Hlavní obsah

Návod, jak vyhrát závody na motokárách

Foto: Shutterstock/ Kotin

Chcete vyhrávat? Dodržujte tyto rady a nezapomeňte, že trénink dělá šampiona!

16. 12. 2019

Vánoční večírky na motokárách patří mezi ty nejoblíbenější. Jestli chcete zazářit, získat si respekt kolegů a obdiv kolegyň, poradíme vám, jak zajedete co nejlepší výsledek. Tady je 9 rad od Matese Vrány, našeho nejlepšího závodníka na motokárách z půjčovny!

Článek

Závody na motokárách z půjčovny jsou nejen vítaným zpestřením vánočních večírků nebo teambuildingových akcí, ale taky se na nich jezdí regulérní mistrovství světa. O tom už jsme ale psali. Mates Vrána patří k těm nejlepším jezdcům na světě. Kromě toho má motokárovou školu, takže umí nejen jezdit, ale i učit. Poprosili jsme ho o pár základních rad, jak závody na motokárách vyhrát – nebo jak si alespoň neuříznout ostudu.

1. Nikdy se neptejte, která kára je ta nejrychlejší

Ano, tohle myslíme naprosto vážně. Je to nejčastější dotaz v půjčovně a mechanici, kteří se snaží udržet všechny stroje v co nejlepším stavu, ji úplně nenávidí, protože jejich prací je, aby stroje byly funkční a ideálně i stejně rychlé.

„Není výjimkou, že vás schválně pošlou do té nejpomalejší, jen tak, protože už toho mají plné zuby,“ varuje Mates Vrána. „Vodítkem by mohly být spíš časy jiných jezdců, ale i tady musíte být obezřetní a musíte mít srovnání více jezdců ve více kárách.“

Navíc každému jezdci může sedět trochu jiný stroj, záleží hodně na pocitu. Vyberte si tu káru, která se vám bude řídit nejlépe. Nebo jestli chcete mít opravdu rovné podmínky, prosaďte, aby se motokáry každé kolo losovaly.

Foto: Shutterstock/ Fedor Selivanov

Závodnická výmluva č. 1: „Měl jsem pomalou káru, prostě to nejelo...“

2. Nevymlouvejte se

„Ta kára nejede, jsem těžkej, brzdil mě… Tohle jsou nejčastější výmluvy a vy si jimi potěšení z jízdy jen kazíte,“ vysvětluje Vrána. „Soustřeďte se na výsledek, buďte pozitivní, poučte se ze svých chyb.“

I když to jsou závody, je to v první řadě zábava. Jestli vám chybí rychlost, musíte víc trénovat. A taky byste měli dodržovat radu číslo 3.

3. Nejezděte smykem!

Je to stejné jako v autě, smyk zpomaluje! Na motokárách je to ještě o to horší, že většinou nepřekypují výkonem a trvá jim, než naberou rychlost. Smyk na motokáře dostanete většinou na brzdách, nebo když jste v zatáčce příliš agresivní.

„Ideální průjezd zatáčkou vypadá tak, že máte dobře nabrzděno a správnou nájezdovou rychlost. Jedete čistou stopu a na výjezdu už se soustředíte na další zatáčku,“ říká Mates Vrána. Přiznává, že i on brzdí a dává přitom plný plyn, ale upozorňuje, že tím nic nezískáte, protože téměř ve všech motokárách z půjčovny se plyn při brzdění automaticky odpojí. „Jde spíš o rychlejší nástup plynu, když povolíte brzdu.“

Základní technika brzdění je taková, že na začátku vyvinete na pedál maximální brzdný tlak, ale s klesající rychlostí povolujete. „Nesmí se vám zablokovat zadní kola, pak je všechno špatně,“ varuje Vrána. „Je lepší mít raději pomalejší nájezd do zatáčky, abyste měli čistý a rychlý výjezd ze zatáčky.“

Foto: Shutterstock/ Ivan Kurmyshov

Čistá stopa je základ, smyky vás budou jen zpomalovat

4. Pracujte s plynovým pedálem  

Když stojíte na plynu a do toho brzdíte, může se vám stát, že po uvolnění brzdy přijde na zadní kola moc výkonu a vy ten smyk dostanete. Když učím lidi jezdit v autě na okruhu nebo i na běžné silnici, vysvětluju jim, jak důležité je správně pracovat s plynem, takzvaně ho modulovat. A na motokáře to není jiné, jen technika se zásadně liší. „Motokára není auto a s plynem se musí pracovat jinak,“ potvrzuje Mates Vrána. „Nejlepší technika je takzvané ťukání, kdy plyn pustíte a zase dáte plný. Prostě na něj ťukáte. Používá se to na výjezdech ze zatáček, kde byste při plném plynu dostali smyk. A ten zpomaluje, to už víme.“

5. Seďte rovně, nehrbte se

Podobně jako v autě, tak i v motokáře byste měli sedět rovně a nehrbit se, být celou plochou zad opřený o sedačku. I káru cítíte hlavně v zadku. Při průjezdu zatáčkou se nenaklánějte, nejedete přece na motorce. Pracujte s technikou pohledu, to znamená – kam koukám, tam jedu!

6. Jeďte ideální stopu, nenajíždějte metry navíc

Najděte si na youtube rychlé kolo z dráhy, kde budete jezdit, ideálně si dráhu projděte, případně se svezte za rychlým kolegou. Nejde o průjezd jednotlivých zatáček, ale o to, abyste co nejrychleji vyjeli na rovinku, která pak následuje. Jeďte čistou stopu, klidně první zatáčku takzvaně prodejte, abyste měli rychlý výjezd z té druhé. Vyzkoušejte si, co vám sedí – nebojte se zeptat zkušenějších jezdců nebo mechaniků.

7. Posouvejte si brzdné body

Jestli máte pocit, že stopu už znáte, je čas začít posouvat brzdné body. Připomeňte si bod č. 3 a určete si před každou zatáčkou takzvaný brzdný bod, který se pak s každým kolem snažte o kousek posunout.

Foto: Shutterstock/ Fedor Selivanov

Na krátké trati, kde všechna auta nejedou stejně, můžete na brzdách hodně získat. Rozhoduje každý milimetr

8. V závodě zachovejte klid

Jestli jedete závod na čas, tedy na nejrychlejší kolo, nechte si před sebou prostor, ať vás nikdo nebrzdí. Jestli se ale jede opravdový závod, pak myslete především sami na sebe, a hlavně zachovejte klid.

„Mnoho jezdců se na startu závodu takzvaně rozsype, prostě neudrží ten tlak,“ říká ze zkušenosti Mates Vrána. „Správně dýchejte, soustřeďte se na sebe, svoji stopu a svoje brzdné body. Díky tomu pojedete svoje maximum. Nespěchejte s předjížděním, jezdce před sebou si takzvaně přečtěte. Když na něj budete tlačit, nejspíš sám udělá chybu, což je lepší, než jít do rizika kolize. Můžete totiž sami havarovat, nebo si záhy vykoledovat odplatu.“

Podobně jako v závodech velkých aut, i na motokárách platí, abyste se v závodě nefixovali na jezdce před vámi, ale dívali se takříkajíc skrz něj, jako by byla čistá dráha.

Foto: Shutterstock/ Eugene Onischenko

Vítězství je sladké, ale vede k němu dlouhá cesta, na které je talent jen nutný předpoklad. Zbytek je spousta dřiny a odříkání

9. Chcete vyhrávat? Trénujte!

Staré přísloví říká, že trénink dělá šampiona. A v závodech motokár to platí dvojnásob. Jděte si zatrénovat na dráhu alespoň dvakrát či třikrát předtím, než tam budete závodit – ať víte, co vás čeká. Mezi jednotlivými jízdami studujte jízdu ostatních a nebojte se zeptat zkušenějších a rychlejších jezdců na rady.

Když nevyhrajete, nezoufejte. Vzpomeňte si na bod číslo 2 a do dalšího závodu nastupte jako zkušenější a ostřílenější jezdec.

autowebAUTOWEBaUtOwEb

Reklama