Hlavní obsah

Cadillac se vrací mezi elitu: Nová vlajková loď Celestiq má stát 7 milionů

Foto: Cadilalc

Celestiq bere inspiraci od ikonických modelů z historie, zároveň však posouvá evoluci designového jazyka značky

Automobilka Cadillac byla svého času symbolem luxus a komfortu. Cadillac se nyní rozhodl oprášit zašlou slávu (a možná už má dost úspěchu evropských luxusních značek, kdoví) a sází všechno na divokou kartu elektrické budoucnosti. Důkazem budiž koncept Celstiq – slíbili, že jej budou vyrábět!

Článek

DeVille, Brougham, 60 Special, 62 Convertible, typ V16 nebo ikonické Eldorado. To je výčet pouhých několika ikonických Cadillaců, které svého času psaly historii zejména amerického, ale i světového automobilismu. Tato slavná doba je však pryč a mnohdy se stává, že i americký zákazník hledající luxus sáhne spíš po vozu evropské produkce – to se však má brzy změnit.

Design

Foto: Cadilalc

Návrat ke zlatým časům není náhoda – koncept Celestiq čerpá inspiraci z jedněch z nejikoničtějších modelů značky jako byl meziválečný typ V16 nebo Eldorado Brougham z padesátých let

Automobilce k tomu může pomoci právě zbrusu nový koncept Celestiq, který má nastartovat zcela novou éru automobilky Cadillac – a to jak po stránce technologií, tak po stránce reputace. Právě tento luxusní elektrický sedan se má v budoucnu stát novou vlajkovou lodí.

Po designové stránce tu jsou poměrně patrné znaky Cadillacu z posledních let – přední maska dokonce částečně evokuje před časem představené SUV Lyriq. Dlouhá kapota se potom zvedá v poměrně dost zkosené čelní sklo, kde přechází v ladnou a dlouhou linii střechy, která zcela nerušeně pokračuje až k odtrhové hraně na víku kufru.

Poměrně typickým znakem jsou i téměř vertikální přední světla, na stejné provedení býváme zvyklí i vzadu – ovšem právě zadní svítilny se v tomto případě otočily o 90 stupňů, vycházejí jakoby z odtrhové hrany kufru a následně se „zakusují“ do C-sloupků. Pod hlavními svítilnami se nachází další světelný segment, který ohraničuje zadní difuzor.

Interiér

Foto: Cadilalc

Kombinaci moderního designu a ohlédnutí se za minulostí nenabízí jen exteriér, ale i interiér. Červené čalounění a velký jednoduchý volant evokují zlatou éru automobilky

Pokud jste si mysleli, že exteriér nového Cadillacu Celestiq vypadá zajímavě, tak co teprve interiér – i tady vidíme zajímavé prolínání moderny a pocty starým časům. Nepřehlédnutelné červené čalounění evokuje vinylové potahy klasických Cadillaců, podobně jako poměrně velký, avšak jednoduchý dvouramenný volant.

Nadšence do technologií však nejvíce zaujme hned pětice (!) LED displejů v interiéru – jeden přístrojový před řidičem, dva ve dveřích, jeden na středovém tunelu a přirozeně široký interaktivní displej určený pro informačně-zábavní systém a další funkce, který se pyšní úhlopříčkou nevídaných 55 palců.

Foto: Cadillac

„Koncept Celestiq je naším nejčistším vyjádřením toho, co představuje automobilka Cadillac,“ nechala se slyšet manažerka designu Magalie Debellis. Koncept Celestiq jezdí na 23palcových litých kolech – dostanou se do výroby?

Zajímavou technologickou finesou je také chytrá střecha Smart Glass Roof, která nejenže umí měnit svoji transparentnost, ale je rozdělena do čtyř segmentů – takže si každý cestující na každém ze čtyř sedadel navolí propustnost světla dle svého gusta.

Technologie

Palubní systém Ultra Cruise má posunout hru v oblasti jízdních asistentů a autonomní jízdy a vychází ze svého předchůdce, systému Super Cruise. Systém je však momentálně v předprodukční fázi, a tak neznáme podrobné specifikace, či do jak velké míry se umí chopit řízení.

Víme však, že koncept Celestiq – až postoupí z konceptuální fáze do té produkční – bude jezdit na modulární platformě Ultium mateřského koncernu General Motors. Ta má v budoucnu najít hojné využití v celé řadě modelů nejen automobilky Cadillac, ale i ostatních aut od GM – už teď ji koneckonců najdeme v elektrickém Silveradu.

Kdy bude?

Ještě do konce letošního roku se máme dozvědět další podrobnosti – a doufejme tedy i výkon, zrychlení, maximální rychlost a hlavně dojezd nebo dobu nabíjení. Vrabci na střeše si však štěbetají něco o pohonu všech kol a dojezdu zhruba 300 mil (480 km) na jedno nabití. Nejvíce elektrizující by však měla být cena cca 300 tisíc dolarů (přes 7 milionů korun).

Otázkou tedy není jestli, ale kdy. Zda to Cadillac „stihne“ dotáhnout do sériové výroby ještě v průběhu příštího roku, nebo si počkáme až do roku 2024. Jedno je však jisté – evropští zavedení hráči by se měli mít na pozoru!

Reklama

Související témata:
Cadillac LYRIQ
Načítám