Hlavní obsah

Konec jedné éry – Pozdravte poslední Aston Martin Vantage s motorem V12

Foto: Aston Martin

Poslední dvanáctiválcový Vantage bude skutečný mistrovský kousek – tuto střelu o výkonu 700 koní bude mít možnost vlastnit pouze 333 šťastlivců

20. 3. 2022

Dnešní doba nepřeje velkým motorům – zejména u nás v Evropě. Úsporné, leč občas dýchavičné ekologické motory dnes běžně pohánějí vozy, ve kterých bychom si je ještě před dvaceti lety uměli sotva představit. Z dvanáctiválcových motorů se potom stává doslova ohrožený druh – proto Aston Martin představuje své poslední mistrovské dílo.

Článek

Vymírající druh V12. Téměř všichni výrobci už od spalovacích motorů tohoto typu (tedy ti, kteří je vůbec vyráběli), upustili. „Motor V12 je odsouzen k zániku,“ řekli například před lety lidé z automobilky McLaren. Je hlučný. Je žíznivý. Ale má charakter. V12 dovezl Ayrtona Sennu k jeho třetímu mistrovskému titulu. A třeba takové Ferrari si na nich doslova postavilo svoji pověst.

Foto: Aston Martin

V12 Vantage RS je poslední model Vantage s dvanáctiválcem a jeden z posledních dvanáctiválcových Astonů vůbec

Další automobilka, ke které v posledních téměř třech dekádách neodmyslitelně patřily dvanáctiválce, je britský Aston Martin. Tedy prozatím stále ještě patří – dnes totiž automobilka z Gaydonu představila zbrusu novou verzi typu Vantage, a zároveň také poslední Vantage s dvanáctiválcem. A jeden z posledních dvanáctiválcových Astonů vůbec.

Ještě předtím, než V12 naposledy zaburácí ve voze Aston Martin V12 Vantage, proběhne to se vší parádou – a také dost nahlas. To je ostatně motto, se kterým Tobias Moers, současný šéf skupiny Aston Martin Lagonda, prezentoval tento výběhový model. „Vždy jsme byli zastánci loučení ve velkém stylu – a nikdy ne loučení potichu.“

Výkon doslova vypiplaného V12 twin-turbo o objemu 5,2 litru je 700 koní a 753 Nm točivého momentu. Značka už udává i základní výkonnostní údaje, jmenovitě sprint z klidu na stovku za 3,4 sekundy a maximální rychlost 320 km/h. Překvapivě zbrusu nový V12 Vantage RS nebude mít manuální převodovku – řadit se tu bude osmistupňovým automatem, který známe z většiny ostatních Astonů Martin.

Foto: Aston Martin

5,2l dvakrát přeplňovaný dvanáctiválec bude dávat výkon plných 700 koní a 753 Nm točivého momentu. V nejmenším kupé od Aston Martinu to bude znamenat špičkovou dynamiku

Přirozeně nejde jen o Vantage, do kterého lidé od Astonu nacpali motor z většího DBS. Vůz je rozšířen o 40 milimetrů pro lepší stabilitu a přilnavost. Podvozek sám o sobě dostál řady změn – pružiny vpředu jsou tužší o 50 procent, zadní o 40 procent. Kvůli většímu a těžšímu motoru jsou přední stabilizátory tužší o pět procent, ty zadní jsou kupodivu „měkčí“ o 41 procent – částečně kvůli lepší trakci zadní poháněné nápravy, částečně kvůli jízdnímu komfortu.

Vůz je také lehčí, neboť většina dílů je z karbonu, nerezový výfukový systém má tenčí stěny, dokonce je tu i odlehčená autobaterie. Díly karoserie pak nejsou jen lehčí – mají také lepší tvar pro vyšší aerodynamickou účinnost.

Foto: Aston Martin

Interiér se odklonil od luxusu k více sportovnějšímu stylu – což potvrzuje černá kůže, kontrastní prošívání a karbonové dekory

Splitter a průduchy v předním nárazníku, výdechy za předními koly, integrovaný difuzor i zadní křídlo – to vše pomáhá novému Astonu Martin V12 Vantage RS lépe klouzat vzduchem a zároveň co nejlépe sedět na silnici ve vysokých rychlostech. V řeči čísel to pak dělá přítlak 204 kilogramů při rychlosti 320 km/h – což je na silniční auto vynikající hodnota.

Řízení bylo upraveno pro lepší zpětnou vazbu od kol a pocit jistoty, karbon-keramické brzdy tu jsou ve standardu, ba dokonce i převodovka byla upraveno pro rychlejší řazení. Vůz pak jezdí na 21palcových kovaných kolech, obutých do pneumatik Michelin Pilot Sport 4S o rozměrech 275/35 vpředu a 315/30 vzadu.

Vzhledem k tomu, že produkce je striktně omezena na 333 kusů, dá se očekávat cena okolo 5 milionů korun. Majitelé však budou mít možnost individualizace v rámci divize Q – čili personalizace v podobě speciální barvy karoserie, kol, čalounění a tak dále, takže finální V12 Vantage patrně nebude mít problém tuto hranici také překročit.

„Tento vůz ztělesňuje mnohem víc než jen výkon, rychlost a úžasný zvuk,“ řekl Moers během představení. „Jde zejména o extrémně výkonný vůz pro řidiče – tak, jako tomu je u každého Astonu Martin.“

Reklama

Sdílejte článek