybělo – verze se zadním pohonem. Tohle přání v Audi nakonec vyslyšeli, a tak jsme se dočkali Audi R8 RWS, kterou v továrně zbavili pohonu předních kol a celou práci nechali jen na těch zadních. Jenže se jich vyrobilo zoufale málo…

Článek

Ano, je to tak. „Čtyři kruhy“ hodlají vyrábět nástupce Audi R8 RWS (Rear Wheel Series), která měla zadní pohon a vzniklo jí jen 999 kusů, tedy přesně o jeden méně, než by si veřejnost přála. S tím už je ale konec – nástupce puristické verze desetiválcového supersportu z Ingolstadtu se bude vyrábět bez omezení. Tedy bez omezení, jak se to vezme – minimálně do doby, než roztají všechny ledovce, všichni Holanďané se chudáci utopí a polovina populace bude mít rakovinu plic kvůli emisím oxidu uhličitého. Nebo alespoň tak nějak nám to prorokují někteří náctiletí aktivisté…

Foto: Audi

Audi R8 bude od příštího roku k mání také se zadním pohonem

S radostí vám tedy představujeme nový derivát „er-osmičky“ se zadním náhonem, mnohem logičtěji pojmenovaný R8 RWD, tedy Rear-Wheel Drive. Výhodou – nebo možná nevýhodou, záleží na úhlu pohledu – je to, že čtyřkolku od zadokolky rozeznáte jen velmi obtížně. Hlavním vizuálním rozdílem je, že čtyřkolka má boční panely, tzv. Sideblades, kompletně v barvě kontrastující s lakem auta. U zadokolky je to jen horní část panelů, ta spodní, skrz kterou vede sání, zbytek je v barvě auta.

Jinak je to z vizuálního hlediska de facto ta stejná písnička – přední spojler nárazníku, boční prahy a difuzor můžete mít v lesklé černé, ale můžete si připlatit za efektní, leč ne tak úplně efektivní, karbonovou variantu. R8 RWD vznikne také ve verzi Spyder s plátěnou střechou, a pro tu to platí rovněž. R8 RWD bude také dostupná v barvě, která teď tolik letí – v šedé. Nazvali ji atraktivně „Kemora Grey“ a za nás chválíme, že jí v Audi dali trochu „metaličnosti“. Ta polomatná šedá, kterou poslední dobou na silnicích tak často vídáme, vypadá jako by auto bylo natřeno jen základní barvou. Nebo sádrou…

Foto: Audi

S absencí pohonu předních kol je potřeba zvýšené opatrnosti na výjezdu ze zatáček. Odměnou však je čitelnější a přesnější řízení a „živější“ chování auta

Bude samozřejmě spousta dalších variant, jak si R8 RWD naspecifikovat (je libo označení modelu v lesklé černé?), to však není nejdůležitější. Důležité je, že R8 RWD si nadále ponechá dnes již ikonický atmosféricky plněný 5,2l V10, tedy bez turbodmychadla. Bude mít 532 koní výkonu a 540 Nm točivého momentu, přičemž všechna tato síla poputuje výhradně na zadní kola přes sedmistupňovou převodovku S tronic a mechanický diferenciál.

Všímavému čtenáři jistě neuniklo, že R8 RWD má buď o třicet koní méně výkonu, nebo tam máme chybu. A) je správně – R8 RWD opravdu bude mít nepatrně nižší výkon pro lepší dávkování, když teď přední kola mají na práci „jen“ zatáčení. Na druhou stranu je R8 RWD o 65 kilogramů lehčí, takže se to ve výsledku srovná.

Nicméně R8 RWD je pořád velice rychlé auto. Z klidu na stovku vyrazí za 3,7 sekundy a nepoleví až do 320 km/h. Pro Spyder pak platí o desetinu horší zrychlení a o dva kilometry v hodině nižší maximálka.

Danou verzi R8 si však nebude nikdo kupovat kvůli číslům. Tahle R8 bude hlavně pro odvážlivce, kteří si chtějí užít nefalšovanou řidičskou nirvánu doprovázenou patřičným soundtrackem. Jak už jsme se zmínili, verze se zadním pohonem je o několik desítek kilo lehčí díky tomu, že s sebou „nemusí tahat“ přední kardan, spojky a diferenciál pro přední nápravu.

Možná si teď říkáte: „K čemu je to vlastně dobrý?“… Zasvěcení vědí, ostatním situaci objasníme. Jak zaznělo výše, přední kola najednou mají povinnost jen zatáčet, takže řízení je hbitější, ale zároveň přesnější a intuitivnější. Zároveň z přední nápravy „zmizela“ spousta hmotnosti, takže auto hned působí živěji a lépe přenáší váhu – vlastně trochu jako taková přerostlá motokára. Má to však i jedno úskalí – pokud vypnete protiprokluz, musíte být při vyjížďce v neděli nad ránem velmi opatrní na výjezdu ze zatáček…

Jenže R8 RWD má oproti verzi s pohonem Quattro ještě jednu velkou výhodu – je také levnější, a to o nezanedbatelných 22 tisíc eur. Ceny kupé tedy začínají na 144 tisících eur, Spyder pak začíná na 157 tisících – neboli 3,7 milionu korun za kupé, respektive rovné čtyři miliony za Spyder. Prodávat se R8 „Rear Wheel Drive“ začne úsvitem příštího roku.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama