Článek
Die Gläserne Manufaktur neboli Skleněnou manufakturu ležící kousek od centra německých Drážďan asi netřeba představovat. Jde o místo, kde se od roku 2001 do roku 2016 narodilo celkem 84 235 limuzín Volkswagen Phaeton a také několik desítek vozů značky Bentley.
Od roku 2017 do loňska se zde vyrobilo 50 401 e-golfů a zkraje roku 2021 se tu postupně rozjížděla produkce plně elektrického vozu Volkswagen ID.3. Připomínáme, že zde probíhá jen kompletace (z 90 % ruční práce) na třech výrobních okruzích a čtvrtém kontrolním, žádná lakovna nebo jiná „špinavá“ práce.
Ve fabrice jsme se byli podívat už vloni, nicméně kvůli striktním pravidlům jsme se nemohli zúčastnit jedné zajímavé části – testovacích jízd. Léto 2021 však situaci přálo, a tak se naše redakční skvadra vydala do Drážďan znovu, aby zjistila, co je u našich blízkých sousedů nového a jakým způsobem si tedy můžeme na elektromobilitu udělat vlastní názor, vycházející z autentických zkušeností.
Ve vstupní hale se nyní vyjímá sportovní koncept ID.3 vyrobený pro známou sérii srazů příznivců koncernu Volkswagen u rakouského jezera Wörthersee. V ikonické skladovací věži o kapacitě 280 vozů se to hemží modely ID.3, zatímco e-Golf s Phaetonem tu zůstávají už jen jako vzpomínky.
Co je oproti loňsku nového?
Zatím se jede jen na jednu směnu, která zkompletuje průměrně 36 aut za osm hodin. Model e-Golf se zde obvykle produkoval ve dvousměnném provozu, tedy v cirka dvojnásobném objemu.
Přibylo zde nové robotické rameno pro montáž panoramatické prosklené střechy. Stroj sice potřebuje lidskou asistenci, ale jinak zvládá uchopit sklo, dovézt jej do lepicí stanice a následně vsadit do karoserie.
Nová je rovněž montáž plastových pátých dveří, zadního okna a příslušného emblému Volkswagen. V případě e-Golfu sem přijížděly karoserie i s víkem kufru, které se (kvůli snazší manipulaci) pouze odmontovalo a posléze vrátilo zpět.
V dočasné pracovní neschopnosti se nachází robot Kuka, speciálně vyvinutý pro montáž stropnice e-Golfu. Nyní nemá využití a užívá si zasloužené dovolené v režimu off-line.
Jako zajímavost (ne novinku) ještě uvádíme, že po montáži palubní desky (před připojením hlavních baterií) se provádí kontrola (dočasné napájení) palubních přístrojů pomocí počítače.
Zhruba 70minutovou komentovanou prohlídku v českém jazyce můžete od konce srpna/začátku září zažít obvykle každou sobotu (termíny před tím pouze na domluvě). Vždy je ovšem nutná registrace předem, a to na webu továrny.
Dospělí za vstup zaplatí 9 eur (230 Kč), snížená vstupenka je za 6 eur (150 Kč), zatímco rodinná návštěva vás vyjde na 20 eur (510 Kč). Platit je možné také kartou a rovněž posedět v místní restauraci e-VITRUM a ochutnat například originální Volkswagen Currywurst (12,90 eura).
Řídit budete vy
V rámci prohlídky se nabízí ještě bezplatné testovací jízdy (Po–So, 10:00–15:30) elektrických modelů ID.3 a ID.4, na něž je opět nutná elektronická registrace předem na webu manufaktury. Stačí pár dat, kliků a rázem dostanete možnost si po zhlédnutí výrobního procesu udělat na elektromobilitu vlastní názor – zažitý v reálu.
Podmínky pro testovací jízdy ID.3 a ID.4 |
---|
Minimální věk řidičů 21 let a spolujezdců 12 let |
Platný řidičský průkaz vydaný evropskou zemí, vlastněný minimálně 12 měsíců |
Nikdo z posádky nesmí vykazovat symptomy onemocnění Covid-19 |
Nesmíte přijet ze země označené institutem Roberta Kocha za rizikovou a rovněž se nelze jízd zúčastnit, pokud jste v takové zemi pobývali poslední dva týdny |
Před samotným usednutím za volant vyplníte jednoduchý formulář, auto spolu s pracovníkem manufaktury zkontrolujete, dostanete stručné školení na jeho obsluhu (obvykle anglicky) a dozvíte se hlavní přednosti „vašeho“ vozidla. Padne také důležité upozornění – pokud dojde k nehodě nebo k poškození testovaného elektromobilu, je nutné volat policii (tel. 110) a zástupce továrny (číslo je v autě). Pozor, v případě prokázaného zavinění škody jste zavázáni ke spoluúčasti ve výši 1 000 eur (25 600 Kč).
Poté se uzavřou dveře a vy vyrážíte na nejvýše 45 minut trvající jízdu po testovací trase, tyčící se okolo Velké zahrady (Großer Garten), u níž továrna Volkswagenu stojí. Jezdíte tedy jen rovně a doprava na úseku dlouhém šest kilometrů. Uživatelé obvykle absolvují dvě kola, ale pokud se vejdete do časového limitu, stihnete i více..
Kdybyste se náhodou ztratili, v navigaci v oblíbených vždy najdete uloženou trasu mířící do továrny. Jestliže si nevěříte na němčinu, požádejte obsluhu o nastavení jazykového rozhraní do českého.
Na cestě je nutné dávat pozor mimo provozu vesměs jen na semafory, tramvaje, chodce a cyklisty. Na jedné křižovatce narazíte i na pevně instalovanou zelenou šipku směřující doprava – tímto směrem smíte odbočit, i když na hlavním ukazateli svítí červená, musíte dát ovšem přednost ostatním vozidlům.
Na jedné z posledních křižovatek koliduje váš směr doprava s cyklistickým pruhem vedoucím rovně, tak opět pozor na kolaře, aby nedošlo k nežádoucímu maléru.
Jelikož půjde o elektromobil, budete moci ochutnat svižné zrychlení i silné brzdění (díky rekuperaci), nicméně nelze opomínat dopravní předpisy a nejvyšší rychlost omezenou na 50 km/h. Nemějte ovšem strach, automobil disponuje zapínatelným omezovačem rychlosti, respektive upozorněním na rychlostní překročení. Standardem je rovněž technologie autonomního krizového brzdění.
Názor si udělejte sami
Sobotní návštěva Drážďan spojená s výletem do prosklené manufaktury Volkswagenu se dá sladit ještě s prohlídkou blízké zoo, Muzea hygieny nebo s procházkou po Velké zahradě či v nedalekém centru. Svůj automobil navíc můžete v areálu továrny bezplatně ustájit, případně využít jedné z placených nabíjecích stanic.
Samotná testovací jízda vám pak dá možnost udělat si na elektromobilitu vlastní názor, postavený na základě reálné zkušenosti – té vaší. A možná skutečně dojdete k tomu, že současná bzučící vozítka nejsou nic pro vás, nicméně nepůjde o pohled mnohdy vykoukaný z televize, ale o něco, co jste zažili sami. A to podle nás prostě dává smysl…
S platností od půlnoci 1. 8. 2021 platí nové vstupní podmínky na území Německa. Nově musí cestující z Česka při vstupu na území Německa disponovat potvrzením o bezinfekčnosti, tj. platí povinnost předložit potvrzení o testu nebo očkování nebo prodělané infekci SARS-CoV-2 při případné kontrole. Registrace při vstupu není pro cestující z nerizikových zemí (aktuálně ČR) nebo běžných rizikových zemí povinná. Registrace je povinná pro osoby, které v posledních 10 dnech před příjezdem do Německa pobývaly na území vysoce rizikové země nebo oblasti s nebezpečnou mutací viru. Před cestou do země si ovšem informace ověřte na stránkách ministerstva zahraničí.