Hlavní obsah

Zapomenutý český off-road ARO 328 Maxi Taxi měl sedm dveří, deset míst k sezení a chtěl konkurovat Hummeru

Foto: Auto Max Czech

Projekt byl rozjetý naplno, ale pak zkrachovala továrna ARO kvůli korupci a vše přišlo vniveč.

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Vzpomínáte, jak tenkrát před léty začaly lítat rakety? A co začátek třetího milénia? Tehdy se v dílnách tuzemského importu rumunských vozidel ARO zrodily tři unikáty, mezi nimiž byl také sedmidveřový desetimístný terénní taxík. Model 328 MT měl pomoci nastartovat značku Bugaro a v jistém ohledu konkurovat drahému Hummeru.

Článek

Nedávno jsme vám představili novinku pro indický trh – technicky jednoduché desetimístné SUV Citiline s komicky nízkým výkonem motoru. Kontroverzní model nám však připomněl zapomenutou českou historii, v níž se jeden desetimístný off-road ukázal už na začátku třetího milénia.

Foto: Auto Max Czech

Sedmidveřové ARO 328 se jmenovalo Maxi Taxi nebo také Mountain Taxi.

Toho času v Česku působil importér rumunských modelů ARO, skupina Auto Max Czech (AMC), který si zaregistroval značku Bugaro, pro niž plánoval tři různé, a nutno dodat velmi nadupané, vozy. Ty měly svými terénními vlastnostmi konkurovat zavedené značce Hummer, ovšem za třetinovou cenu.

Mimo pick-upu s dvoukabinou, který si zahrál například ve Snowboarďácích, mělo jít o jednokabinový pick-up a sedmidveřové kombi Maxi Taxi nazývané také Mountain Taxi (horské taxi). Ze všech tří základních prototypů se upgradu na plnohodnotné Bugaro (velká kola, snížená střecha aj.) dočkala jen filmem proslavená dvoukabina, jelikož krátce na to zkrachovala celá fabrika ARO (2005).

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Na pravé Bugaro to dotáhl jen pick-up dvoukabina. V podobném designu však mělo být vyvedeno i kombi Maxi Taxi.

Desetimístné Maxi Taxi přesto stojí za vzpomenutí, jelikož se tento koncept narodil tak, že šikovní mechanici AMC spojili dohromady modely ARO 328 a 246. Pod kapotu se pak dostal 2,4litrový turbodiesel s intercoolerem polské značky Andoria, který nabídl výkon 102 koní (75 kW), tedy o 11 koní více, než má současný indický zázrak pro deset.

Použitá převodovka byla pětirychlostní, mechanicky ovládaná, licenčně vyráběná v Polsku se svolením firmy Eaton. Jelikož se předmětná skříň montovala převážně do užitkových (vesměs polských) vozů, měla obrácené schéma řazení, takže tam, kde je normálně jednička, byla zpátečka. Namísto dvojky pak jednička a tak dále.

Foto: Auto Max Czech

Vůz měl sedm dveří a deset míst k sezení.

Vozu nechyběl ani připojitelný pohon 4 × 4, redukční převodovka, uzávěrka zadního diferenciálu nebo volnoběžné náboje předních kol. Přední náprava využívala nezávislého zavěšení a odpružení pomocí vinutých pružin, zatímco vzadu pracovala tuhá náprava a listová pera.

Sedmidveřový automobil ARO 328 Maxi Taxi zažil i časy slávy, jelikož exceloval na různých výstavách (Letňany 2005) nebo off-road akcích (ARO show, Sedm statečných aj.). A nemyslete si, že by se jen tak poflakoval na pódiu, své schopnosti lidem vůz dokazoval rovněž v praxi. Však mrkněte sami na dobové video, jak vozy ARO v Česku řádily.

Projekt deseti míst se nakonec ukázal jako náročný na homologaci, protože by šlo o autobus. Z toho důvodu vývojáři AMC vyměnili sedačky a představili pouze devítimístný model. Celkovým provedením však šlo o velmi prostý off-road, proto byste u něj klimatizaci nebo elektricky ovládaná okna hledali jen těžko.

Z původně plánované svaté trojice Bugaro se nakonec dochovalo právě Maxi Taxi, které je dnes v rukou soukromého sběratele. Pick-up jednokabina byl před lety odcizen a originální dvoukabina ze Snowboarďáků rozebrána na díly a různě rozprodána.

Foto: Auto Max Czech

Dnes se ARO 328 MT nachází v rukou soukromého majitele.

Po krachu fabriky ARO se skupina AMC vydala cestou importu, úprav a schvalování převážně východních vozů, což dělá dodnes. Z jejích dílen nejnověji vzešlo například schválení pro současné čínské novinky na našem trhu – Dongfeng T5 EVORich6 (DF6). Samotná česká značka Bugaro zůstává nadále zachována, nicméně její comeback se zdá být prozatím nereálný.

Reklama

Související témata:
Načítám