Hlavní obsah

Levnější už nebudou: První Octavie RS, šestiválcová Alfa nebo V8 Corvette jako investice i radost

Foto: Škoda Auto

Už žijeme v novém roce 2023 a za chvíli si zase začneme říkat, že jaro je za dveřmi. A právě na jaře se na našich silnicích zase začnou objevovat zajímavá auta českých nadšenců, která byla po celou zimu uložena k zimnímu spánku. Jiní zase budou sledovat inzerce, aby si udělali radost nadějnou investicí nebo jen hračkou pro radost.

Článek

Říkáte, že jste jedněmi z nich a přemýšlíte, že byste si konečně koupili parádní auto, co jen tak někdo nemá? Inspirovali jsme se a sestavili pro vás výběr sedmi hraček, s nimiž rozhodně nesáhnete vedle. Jaké to jsou?

Škoda Octavia RS Combi 1.8T

Foto: Škoda Auto

I standardní liftback Škoda Octavia RS je zajímavou volbou pro všechny fanoušky moderních Škodovek, ale kombík je mnohem vzácnější

Investování do klasických škodovek je v Česku doslova sázkou na jistotu, ale jsou i modernější modely pro každodenní život s nadějným investičním potenciálem. Jejich čas teprve přijde a s nejvzácnějšími moderními škodovkami na našich silnicích jsme vás už seznámili. Najdete mezi nimi i dodnes jednoduše dostupnou moderní klasiku a současně první novodobou Octavii, díky níž začala éra sportovních modelů RS. Už standardní liftback se těší velké popularitě, ale raritu hledejte v praktičtějším rodinném kabátě.

Mladoboleslavská Škodovka vyrobila celkem 17 637 prvních Octavií RS s kultovním čtyřválcem 1.8 20V Turbo (180 k/132 kW), ale jen 3 663 z nich bylo ve vzácnější karosářské variantě Combi. V českých inzercích se čas od času objevují, a když koupíte zachovalý kombík ve žluté nebo červené barvě, máte jackpot. Kamarádi se vám možná budou smát za „investiční“ Octavii, ale viděli jste, jak ceny tunery nedotčených kusů rostou? Kompletně originální Octavie RS s transparentní historií nadšenci náležitě oceňují.

Honda S2000

Foto: Lukáš Volšický

Honda S2000 s vysokootáčkovým dvoulitrovým čtyřválcem F20C se ve své době chlubila nejvyšším měrným litrovým výkonem pro produkční atmosférické motory

A začněme vysokootáčkovou nirvánou, jakou si zamilují všichni řidičští nadšenci. Ikonická Honda S2000 je právem oslavovaná jako jedno z nejlepších sportovních aut všech dob a je ideálním roadsterem pro všechny benzinové nadšence, kterým populární Mazda MX-5 přijde až moc tuctová. Spojením dvoulitrové čtyřválcové atmosféry se slavným variabilním časováním VTEC, šestistupňovým manuálem s kratičkými drahami řazení a pohonem zadních kol je S2000 doslova mistrovským dílem inženýrů Hondy.

Je sporťákem, s nímž okamžitě splynete v jedno tělo a řídíte jej s intuitivní přesností. V našem výběru zajímavých aut pro radost je zřejmě tím nejdražším. I když nejlevnější „S-dvoutisícovky“ koupíte od 300 tisíc korun, vyplatí se si připlatit za zachovalejší kus. Kompletní oprava motoru s vysokou spotřebou oleje je až extrémně nákladná a v Česku najdete jen málo specialistů, co si s ní poradí. Jenže když se budete pyšnit hezkým zachovalým kouskem s nižším nájezdem, neustále vám bude dělat radost a vždy jej dobře prodáte dalším nadšencům. A protože Honda S2000 už nebude mít nástupce, budou ceny přeživších kusů už jen růst.

Renault Avantime

Foto: Lukáš Kukla

Avantgardní Renault Avantime v Česku moc nepotkáte, ale má tu obrovskou skupinu obdivovatelů

Francouzský Renault byl na začátku nového milénia značkou se smyslem pro unikátní auťáky. Sběratelům a řidičským nadšencům prodával bláznivé Clio se silným vidlicovým šestiválcem za kabinou řidiče, inspirovaný homologačním speciálem Renault 5 Turbo z rally skupiny B, a vyvinul i geniální crossover pro novou generaci zákazníků. Strávili jste dětství na zadních sedadlech rodinného Espacu a oblíbili jste si jeho prostornost, ale chtěli jste něco stylovějšího?

Tehdejší novou generaci zákazníků se v Renaultu pokusili zaujmout zvláštně osobitým avantgardním MPV jménem Avantime. Zejména na českých silnicích jich moc nepotkáte, a když s ním přijedete do komunity nadšenců, všichni si jej budou prohlížet s obdivem. Vizionářský Renault Avantime bohužel neuspěl, protože předběhl svou dobu, a v dnešních dnech je opravdovou moderní legendou. A dokonce si ji můžete koupit se šestiválcem a manuálem!

Mazda RX-8

Foto: Lukáš Volšický

Wankelová Mazda RX-8 je díky netradičnímu vysokootáčkovému srdci návykovou hračkou, ale servisů je v Česku málo. A bohužel jsou potřeba často

A pokud vás s nezapomenutelnou řidičskou zábavou za volantem baví i servisní sebepoškozování se, zajímavou moderní klasikou s budoucím investičním potenciálem pro vás bude i jeden z hlavních konkurentů Hondy S2000. Japonská Mazda se proslavila legendárním Wankelovým motorem a netradiční kupé Mazda RX-8 je historicky posledním modelem značky s čistokrevným neelektrifikovaným wankelem s chutí a elánem vytáčet se k až devíti a půl tisícům otáček za minutu.

Jenže Mazda RX-8 je servisně náročné auto, k němuž dokonale sedí staré české přísloví „bez peněz do hospody nelez“. S malým finančním rozpočtem vám bude jen chátrat pod rukama a nákup jednoho z nejlevnějších vozů v inzerci se vám může vymstít. Kvalitní repase wankelu je náročná na peníze, čas i zkušenosti a šikovnost mechaniků. Když se však rozhodnete pro pečlivě servisované auto, získáte nadějnou investici. Mazda RX-8 je technickým unikátem, a protože většina z necelých 200 tisíc vyrobených vozů se stále častěji ukazují na vrakovištích a rozebrané na náhradní díly. Nevyzpytatelný wankel je dar i prokletí.

Moderní Alfa Romeo s legendárním šestiválcem Busso

Foto: Lukáš Volšický

Alfa Romeo 166 je nejlevnější cestou, jak si v garáži zaparkovat model s legendárním vidlicovým šestiválcem Busso

Italský šarm je pro pravověrné automobilové nadšence doslova neodolatelný a je jedním z nejčastějších důvodů, proč si i přes „varování“ racionálně přemýšlejících lidí kupují starší Alfy Romeo, klidně i z páté ruky. V loňském roce jsem to udělal i já, když jsem si konečně splnil sen o osobitém luxusním sedanu 166 s legendárním motorem V6 z rýsovacích prken inženýra Giuseppe Bussa. A následně jsem začal přemýšlet o tom, proč jsem to neudělal už dřív.

Šestiválcová Alfa Romeo je jedním z těch aut, co si žijí vlastním životem a vy se jen snažíte jim dopřát to nejlepší, a to i u zachovalejších kusů. A je to zábava! Vždy, když se jdete svézt pro radost, vás atmosférické „Busso“ okouzlí nezaměnitelnou symfonií šesti válců i nepolevující silou. A to je hlavní důvod, proč je snem všech Alfistů. Produkce automobilky navíc byla relativně na výběr, a tak máte na výběr ze zvláštně vypadající 166, čtyřokého kupé GTV, otevřeného Spideru či vrcholných sportovních modelů GTA. Jsou to moderní auta s aurou starých časů, co si v zachovalém stavu drží hodnotu.

BMW Z3

Foto: BMW

BMW Z3 bylo duchovním nástupcem historických sportovních roadsterů značky a vzniklo jako luxusnější konkurent úspěšné Mazdy MX-5

Globální úspěch Mazdy MX-5 inspiroval světové automobilky, aby se vrátily k myšlence sportovních roadsterů. V Mnichově se v devadesátkách rozhodli vytvořit luxusnějšího konkurenta úspěšné „Miaty“, a přestože se jim nikdy nepovedlo ohrozit její úspěch, přinejmenším dali světu budoucí klasiku. Malý sportovní bavorák se stahovací střechou a klasickou koncepcí s motorem vpředu a pohonem zadních kol vzdával hold historickým roadsterům značky a v dnešních dnech přitahuje pozornost nadšenců.

Zapomeňte na časy, kdy jste rozumnou „Z-trojku“ koupili za pár desítek tisíc. I základních čtyřválcových modelů si začali majitelé i obdivovatelé cenit. Aktuální tržní ceny aut, o jakých má cenu vůbec přemýšlet, začínají od 150 tisíc korun. A pokud nemusíte šetřit a chcete si dopřát to nejlepší, zkuste ulovit nějakou ze šestiválcových motorizací nebo vrcholnou variantu od BMW M. Opravdovou specialitou pak je jedinečné kupé s přezdívkou „klaunská bota“.

Chevrolet Corvette C4

Foto: MOnix Media

Chevrolet Corvette C4 je nejlevnějším způsobem, jak si koupit jednu z největších amerických automobilových legend

Amerických bouráků přinášejících radost i nadějnou investici bychom mohli vyjmenovat celou garáž. Když jsme však s kolegou Krabem přemýšleli o tom nejvhodnějším do dnešního seznamu, jednoznačně jsme se shodli na Chevroletu Corvette C4. Sporťák původem z osmdesátých let je sice dokonalou ukázkou, co s americkou produkcí udělala brutální ropná krize, ale díky pořád relativně dostupným cenám v inzercích je dostupnou klasikou na víkendy.

Nejstarší Corvetty čtvrté generace bohužel disponují slaboučkým 5,7litrovým vidlicovým osmiválcem L83 s mizernými 205 koňmi, ale s každou modernější variantou jsou motory lepší a lepší. I nejlevnější sportovní „Chevy“ v českých i evropských inzercích vám přitom nabídnou vše, co od klasických amerik očekáváte – solidní krouťák, osmiválcové burácení i nenasytnost po benzinu. Dokonce i typický osmdesátkový design „C-čtyřky“ s věkem zraje a z kdysi ošklivého káčátka se stává krásná labuť.

Reklama

Související témata: