Hlavní obsah

Nejvzácnější moderní Škodovky, se kterými se v Česku můžete setkat každý den

Foto: Škoda Auto

Každou chvíli se nějaká prodává v českých inzercích, takže vás jen těžko napadne, že je vzácná – první Škoda Octavia RS Combi se vyrobila v překvapivě malém počtu

Moderních škodovek je Česko doslova plné, ale i v šedi stále stejných aut lze narazit i na jejich vzácná provedení. Připravili jsme pro vás pět škodovek, vyráběných od devadesátých let do současnosti, které jsou vedle svých obyčejnějších „sourozenců“ překvapivě vzácné. A některé z nich dokonce pravidelně čekají v inzerci na to, až si je koupíte.

Článek

Podívejte se na pět nejvzácnějších škodovek, které můžete potkat na tuzemských silnicích. Která je ta nejzajímavější? Napište nám do diskuse pod článkem.

Škoda Felicia Fun

Českým národem milovaná Škoda Felicia v devadesátých letech započala dnešní moderní éru mladoboleslavské automobilky, jelikož byla prvním modelem značky, na kterém se výrazně projevilo začlenění automobilky do německého koncernu Volkswagen. I když odpůrci škodovek rádi tvrdí opak, nejúspěšnější česká automobilka začala pod německým vedením vzkvétat a vyrábět auta, která jsou především rozumnou volbou.

Foto: Škoda Auto

Nepřehlédnutelná Škoda Felicia Fun byla v devadesátých letech jedním z českých výstřelků při oslavách nové životní svobody

I proto je z dnešního pohledu až neuvěřitelné, že se Škoda Auto rozhodla vyrábět až zbytečnou volnočasovou Felicii Fun, nejšílenější škodovku v historii. Hlavním posláním unikátního modelu, vycházejícího z praktické Škody Pickup, přitom byla zábava s přáteli. Standardně dvoumístná škodovka totiž uměla „party trik“ s výklopnou a posuvnou zadní stěnou, rozšiřující původně dvoumístnou kabinu na čtyřmístnou se dvěma pomocnými rozkládacími sedadly.

Jedinou barvou navíc byla veselá zářivě žlutá, přičemž od října 1995 do srpna 2000 opustilo továrnu Vrchlabí celkem 4 016 exemplářů Felicie Fun. To z ní v moři více než 1,4 milionu celkově vyrobených Felicií dělá velmi žádaným sběratelským artiklem.

Škoda Octavia RS Combi 1.8T

Víte, že s investiční škodovkou se sběratelským potenciálem se na českých silnicích můžete setkat každý den? Prvotní Škoda Octavia je v Česku totiž autem, za které vám správný zájemce vždycky dobře zaplatí, pokud mu ji nabídnete ve velmi dobrém stavu. Ještě dodáme, že vůbec nejvzácnější je stokusová limitka WRC Edition, kdysi oslavující 100 let výročí škodovky v motosportu.

Foto: Škoda Auto

První Škoda Octavia RS Combi se vyrobila v malém počtu 3 663 vozů

Sportovní Škoda Octavia RS s benzinovým turbomotorem 1.8 20V (180 k/132 kW) se od roku 2001 vyráběla nejprve pouze jako liftback, ale v následujícím roce se v nabídce značky objevila i praktičtější varianta RS Combi, která je i přes velkou oblibu kombíků v Česku překvapivě vzácná. Ze všech 17 637 prvních Octavií RS se s karoserií kombi vyrobilo jen 3 663 kusů, přičemž se neustále objevují v inzercích. Náš tip na investici? Sežeňte žlutou nebo červenou a máte jackpot. Nemáte zač.

Škoda Octavia Long

A u „jedničkové“ Octavie se ještě chvíli zdržíme, protože existuje další vzácná varianta, za niž v současnosti zaplatíte minimálně milion korun. Je to Škoda Octavia Long, vyvinutá automobilkou v roce 1999 jako reprezentativní státní automobil pro tehdejší vládu premiéra Miloše Zemana. Koncem devadesátých let ještě neexistoval Superb, a tak automobilka splnila požadavek prodlouženou Octavií.

Foto: Lukáš Volšický

Škoda Octavia Long je nenápadným exponátem automuzea Svět Škodovek u Benešova

Vzácná Škoda Octavia Long vychází z liftbacku v nejluxusnější výbavě Laurin & Klement a ve srovnání se standardním modelem má o 80 milimetrů delší rozvor náprav. To automobilka vyřešila vložením speciálního dílu do oblasti B sloupku, který je širší a navíc viditelný zvenku. Českým politikům se ale reprezentativní Octavia nelíbila, a tak ve vývojovém centru automobilky v Česaně vzniklo zřejmě jen 25 kusů, přičemž původně se jich plánoval minimálně desetinásobek.

Prodlouženou Škodu Octavii Long na českých silnicích potkáte jen s pořádnou dávkou štěstí, ale pokud si ji opravdu chcete prohlédnout, jedna je k vidění v českém muzeu Svět Škodovek.

Škoda Fabia Edition R5

První Škoda Fabia RS se silným turbodieselem, netradičním pro sportovní hatchbacky, poskytla řidičům zajímavý kompromis mezi solidní dynamikou a malými provozními náklady. Následující druhá Fabia RS pak zase vsadila na čtyřválcovou čtrnáctistovku TSI se zvláštním spojením turbodmychadla i kompresoru a novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG. S ukončením druhé generace populární Fabie však mladoboleslavská automobilka udělala tečku za příběhem nejmenších RS, na která už neplánuje navázat.

Foto: Škoda Auto

Limitovaná Škoda Fabia Edition R5 oslavovala úspěchy Škody Motorsport ve světovém seriálu FIA WRC 2 i v domácích závodech

Malou útěchou pro zájemce o „sportovní“ Fabii se v roce 2018 stala exkluzivní bílo-zelená Fabia Edition R5, oslavující předcházející a tehdy nejúspěšnější sezonu v historii závodní divize Škoda Motorsport – soutěžní Fabie R5 v sezoně 2017 dominovaly nejen ve světovém seriálu FIA WRC 2, ale i v řadě národních šampionátů včetně domácího.

V Mladé Boleslavi jako oslavu připravili vizuálně hezkou sportovně střiženou Fabii v ikonických barvách Škody Motorsport, která se svým čtyřválcem 1.4 TSI (125 k/92 kW) sice byla zklamáním vedle předchozích „ostrých“ Fabií RS, ale zákazníkům nabídla velkou exkluzivitu – celkem bylo vyrobeno 1 300 kusů, z nichž na český trh zamířilo jen 200.

Škoda Fabia Scout

Když se ve světě škodovek řekne „Scout“, většina z vás si představí crossover v pravém slova smyslu – rodinný kombík s ochranným oplastováním karoserie, pohonem všech kol a zvýšeným podvozkem. To jsou hlavní požadavky pro přijetí do oddílu mladoboleslavských skautů v dnešních dnech, ale v minulosti Škoda Auto vyráběla i „dobrodružné“ modely, které se s touto definicí shodovaly jen částečně.

Foto: Škoda Auto

Na nezvyklou Škodu Fabii Scout v pětidveřovém provedení hatchback si dnes vzpomenou snad jen majitelé

Zahlédnout na českých silnicích Roomster Scout nebo Fabii Scout v častějším provedení kombi je nevšedním setkáním, ale vzpomenete si ještě na to, že mladoboleslavská automobilka vyráběla Fabii Scout také jako pětidveřový hatchback? Ten se v nabídce škodovky objevil až při modernizaci Fabie druhé generace v roce 2010 a i v současnosti vypadá zatraceně dobře! A je velkou raritou, protože jich mladoboleslavská automobilka vyrobila jen 1 175 kusů.

Zákazníci tehdy měli větší zájem o praktičtější kombi verzi Fabia Combi Scout, kterou automobilka vyrobila v počtu 5 586 vozů. Spolu s větším Roomsterem Scout jsou pak obě Fabie jedněmi z mála mladoboleslavských skautů se standardním pohonem předních kol.

Reklama