Hlavní obsah

Benzin, nebo nafta? Krásný Peugeot 308 SW můžete mít s oběma palivy, každé je ale pro někoho jiného

Foto: Lukáš Volšický

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Francouzský kombík Peugeot 308 SW se v Česku prodává už zhruba rok a automobilka jej nabízí se širokou paletou motorizací – s benzinovým tříválcem, naftovým čtyřválcem i plug-in hybridy. Nejmodernější „třistaosmičku“ v kombíku jsme nově vyzkoušeli i s nejzákladnějším motorem a zavzpomínali jsme na turbodiesel.

Článek

Nejnovější Peugeot 308 se v Česku prodává od začátku loňského roku. Už na jaře pak standardní pětidveřový hatchback v portfoliu značky doplnila také prostornější kombi varianta SW. U nás v redakci jsme se s novým lvíčetem, konkurujícím populárnímu Golfu i jiným vozům nižší střední třídy, svezli už vícekrát. A teď se nám v garáži objevila kombinace praktičtější karoserie s jediným neelektrifikovaným benzinovým motorem. I když se nejprve může zdát zvláštní volbou, zaujme zejména dynamickými přednostmi.

Hlavním konkurentem z vlastní stáje pro tříválcovou dvanáctistovku PureTech je alternativní vznětová čtyřválcová patnáctistovka BlueHDI. Tu jsme v Peugeotu 308 SW vyzkoušeli už během loňských horkých letních dnů, kdy nás zaujala zejména malým hladem po palivu a reálným dojezdem přes tisíc kilometrů na jediné natankování. S odstupem času se nám tak nabízí srovnání s objemově menším benzinovým tříválcem. Finální volbu vaší ideální motorizace totiž ovlivní především skutečnost, zda vás zajímá spíše dynamika, nebo spotřeba paliva a dojezd.

Foto: Lukáš Volšický

Je to jeden z nejkrásnějších kombíků na dnešním trhu. Nejnovější Peugeot 308 SW v lidech probouzí zájem.

Kdo s koho: Benzinový tříválec versus naftový čtyřválec

Turbodmychadlem přeplňovaná zážehová tříválcová jednotka 1.2 PureTech vyvine maximální výkon 130 koní (96 kW) a točivý moment 230 newtonmetrů. Podle oficiálních parametrů je tedy výkonově stejně silná jako turbodiesel 1.5 BlueHDI (130 koní / 96 kW), ale má o znatelných 70 newtonmetrů nižší vrchol točivého momentu, naftová „třistaosmička“ se může pochlubit silnějšími 300 newtonmetry. Na základě tabulkových údajů je tedy benzinová varianta slabší, ale jak si vede v reálném světě?

Jízdní dynamikou příjemně překvapí. Pamatuji si, jak jsem o vznětovém Peugeotu 308 SW napsal, že zrychluje z 0 na 100 km/h za nijak oslnivých 10,9 sekundy. Zážehová motorizace je rychlejší a zvládá akceleraci z nuly na stovku o  jednu vteřinu rychleji. A je lepší celkovou pružností i maximální rychlostí – zatímco s naftovým čtyřválcem vyvine nejvyšších 208 km/h, s benzinovým tříválcem jede až 210 km/h. Tohle je však zanedbatelné.

Foto: Lukáš Volšický

Kombík má o 55 milimetrů delší rozvor náprav než standardní hatchback. Základní objem zavazadelníku pak dosahuje 608 litrů.

Pro potenciální zákazníky i budoucí majitele jsou důležitější provozní náklady i celkové soužití s vozem. A tady se vznětový čtyřválec vrací do vedení, protože při rozumném jízdním stylu umí jezdit za přibližně 5,5 litru na 100 kilometrů a nabídne dojezd přes 1000 kilometrů. Benzinový tříválec pak s reálnou průměrnou spotřebou okolo sedmi litrů na 100 kilometrů disponuje nižším dojezdem přibližně 700 kilometrů.

A pro objektivitu našeho srovnání bude praktické uvést ještě tři zásadní parametry. Zaprvé, benzinová 308 SW je s provozní hmotností 1420 kg o 55 kg lehčí než naftová. Zadruhé, s 52 litry je benzinová nádrž o pouhý jeden litr menší než naftová. A za třetí, zážehový tříválec si můžete objednat i se šestistupňovou manuální převodovkou, vyjma vrcholných výbavových balíčků GT. My jsme obě varianty testovali s osmistupňovým hydroměničovým automatem EAT8.

Foto: Lukáš Volšický

Specifická architektura interiéru i-Cockpit bohužel nevyhovuje všem řidičům. Celková praktičnost i komfort závisí na vašem stylu sezení i tělesné stavbě.

Kombík zaujme prodlouženým rozvorem i velkým kufrem

Ať už si vyberete zážehovou, nebo vznětovou motorizaci, každodenním parťákem vás i vaší rodiny bude vážně nádherný kombík. Ať si o francouzských autech myslíte cokoli – obdivujete je, nebo ne – zrovna za tímhle docela normálním autem se lidé zvědavě otáčejí. Často jsem byl svědkem toho, jak se během víkendových procházek s přáteli u vozu zastavují. Charakteristickou tvář s LED svícením inspirovaným lvími zuby, emblémy na blatnících evokující Ferrari nebo svalnatou záď spojují celkově elegantní linie.

Jenže pak otevřete dveře, nahlédnete dovnitř a rozhodnete se, zda jsou moderní Peugeoty pro vás, nebo ne. Kontroverzní architektura i-Cockpit s netradiční pozicí volantu vůči přístrojovce probouzí pozitivní i negativní emoce. Zážitek je závislý zejména na vašem stylu sezení za volantem i tělesných proporcích. Buď vám i-Cockpit vyhovuje a jste nadšení, nebo ne a do nových Peugeotů se už nikdy nevrátíte. V nejnovější evoluci je přitom vybaven 10" digitálním přístrojovým štítem s 3D zobrazením.

Foto: Lukáš Volšický

Konfigurovatelný digitální přístrojový štít zaujme hezkou 3D grafikou. Otáčkoměr však už je pouze na parádu, aktuální otáčky spíše tipujete.

Kombi Peugeot 308 SW zakládá na modulární platformě EMP2 standardního pětidveřového hatchbacku, ale je o 269 milimetrů delší, přičemž z toho 55 milimetrů najdeme v prodlouženém rozvoru. Díky tomu je decentně prostornější na zadních sedadlech, za nimiž je zavazadlový prostor se základním objemem 608 litrů. Volbou dvojité podlahy jej zmenšíte na 548 litrů, složením zadní lavice s dělením opěradla v poměru 40 : 20 : 40 naopak zvětšíte až na 1634 litrů.

Pořád přemýšlíte, jakou motorizaci byste si měli vybrat? Jak už jsem uvedl na začátku, je to zejména o vašem jízdním stylu a potřebách. Realita je však taková, že pro většinu řidičů nebude dynamika rozhodující. Rozdíl totiž není tak velký, aby sehrál důležitější roli. S přihlédnutím k výkonu, spotřebě paliva a maximálnímu dojezdu mi z toho lépe vychází turbodiesel. Benzinový motor zase zaujme o trochu lepší kultivovaností a návykovým dravým zvukem. Občas ty tříválce znějí i docela pěkně.

Peugeot 308 SW se v Česku prodává se základní cenou od 650 tisíc Kč s benzinovou jednotkou PureTech 130 a šestistupňovým manuálem. Za osmistupňový automat EAT8 si připlatíte 60 tisíc Kč. Nejlevnější vznětová varianta s čtyřválcem BlueHDI 130 a automatem pak začíná od 760 tisíc Kč.

Technické údaje
Motorřadový tříválec, uložený vpředu napříč, turbodmychadlo
Zdvihový objem1 199 cm3
Výkon96 kW (130 k) při 5 500 ot./min.
Točivý moment230 Nm při 1 750 ot./min.
Převodovkaautomatická, 8 stupňů
Pohonpředních kol
Provozní hmotnost1 420 kg
Akcelerace 0–100 km/h9,9 s
Maximální rychlost210 km/h
Spotřeba (kombinace)5,8 l/100 km
Objem palivové nádrže52 l
Kola a pneumatiky225/40 R18
Rozměry (délka/šířka/výška)4 636/1 852/1 442 mm
Rozvor2 732 mm
Objem zavazadlového prostoru608 l

Reklama

Související témata:
Načítám