Hlavní obsah

Nejnovější Ducati má hned dva radary. Víte k čemu a proč?

Foto: Ducati

Nenápadná krabička pod zadním světlem není větší než moderní akční kamera

Ještě nevíme, kolik bude mít koní a jak rychle pojede, ale už teď víme, že nová Ducati Multistrada V4 je prvním motocyklem na světě, který bude mít dva radary. Jeden z nejlepších cestovních motocyklů dneška tak přináší další úroveň bezpečí a pohodlí nejen na dlouhých cestách.

Článek

U BMW musí skřípět zuby. Jejich velebené GS dostalo na frak od Italky, kterou si kupují jen znalci, případně ti, kteří prostě nechtějí cestovní motocykl jako mají všichni, tedy GS. Nová Multistrada, která bude definitivně teprve představena, totiž bude mít ve výbavě velmi zajímavou věcičku, a to přední a zadní radar.

Foto: Ducati

Výroba nové Ducati Multistrada už běží, na oficiální představení si ještě počkáme

To je v motocyklovém světě vskutku rekordní počin, a i když jsme minule brojili proti různých technologiím, které u motocyklů vlastně nechceme a nepotřebujeme, tak tady je vše jinak. Radarová technologie je totiž technologie, která učiní dlouhé cestování příjemnějším a pohodlnějším, ale taky bezpečnějším. A to bez toho, aniž by vás nějak omezovala.

Ducati se věnuje radarovým technologiím u svých motocyklů sice jen krátce, konkrétně od roku 2016, ale od té doby se italský výrobce hodně posunul. A tohle je jasný důkaz! Vše vzniklo v úzké spolupráci s firmou Bosch a Mutistrada V4 bude mít radary vpředu i vzadu – každý pro specifický účel.

Každá radarová jednotka má rozměry pouhých 70x60x28 mm (podobně jako moderní akční kamera) a váží pouhých 190 gramů. Radar vpředu ovládá ACC (adaptivní tempomat), který při jízdě rychlostí od 30 do 160 km/h upravuje vzdálenost od ostatních vozidel, tedy automaticky brzdí a přidává tak, jak jsme na to zvyklí v moderních autech.

Zadní radar je zatím schopen detekovat a hlásit vozidla přijíždějící do vašeho mrtvého úhlu – systém detekce mrtvého úhlu také signalizuje vozidla blížící se zezadu vysokou rychlostí. Obojí je skvělá věc pro vaši bezpečnost. Ten kdo někdy zkusil jízdu v autě, které si hlídá mrtvé úhly, vám to potvrdí. U motocyklu je to pak funkce, která dává ještě o kus větší smysl, protože motocyklová zrcátka jsou o kus menší a motorkáři mívají s mrtvým úhlem větší problémy než řidiči osobních aut.

Za účelem zdůraznění technické a vědecké hodnoty celého řešení, na kterém se kromě odborníků z Ducati a Bosche podíleli i výzkumní pracovníci a vysokoškoláci z univerzity Politecnico di Milano, byla v květnu 2017 podána patentová přihláška týkající se řídicích algoritmů tohoto systému.

Ducati již zahájilo výrobu Multistrady V4 čtvrté generace ve své továrně v Borgo Panigale, ale oficiální premiéra je naplánována až na 4. listopad. Technické detaily ohledně motoru zatím továrna nesdělila, aktuální verze se vyrábí se dvěma motory o objemu 950 nebo 1260 cm3 a hned v sedmi provedeních – od silničních přes sportovní až po enduro.

Reklama

Související témata:
Načítám