Hlavní obsah

Oprášená legenda Renault 5 už v roce 2024. Nabídne elektrický pohon a skvělé jízdní vlastnosti

Foto: Renault

Na francouzského fešáka Renault 5 se můžeme těšit už v roce 2024, díky chytré konstrukci slibuje jízdní vlastnosti pro svoji třídu nevídané.

Plně elektrický zástupce malých vozů ze segmentu A ve vozovém parku Renaultu opráší slavné označení 5. Původní koncept se nám představil už někdy v roce 2021, ale sériové verze se máme dočkat už v příštím roce, kdy nový Renault 5 v nabídce nahradí typ Zoe.

Článek

Legendární Renault 5 se opravdu vrátí. Znovuzrozená ikona třídy supermini má těžit především z pokrokové modulární platformy CMF-B, díky čemuž se oproti typu Zoe sníží výrobní náklady o slušných 30 %, zároveň díky ní bude možné použít velkou část komponentů z modelu Clio či většího Capturu, a to až 70 %.

Platforma CMF-B tak konstruktérům z Boulogne-Billancourtu ušetří velký kus práce, navíc díky své variabilitě umožňuje nejen různou délku rozvoru, ale různou šířku rozchodu. To Renaultu dává možnost na té samé platformě postavit třeba i základ chystaného SUV jménem 4Ever. Produkční verze nového Renaultu „pětky“ se máme dočkat už příští rok.

Prozatím nejsou známy žádné technické podrobnosti, vrchní inženýr Jérémie Coiffier však slibuje „v rámci třídy špičkové jízdní vlastnosti a výkony“ a že nový Renault 5 „nastaví laťku z hlediska řidičského potěšení“. Pro fanoušky sportovní jízdy a legendárního Renaultu 5 Turbo budiž velmi šťavnatou informací fakt, že Renault potvrdil i sportovní verzi s přídomkem Alpine.

Foto: Renault

Designéři z Boulogne-Billancourt se nechali značně ovlivnit originálem z 80. let, ale dá se jim to vůbec vyčítat?

Ve své třídě bude Renault 5 vyčnívat z řady díky víceprvkové zadní nápravě, která pomůže zlepšit jízdní vlastnosti a komfort v porovnání s torzní příčkou, která je mezi malými vozy standardem. Baterie ukotvené přímo do podlahy vozu pak slibují nízké těžiště a vysokou torzní tuhost, což se opět příznivě projeví na jízdních vlastnostech.

Baterie jako taková se skládá ze 4 větších modulů v porovnání s 12 menšími, které bychom našli třeba v modelu Zoe. Díky tomuto řešení zabírá méně prostoru, zároveň je o 15 kg lehčí než předchůdce a má větší kapacitu.

Značných změn se dočkal i elektromotor. Ten sice konstrukčně vychází z agregátu, který známe z modelů Zoe nebo Megane E-Tech, nový synchronní elektromotor v porovnání se starým elektromotorem s permanentním magnetem nevyžaduje použití drahých kovů, což snižuje dopad na životní prostředí.

Po Evropě a dalších koutech světa byly spatřeny testovací „muly“ nových Renaultů 5 oděných do karoserie typu Clio a sám Coiffier přiznal, že jich aktuálně po světě jezdí hned devět. Vozy za sebou mají i první testy v extrémních mrazech ve finském Laponsku.

Výrobce v následujících měsících přislíbil sdělit další informace. Závěrem připomeňme, že typ 5 nahradí malý elektromobil Zoe, model Clio zůstane v nabídce i do budoucna coby alternativa se spalovacím motorem, respektive hybridním pohonem.

Reklama

Načítám