Hlavní obsah

Česko má svůj supersport! Praga Bohema má 710 koní a váží 982 kg. 30 milionů vám ale stačit nebude

Foto: Praga Cars

Přísně aerodynamická karoserie se obejde bez aktivních prvků. Auto je taky překvapivě drobné

čtvrtek 05:00

Ne, to není apríl. Není to ani žádný sen. Není to ani vizualizace, koncept či prototyp v rané fázi vývoje. Praga Bohema je (téměř) hotové auto, které se v příštím roce začne prodávat. Je to karbonový hypersport s motorem z Nissanu GT-R a bude se vyrábět v Česku! Vznikne jen 89 kusů a na cenu se raději ani neptejte.

Článek

Značku Praga mají současní fanoušci motosportu spojenou s motokárami a závodním vozem R1R, který je na českých okruzích k vidění jen zřídka, ale třeba v Británii a USA má svou závodní sérii. Znalci historie si pak jistě vzpomenou, že značka Praga je tady s námi už 115 let. Teď se však její jméno skloňuje napříč všemi motoristickými redakcemi světa. Praga Bohema je český supersport, který se hodlá měřit jen s těmi nejlepšími. „Je dostatečně šílený na to, aby v této době obstál,“ říká Mark Harrison, generální ředitel Praga Cars UK.

Je to už víc než sedm let, kdy jsem se stal prvním novinářem, který řídil závodní Pragu R1R. A už tehdy se mluvilo o tom, že se dočkáme i civilní verze na značkách. Měla mít cenu Porsche 911 GT2 a měla být velmi ultimativní.

Od té doby se svět ale zatraceně změnil. Ten sen však dál žil a vývoj pokračoval. Závodní R1R se dočkala vlastních závodních sérií, a přestože ji na českých okruzích potkáváte jen zřídka, mezi jezdci je oblíbená hlavně pro své neuvěřitelné schopnosti, solidní spolehlivost a přijatelné provozní náklady. Paralelně s její výrobou se pak pracovalo i na novém supersportu pro okruhové ježdění. S R1R má nakonec společného jen pramálo, závodní auto je příliš malé pro dva členy posádky a jeho konstrukce nesla spoustu omezení. Bohema proto vznikla na čistém listu papíru.

Foto: Praga

Praga R1R byla primárně okruhovou a závodní střelou

Praga Bohema je pořád velmi malé auto. Šířkou i délkou je shodná třeba s drobným Ferrari 296 GTB a těsný kokpit má sedadlo spolujezdce posunuté lehce za řidiče, aby si nepřekáželi rameny. Přesto je dostatečně pohodlný, nádherně zpracovaný a čalounění se vysloveně chcete dotýkat. Bohema má dokonce 100 litrů prostoru pro vaše zavazadla - najdete je na bocích, podobně jako u Pagani Huyara.

Srdcem auta je dvakrát přeplňovaný šestiválec z Nissanu GT-R a podle všeho jde o jediné auto, které má oficiální požehnání k použití 3,8litrové jednotky. Jenže ještě předtím, než se v autě objeví, projde zásahem u britských specialistů Litchfield Motors, kteří mu dají nová turba, mazání se suchou vanou a na přání upraví i jeho výkon.

„Díky mazání se suchou vanou je motor ještě kompaktnější a umožňuje to jeho nižší zástavbu. Samozřejmě je taky odolnější vůči bočnímu přetížení,“ vysvětluje Mark Harrison z Praga Cars UK. „Motor má výkon 710 koní v 6 800 otáčkách za minutu a nejvyšší točivý moment 725 Nm dostupný mezi 3 000 až 6 000 otáčkami. Litchfield ale dokáže tuto V6 naladit i na více než 1 000 koní, což je samozřejmě výzva a lákadlo pro mnohé zákazníky.“

Foto: Praga Cars

Praga Bohema má být zabiják na závodní trati, ale taky použitelná na silnici. Uvidíme, jak se jí povede tato protichůdná zadání splnit

Bohema má pohon jen zadních kol a robotizovanou sekvenční převodovku Hewland. Tyhle skříně znají všichni, kdo se zajímají o motorsport. Vůz bude mít samozřejmě několik jízdních režimů a Launch Control, tedy elektronicky kontrolovaný start z místa pro co nejlepší akceleraci. Automobilka zatím nezveřejnila přesné jízdní parametry, ale snad až zbytečně opatrně připouští, že stovka by měla být záležitostí méně než 3,5 s a že auto pojede 300 km/h. „Cílem není rychlost na rovinkách, ale rychlost v zatáčkách,“ říká Harrison.

Není bez zajímavosti, že ve hře byl kromě motoru z Nissanu GT-R i atmosférický desetiválec 5,2 l z Audi R8. To by bylo nepochybně zvukově velmi zajímavé řešení, jenže kromě toho, že tento motor neumožňuje další snadné ladění, tak Audi taky nebylo schopné garantovat dodávky a trvalou podporu.

Jak už zaznělo, Bohema má karbonovou karoserii i šasi. Motor je kvůli vibracím a jízdnímu komfortu uložený v pomocném rámu. A přestože se při detailním zkoumání všech řešení budete rozplývat nad pečlivě zpracovanou aerodynamikou, tak si jistě všimnete, že vůz nemá žádné aktivní aerodynamické prvky ani třeba aerodynamickou brzdu nebo výklopné křídlo.

„Elektromotory nebo hydraulické ovládání podobných věcí se prostě negativně promítá do hmotnosti a my jsme chtěli váhu auta udržet co nejvíc pod jednou tunou,“ vysvětluje Harrison. „Klíčové pro nás je ovládání auta a přítlak. Ostatně Bohema v rychlosti 240 km/h produkuje přítlak přes 900 kg.“

Foto: Praga Cars

Praga Bohema byla z části vyvíjena na Slovensku, v dílnách dva kilometry od Slovakiaringu. Zde si odkroužila i svoje první kilometry

Není bez zajímavosti, že aerodynamika se ladila v tunelu, kde se testují i monoposty F1, a že se na vývoji auta podílel bývalý pilot F1 Romain Grosjean, ambasador značky, ale taky Ben Collins, automobilový závodník, kaskadér a bývalý Stig z pořadu Top Gear, nebo třeba český jezdec Josef Král.

„Všichni tři by taky mohli být u jakési akademie, která by budoucí majitele vozu připravila na jeho schopnosti a umožnila jim využívat jeho potenciál,“ slibuje Harrison. A dodává: „Když máte vůz s výkonem přes 700 koní a hmotností pod 1 000 kg, tak si to opravdu zaslouží jak auto, tak jeho majitel.“

Harrison se v rozhovoru pro britský Autocar rozpovídal o tom, že Praga Bohema by měla být ziskový projekt, ale taky připustil, že jedním z jeho poslání je rozdmýchat zájem o závodní pragovky. Obchodní sídlo Praga je ve Velké Británii, vůz se z větší části vyvíjel na Slovensku, ale montovat se bude v Česku v dílnách Romana Kresty. „Plán je, že ve výrobě bude Bohema čtyři až pět let, v roce 2023 vznikne prvních deset kusů. Chceme, aby kvalita byla víc než vynikající, proto ročně nevyrobíme víc než dvacet aut. Záruka bude dva roky a pravděpodobně bez omezení kilometrů.“

Několik vybraných novinářů už Bohemu řídilo, byť v podobě testovacího prototypu. A všichni se shodují, že se vůz řídí velmi lehce a že motor, stejně jako u běžného GT-R, táhne od volnoběžných otáček a se stupňující se až brutální silou. Zmiňují se o komplikovaném nastupování, kde se neobejdete bez malého gymnastického cvičení, ale potvrzují, že auto je překvapivě dobře odhlučněné a skvěle zpracované. A že je z něj taky dobře vidět. Co si prý ještě zaslouží práci, to je prý naladění převodovky.

„To auto snese srovnání s Valkyrií,“ napsal o ní John Hewitt z Classic Cars.

Foto: Praga Cars

Auto má nastavitelný sklon sedadel a stavitelnou pedálovou skupinu, každá Bohema bude personifikována na míru

Jenže zatímco Aston Martin Valkyrie stojí od 64 milionů korun, tak Praga Bohema startuje na přesné polovině. Bez DPH, samozřejmě. „Předpokládáme, že každé auto bude vyrobeno pro konkrétního majitele a tomu bude odpovídat i personifikace. Cílem však je, aby každé auto mělo suchou hmotnost pod 1 000 kg,“ objasňuje ředitel Praga Cars Mark Harrison.

A proč zrovna 89 aut? Možná je to jen legenda, co má potěšit znalce. Každopádně podle Pragovky je to připomínka toho, že letos uplynulo 89 let od roku 1933, kdy automobil Praga Alfa zvítězil v hned v prvním ročníku závodu Tisíc mil československých.

Jak se vám líbí Praga Bohema?
Naprostá pecka
89,4 %
Líbí se mi moc
8,5 %
Sednul jsem si z ní na zadek
2,1 %
Celkem hlasovalo 3299 čtenářů.

Reklama

Související témata:
Praga Bohema