Článek
Postrach Evropy se blíží. Evropský automobilový průmysl čeká náročná zkouška, jak zvládne odolat začínajícímu přívalu levnějších čínských aut. Dokonce i ty nejúspěšnější automobilky na starém kontinentu se obávají zahájení prodeje levnějších elektromobilů z Číny. Při evropských nákladech na výrobu nových aut bude extrémně těžké jim konkurovat. A jedna z potenciálních hrozeb se už představila na letošním šanghajském autosalonu.
Nový kompaktní elektromobil BYD Seagull je ideálním městským autíčkem pro každodenní mobilitu ve velkoměstech. U nás by velikostně zapadl mezi škodovky Citigo a Fabia, díky čemuž se s ním bude příjemně parkovat. Současně je vybaven inovativním a výrobně levnějším sodium-ion akumulátorem a s jedním elektromotorem slibuje dojezd přesahující 400 kilometrů na jediné nabití. A to nejlákavější je, že na domácím čínském trhu se prodává se základní cenou od 250 tisíc Kč! A my jsme se vás zeptali, zda byste si maličký čínský elektromobil koupili, kdyby se prodával i u nás. V naší anketě je jasně vidět, že konečná evropská cena by byla rozhodující:
Elektromobilita se však rozvíjí i v Evropě a naše tuzemská automobilka Škoda Auto nám začátkem týdne ukázala svou připravovanou budoucnost. Do roku 2026 vyvine a představí šest nových elektrických modelů, z nichž jeden bude praktický kombík o velikosti populární Octavie. A nezapomíná ani na „lidovější“ modely, protože jedna z novinek bude kompaktnější městský elektromobil se základní cenou do 25 tisíc eur (podle aktuálního kurzu přibližně 600 tisíc Kč). S prvními ochutnávkami budoucích škodovek se můžete seznámit v naší reportáži s oficiálního focení před světovou premiérou. Se spalovacími motory se však česká automobilka neloučí, což dokazují nové generace velkých modelů Superb a Kodiaq, které se představí ještě letos – a Škoda nám dala možnost na ně nahlédnout alespoň formou siluet.

Nová Škoda Superb se představí už letos. Vzniká a bude se vyrábět spolu s novým Volkswagenem Passat.
Začátkem týdne jsme vám ukázali i monstrum Tatra 815 podporující mobilitu celé kontejnerové základny Armády České republiky. Speciální osmikolka pro vojáky díky tomu umí přepravovat speciální nástavby či materiály, a to daleko rychleji než běžné nákladní vozy. Současně disponuje úctyhodnou operační provozuschopností i v extrémních teplotách, přesněji v rozmezí -32 °C až +49 °C. Obrovskou armádní Tatru s výkonným naftovým osmiválcem vám představujeme v naší reportáži.

Tenhle obrovský a výkonný náklaďák s podvozkem 8 × 8 nezastaví ani náročné terénní překážky, pro armádní využití je tak naprosto perfektní.
Jedinečným strojem z Česka je také zapomenutý český off-road ARO 328 Maxi Taxi se sedmi dveřmi a sezením pro deset cestujících. Je jedním z unikátů vyvinutých českým importem rumunské značky, který vznikl spojením modelů ARO 328 a 246. V dobách své největší slávy se prezentoval na českých automobilových výstavách a nakonec se ukázal jako náročný na úspěšnou homologaci. Seznamte se s českým projektem kdysi vznikající značky Bugaro, který měl být konkurencí amerického Hummeru.

ARO 328 Maxi Taxi bylo skutečně hodně netradičním off-roadem.
A teď si ještě připomeňme nejnovější redakční testy na Garáži. Na začátku týdne jsme vám přinesli nejmodernější stylový kombík Peugeot 308 SW se základním benzinovým tříválcem 1.2 PureTech 130, který jsme srovnali se stejně silným vznětovým čtyřválcem 1.5 BlueHDI. Pokračovali jsme vzpomínkou na revoluční chytré městské Smarty a otestovali jsme pro vás dvě solidní ojetiny – oblíbenou Škodu Fabii druhé generace a praktický rodinný Citroën Berlingo.
Z nejdůležitějších novinek a zajímavostí uplynulých pracovních dnů vám pak nesmí uniknout následující: V Praze začíná další etapa oprav vytíženého Barrandovského mostu, veteránská Retro Garáž prodala historickou techniku za miliony a odklad přísnější emisní normy Euro 7 a její zmírnění mohou ochránit český automobilový průmysl.