Hlavní obsah

Na Retro Garáži létaly miliony! Za balík se prodal Favorit z Tuzexu, taxi Tatra a užitkový Wikov

Foto: Retro Garáž

Do světa ovšem nešly všechny nabízené vozy, dva zajímavé kousky zcela propadly.

Veteránská auto-moto burza a aukční síň Retro Garáž dokázala i letos překvapit. V klidných i adrenalinových blocích se podařilo vydražit jak české klenoty, tak obyčejné mašiny, a to za poměrně vysoké, mnohdy na první pohled až nesmyslné sumy. Exceloval zejména užitkový Wikov, taxikářská Tatra a Škoda Favorit pořízená v Tuzexu.

Článek

V Lysé nad Labem na Výstavišti opět tekl adrenalin proudem, jelikož se zde konala tradiční akce jménem Retro Garáž, která je spojená s živými aukcemi veteránů zejména tuzemské produkce. Na tuto akci jsme vás zvali už minulý týden, nicméně ani my sami jsme nelenili a na dražbu se dojeli podívat osobně.

Foto: Retro Garáž

Aukci opět moderovalo zkušené duo Kočí & Odrobina.

Duo moderátorů bylo opět složené ze specialisty Marka Odrobiny a vrchního „retrogarážníka“ Pavla Kočího, který za celým projektem stojí. Nově měli dražitelé k dispozici barevnou brožuru s fotografiemi, popisem zboží a obecnou historií daného modelu. To potenciálním kupcům, případně také široké veřejnosti, která si tento katalog mohla zakoupit, pomohlo v orientaci mezi nabízenými vozidly.

Lidovky a elektrika

První blok se držel tradiční nostalgické noty, takže se začínalo Pionýrem, ranou Jawou-ČZ „půlbuben“ a Stadionem S11 i S22 od koruny. Na dražebnících se projevila chuť nakupovat, takže sumy létaly do desetitisíců.

Foto: Retro Garáž

Lidovky šly jako tradičně od koruny, ale rychle rostly k desetitisícům.

Přitopilo se pod kotlem a před oči dražebníků se dostala vzácná exportní Jawa 250/353 pro francouzský trh. Nicméně ta pravá show začala až při souboji o modro-bílou Jawu-ČZ 350/354 se sajdkárou a vozíkem PAV (viz úvodní foto). Byly to nervy, jelikož finální suma došplhala až na hranici 300 000 Kč.

Jako tradičně se do aukcí dostala prasátka. Tím ovšem nemyslíme živá, chrochtající, ale ta motoristická. První čuník, klasická Čezeta 502 z roku 1962, šel k novému majiteli za 81 000 Kč. Druhý model byl však speciální, jelikož šlo o elektrickou reinkarnaci nazvanou Čezeta 506 s obřím investičním potenciálem. Čekali jsme velký boj, ale…

Foto: Retro Garáž

Elektrické prase v podstatě nikoho nenadchlo.

Jelikož jde o prase na baterky, byl zájem vlahý, ba dokonce slabý. Na publiku šlo poznat, že o elektromobilitu nejeví zájem, což se podepsalo i na dražebnících. Vyvolávací cena byla 145 000 Kč a konečná 153 000 Kč. Propadák.

Retro Garáž – Výsledky aukce

ModelVyvolávací cenaKonečná cena
Jawa 50/20 Pionýr 1 Kč34 000 Kč
Stadion S111 Kč41 000 Kč
Stadion S221 Kč32 000 Kč
Jawa-ČZ 150/352 půlbuben1 Kč71 000 Kč
Jawa-ČZ 250/353 půlbuben (FRA)30 000 Kč81 000 Kč
Jawa 350/353 + sajda + PAV150 000 Kč300 000 Kč
Čezeta 50250 000 Kč81 000 Kč
Čezeta 506 electric145 000 Kč153 000 Kč

Stálice za milion

Druhý blok byl zaměřen na vzácné motorky od Jawy, přičemž některé z nich byly určené výhradně pro export. Kdo tedy zatoužil po originální Jawě 250/590 Sport ve vzácné barvě bílá slonová kost, musel nakonec vytáhnout z peněženky 195 000 Kč.

Foto: Retro Garáž

Lak barvy slonová kost je původní.

V dražbě se také objevila Jawa Panelka a Californian pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann, jejichž vzácnost doplnila ještě Jawa 350/361 Sport určená původně pro Spojené státy americké. Všechny tři stroje se nakonec dobře prodaly.

Foto: Retro Garáž

Dnes už asi nikoho nepřekvapí, že se Jawa 500 OHC prodává za milion.

Jistým vrcholem byla Jawa 500 OHC, nicméně jak jsme avizovali už v pozvánce, jde o takovou stálici, která chodí běžně za milion korun. A aukce ukázala, že jsme nemýlili a trefili naprosto přesně.

ModelVyvolávací cenaKonečná cena
Jawa 250/590 Sport90 000 Kč195 000 Kč
Jawa 250/559 Neckermann90 000 Kč150 000 Kč
Jawa 250/590 Californian Neckermann120 000 Kč213 000 Kč
Jawa 350/361 Sport (USA)170 000 Kč320 000 Kč
Jawa 500 OHC 15/02590 000 Kč1 000 000 Kč

Český užitkový Rolls-Royce

Třetí blok zahrnoval automobily, až na jednu výjimku tuzemské produkce. Poměrně zajímavě zněla nabídka na zachovaný Favorit z roku 1989, který byl určen pro vývoz a nabízen v Tuzexu. Dražilo se od 40 000 Kč, nicméně konečná cena vystoupala až na 180 000 Kč.

Foto: Retro Garáž

Tuzexový Favorit se nakonec prodal za 180 000 Kč.

Jedna z nejkrásnějších československých automobilových modelek, původní Škoda Felicia, zaujala nového vlastníka natolik, že za ni zaplatil 610 000 Kč. Nicméně vyvolávačka byla 550 000 Kč a samotná aukce trvala čtyři minuty. Opět tedy žádné překvapení.

Škoda Garde přestavěná na Rapid a kabriolet ani do šroubku zrenovovaný GAZ 69 nikoho nezaujaly natolik, aby se vozy nakonec prodaly. Opravený gazik nejspíš ztratil renovací svoje kouzlo, zatímco za hanbaté Garde chtěl podle našeho názoru majitel prostě příliš mnoho peněz. Cenu veteránů kolikrát určuje trh a ten je mnohdy nekompromisní.

Foto: Retro Garáž

Garde přestavěné na Rapid a kabriolet se nakonec neprodalo. Podle nás bylo prostě moc drahé.

Blížící se finále ovšem nezklamalo, jelikož se v něm hrálo o Tatru 54/30 s doloženým rodným listem od fabriky, navíc v úpravě taxi s dobovým taxametrem. Není tedy divu, že z vyvolávacích 850 000 Kč se nakonec stalo 1 420 000 Kč.

Foto: Retro Garáž

Takovýhle Wikov valník je jen jeden, a proto má svoji vysokou hodnotu.

Náš tajný tip na vítěze nakonec vyšel! Jedinečný valník Wikov 7/28 z roku 1930 platí za ultimátní vzácnost a životní nákup. To si nový vlastník plně uvědomoval, proto mu nebylo líto, že za užitkový automobil zaplatil rekordní sumu 1 650 000 Kč. Mimochodem věděli jste, že se vozům Wikov přezdívalo český Rolls-Royce?

ModelVyvolávací cenaKonečná cena
Škoda Favorit 136 L40 000 Kč180 000 Kč
Škoda Felicia550 000 Kč610 000 Kč
Škoda Garde Cabrio 550 000 Kčneprodáno
GAZ 69M400 000 Kčneprodáno
Tatra 54/30 (taxi)850 000 Kč1 420 000 Kč
Wikov 7/28 valník800 000 Kč1 650 000 Kč

Charita a nashle na podzim

Úplně poslední aukcí byla dobročinná dražba původně mosteckého safety caru, který má přezdívku Bába. Jde o Škodu Octavia RS první generace, která má na hrbu světelnou rampu dle regulí FIA a takřka 40 tisíc ostrých kilometrů.

Foto: Retro Garáž

Bába šla k novému majiteli za 92 000 Kč, prostředky z aukce budou využity na dobročinné účely.

Vůz s jasnou historií a závodním duchem se nabízel od symbolické jedné koruny, nicméně nakonec šel do světa za 92 000 Kč. Tyto peníze Autodrom Most použije na dobročinné účely.

Taková byla jarní Retro Garáž, přičemž už teď vás můžeme pozvat na letošní druhou část, tedy tu podzimní. Uskuteční se 11. listopadu 2023 opět na Výstavišti v Lysé nad Labem. Znovu nepřijdete o vetešení auto-moto dílů ani o napínavé aukce plné zajímavých vozidel. My budeme u toho, takže se od nás vše dozvíte podrobně a v předstihu.

Reklama

Načítám