Hlavní obsah

Evropa reaguje na čínskou smršť. Tyto tradiční automobilky budou co nevidět nabízet malý dostupný elektromobil

Foto: Renault

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Cenově dostupné elektromobily z Číny nutí Evropu reagovat. Příjezd městských elektrovozů se sympatickou cenou avizuje hned několik značek… a dočkáme se relativně brzy.

Článek

Tažení čínských automobilek naším kontinentem už pro tradiční evropské značky není jen potenciální hrozbou, reálně se děje. V Česku je zatím nejvýznamnějším hráčem britsko-čínské MG, které kromě jiného boduje i elektrickým kompaktním hatchbackem MG4 s cenovkou od 779 960 Kč. U západních sousedů je však smršť ještě výraznější, o slovo se hlásí firmy jako Dongfeng, NIO či BYD.

Není divu, že současná situace nutí tradiční automobilky k zásadním krokům. Drtivá většina už se do elektrických aut pustila se vší vervou, převážně ale nabízejí vozy větších a dražších segmentů, kdy vám uspořený milion sotva bude stačit. Čest výjimkám, jakou je například Dacia Spring. Ta před časem prošla technickým osvěžením, dostala silnější elektromotor s výkonem 48 kW, pořád ale ujede dost podprůměrných 220 km. Přesto dnes stojí nemalých 576 400 Kč.

Právě hranice 25 000 euro, tedy zhruba 600 000 Kč, má být pro nové evropské elektromobily klíčová. Hovoříme samozřejmě o malých městských vozech, se kterými se v příštích letech roztrhne pytel. Někdo vsadí na retro, jiní věří prvkům SUV a crossoverů. Kdo tedy v nejbližší době nabídne elektrovůz za relativně rozumné peníze?

Pod taktovkou Seatu

Ve španělské továrně se mají od roku 2025 vyrábět minimálně tři nové modely na baterky, jejichž vývoj dostal na starost Seat. VW uvede v život koncept ID. Life, respektive ID. 2all. Malým elektromobilem Cupry se stane vůz vycházející z konceptu UrbanRebel (viz galerie níže), jen v trochu civilnější formě a s označením Raval. Zatím není jasné, zda přijede i ekvivalent Seatu, ale pokud ano, mohl by se jmenovat Acandra.

A Škoda? Ta vyšívá malý městský crossover posazený pod Enyaqem a Elroqem (měl by vycházet z ID. 2all). Do roku 2026 chce mít mladoboleslavská automobilka na trhu šest elektromobilů. Mimochodem, stále živější jsou spekulace o malém elektrovozu se čtyřmi kruhy. Audi se asi na cenu od 600 000 Kč úplně soustředit nemusí, přesto jsme zvědavi, co z tohoto projektu nakonec vznikne. Nové elektrovozy značky se teď vyznačují sudým číslem. Že by to znamenalo návrat označení Audi A2?

Renault vsadí na retro

Francouzská značka dnes nabízí dva elektromobily – dosluhující Zoe a nový Mégane. Právě prvně zmíněný má být nahrazen elektrickým Renaultem 5, jehož design se ve velkém inspiruje původní „pětkou“ ze sedmdesátých let. Automobilka čerpá z historie i v případě Renaultu 4, což má být auto na shodném technickém základu, avšak s prvky crossoveru.

Oba koncepty se představily na loňském autosalonu v Paříži, letos na mnichovské výstaviště přiveze Renault ukázat prototyp „pětky“ blízký sériové produkci. Na trhu by se měl objevit v průběhu příštího roku. Parametry jsou zatím tajemstvím, auto má ale těžit z přepracované architektury. Proti Zoe uspoří 20 kg hmotnosti jen na řídicí elektronice, dalších patnáct kilo shodí díky modernější architektuře baterie.

Stellantis se rozjíždí

Do menších elektrických aut začne v dohledné době šlapat také koncern Stellantis. Ten má dnes ve hře třeba Peugeot e-208, tedy bateriovou obdobu populárního francouzského hatchbacku, s cenovkou od 850 000 Kč se ale nikterak nepodbízí. V horizontu příštích pár let by však paleta měla být výrazně pestřejší.

V polovině příštího roku chce zbrusu nový elektromobil s příznivou cenou představit Fiat. Podle výkonného ředitele Oliviera Francoise půjde o auto s cenou pětadvacet tisíc eur. Právě na segment menších městských vozů se chce italská značka soustředit primárně, což dokazuje i nedávno odhalená 600e (viz níže). Ale zpět k chystané novince - podle všeho půjde o sourozence chystaného Citroënu e-C3, který chystá debut letos na podzim. Podrobnosti zatím neznáme, ale údajně se hovoří o dojezdu 300 km a designových prvcích crossoverů.

Dva až tři roky se mohou zdát jako dlouhá doba, v automobilovém světě ale utečou jako vaše čtrnáctidenní dovolená. Co nevidět se tedy dočkáme přívalu nových elektrovozů, které snad dostojí svému slibu a dorazí s rozumnými cenovkami. Odpověď dostaneme co nevidět!

Reklama

Načítám