Hlavní obsah

Názor na elektroauta si uděláte sami, díky Volkswagenu

Foto: Volkswagen

Die Gläserne Manufaktur v Drážďanech leží kousek od našich hranic. Proč stojí za návštěvu?

10. 8. 2021

Řeč je o nich všude a spousta lidí je nemá rádo, jenže co si takhle udělat názor na elektromobily z vlastní reálné zkušenosti a ne jen z doslechu nebo od televize? Drážďanská fabrika Volkswagenu kompletující ID.3 nabízí nejen sobotní prohlídku komplexu v češtině, ale také bezplatné testovací jízdy v reálném provozu. A řídit budete vy…

Článek

Die Gläserne Manufaktur neboli Skleněnou manufakturu ležící kousek od centra německých Drážďan asi netřeba představovat. Jde o místo, kde se od roku 2001 do roku 2016 narodilo celkem 84 235 limuzín Volkswagen Phaeton a také několik desítek vozů značky Bentley.

Foto: Volkswagen

Pohled na vstup do drážďanské továrny a na ikonickou věž, kam se vejde až 280 automobilů

Od roku 2017 do loňska se zde vyrobilo 50 401 e-golfů a zkraje roku 2021 se tu postupně rozjížděla produkce plně elektrického vozu Volkswagen ID.3. Připomínáme, že zde probíhá jen kompletace (z 90 % ruční práce) na třech výrobních okruzích a čtvrtém kontrolním, žádná lakovna nebo jiná „špinavá“ práce.

Ve fabrice jsme se byli podívat už vloni, nicméně kvůli striktním pravidlům jsme se nemohli zúčastnit jedné zajímavé části – testovacích jízd. Léto 2021 však situaci přálo, a tak se naše redakční skvadra vydala do Drážďan znovu, aby zjistila, co je u našich blízkých sousedů nového a jakým způsobem si tedy můžeme na elektromobilitu udělat vlastní názor, vycházející z autentických zkušeností.

Foto: Jan Majurník

Volkswagen teď šlape do elektromobility. Na sraz u jezera Wörthersee si připravil tuto sportovní ID.3

Ve vstupní hale se nyní vyjímá sportovní koncept ID.3 vyrobený pro známou sérii srazů příznivců koncernu Volkswagen u rakouského jezera Wörthersee. V ikonické skladovací věži o kapacitě 280 vozů se to hemží modely ID.3, zatímco e-Golf s Phaetonem tu zůstávají už jen jako vzpomínky.

Co je oproti loňsku nového?

Zatím se jede jen na jednu směnu, která zkompletuje průměrně 36 aut za osm hodin. Model e-Golf se zde obvykle produkoval ve dvousměnném provozu, tedy v cirka dvojnásobném objemu.

Foto: Volkswagen

Die Gläserne Manufaktur se nyní stala rodištěm elektromobilu ID.3

Přibylo zde nové robotické rameno pro montáž panoramatické prosklené střechy. Stroj sice potřebuje lidskou asistenci, ale jinak zvládá uchopit sklo, dovézt jej do lepicí stanice a následně vsadit do karoserie.

Nová je rovněž montáž plastových pátých dveří, zadního okna a příslušného emblému Volkswagen. V případě e-Golfu sem přijížděly karoserie i s víkem kufru, které se (kvůli snazší manipulaci) pouze odmontovalo a posléze vrátilo zpět.

Foto: Volkswagen

Nově se zde montují také páté dveře (plastové), zadní sklo a logo VW

V dočasné pracovní neschopnosti se nachází robot Kuka, speciálně vyvinutý pro montáž stropnice e-Golfu. Nyní nemá využití a užívá si zasloužené dovolené v režimu off-line.

Jako zajímavost (ne novinku) ještě uvádíme, že po montáži palubní desky (před připojením hlavních baterií) se provádí kontrola (dočasné napájení) palubních přístrojů pomocí počítače.

Foto: Volkswagen

Některé pracovní úkony zaměstnancům ubyly, jiné zase přibyly

Zhruba 70minutovou komentovanou prohlídku v českém jazyce můžete od konce srpna/začátku září zažít obvykle každou sobotu (termíny před tím pouze na domluvě). Vždy je ovšem nutná registrace předem, a to na webu továrny.

Dospělí za vstup zaplatí 9 eur (230 Kč), snížená vstupenka je za 6 eur (150 Kč), zatímco rodinná návštěva vás vyjde na 20 eur (510 Kč). Platit je možné také kartou a rovněž posedět v místní restauraci e-VITRUM a ochutnat například originální Volkswagen Currywurst (12,90 eura).

Foto: Jan Majurník

Jedna úhledná porce originálního currywurstu s přílohou sice vyjde na 330 Kč, ale ten gastro zážitek za to stojí

Řídit budete vy

V rámci prohlídky se nabízí ještě bezplatné testovací jízdy (Po–So, 10:00–15:30) elektrických modelů ID.3 a ID.4, na něž je opět nutná elektronická registrace předem na webu manufaktury. Stačí pár dat, kliků a rázem dostanete možnost si po zhlédnutí výrobního procesu udělat na elektromobilitu vlastní názor – zažitý v reálu.

Podmínky pro testovací jízdy ID.3 a ID.4
Minimální věk řidičů 21 let a spolujezdců 12 let
Platný řidičský průkaz vydaný evropskou zemí, vlastněný minimálně 12 měsíců
Nikdo z posádky nesmí vykazovat symptomy onemocnění Covid-19
Nesmíte přijet ze země označené institutem Roberta Kocha za rizikovou a rovněž se nelze jízd zúčastnit, pokud jste v takové zemi pobývali poslední dva týdny

Před samotným usednutím za volant vyplníte jednoduchý formulář, auto spolu s pracovníkem manufaktury zkontrolujete, dostanete stručné školení na jeho obsluhu (obvykle anglicky) a dozvíte se hlavní přednosti „vašeho“ vozidla. Padne také důležité upozornění – pokud dojde k nehodě nebo k poškození testovaného elektromobilu, je nutné volat policii (tel. 110) a zástupce továrny (číslo je v autě). Pozor, v případě prokázaného zavinění škody jste zavázáni ke spoluúčasti ve výši 1 000 eur (25 600 Kč).

Foto: Jan Majurník

Nejprve papíry a zaškolení, pak výjezd

Poté se uzavřou dveře a vy vyrážíte na nejvýše 45 minut trvající jízdu po testovací trase, tyčící se okolo Velké zahrady (Großer Garten), u níž továrna Volkswagenu stojí. Jezdíte tedy jen rovně a doprava na úseku dlouhém šest kilometrů. Uživatelé obvykle absolvují dvě kola, ale pokud se vejdete do časového limitu, stihnete i více..

Foto: Jan Majurník

Testovací jízda (celý proces) trvá 40 až 45 minut

Kdybyste se náhodou ztratili, v navigaci v oblíbených vždy najdete uloženou trasu mířící do továrny. Jestliže si nevěříte na němčinu, požádejte obsluhu o nastavení jazykového rozhraní do českého.

Na cestě je nutné dávat pozor mimo provozu vesměs jen na semafory, tramvaje, chodce a cyklisty. Na jedné křižovatce narazíte i na pevně instalovanou zelenou šipku směřující doprava – tímto směrem smíte odbočit, i když na hlavním ukazateli svítí červená, musíte dát ovšem přednost ostatním vozidlům.

Foto: Jan Majurník

Vždy řídíte vy. Je-li vás vícero řidičů (např. dojedete s kamarády, partnerkou), můžete se prostřídat, pokud plníte podmínky vypsané výše

Na jedné z posledních křižovatek koliduje váš směr doprava s cyklistickým pruhem vedoucím rovně, tak opět pozor na kolaře, aby nedošlo k nežádoucímu maléru.

Jelikož půjde o elektromobil, budete moci ochutnat svižné zrychlení i silné brzdění (díky rekuperaci), nicméně nelze opomínat dopravní předpisy a nejvyšší rychlost omezenou na 50 km/h. Nemějte ovšem strach, automobil disponuje zapínatelným omezovačem rychlosti, respektive upozorněním na rychlostní překročení. Standardem je rovněž technologie autonomního krizového brzdění.

Foto: Jan Majurník

Elektroauta všeobecně nadchnou akcelerací, ale pozor na nejvyšší povolenou rychlost

Názor si udělejte sami

Sobotní návštěva Drážďan spojená s výletem do prosklené manufaktury Volkswagenu se dá sladit ještě s prohlídkou blízké zoo, Muzea hygieny nebo s procházkou po Velké zahradě či v nedalekém centru. Svůj automobil navíc můžete v areálu továrny bezplatně ustájit, případně využít jedné z placených nabíjecích stanic.

Samotná testovací jízda vám pak dá možnost udělat si na elektromobilitu vlastní názor, postavený na základě reálné zkušenosti – té vaší. A možná skutečně dojdete k tomu, že současná bzučící vozítka nejsou nic pro vás, nicméně nepůjde o pohled mnohdy vykoukaný z televize, ale o něco, co jste zažili sami. A to podle nás prostě dává smysl…

S platností od půlnoci 1. 8. 2021 platí nové vstupní podmínky na území Německa. Nově musí cestující z Česka při vstupu na území Německa disponovat potvrzením o bezinfekčnosti, tj. platí povinnost předložit potvrzení o testu nebo očkování nebo prodělané infekci SARS-CoV-2 při případné kontrole. Registrace při vstupu není pro cestující z nerizikových zemí (aktuálně ČR) nebo běžných rizikových zemí povinná. Registrace je povinná pro osoby, které v posledních 10 dnech před příjezdem do Německa pobývaly na území vysoce rizikové země nebo oblasti s nebezpečnou mutací viru. Před cestou do země si ovšem informace ověřte na stránkách ministerstva zahraničí.

Reklama

Sdílejte článek