Hlavní obsah

Oslava jak se patří - místo dortů se jezdí smykem!

Lotus slaví narozeniny po svém - místo sfoukávání svíček na dortu se jezdí smykem!Video: Lotus

 

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Colin Chapman, zakladatel společnosti Lotus by měl radost. Místo nějakých trapných velkohubých prohlášení prostě v Norfolku natočili video, ve kterém se jezdí smykem. A jak na konci zjistíte, nejde jen o čistou zábavu a snahu spálit co nejvíc pneumatik...

Článek

Letos je to sedmdesát let, co Colin Chapman, dřív obchodník s ojetými auty sestavil v garáži svého domu na předměstí Londýna svůj první automobil. Byl to hranatý Lotus Mk I, se kterým pak sám závodil v trialech, terénních jízdách zručnosti. A přestože samotnou značku Lotus založil až o čtyři roky později, tak právě rok 1948 pokládá samotná automobilka za ten narozeninový.

O sedmdesát let později natočili samotní zaměstnanci firmy narozeninové video plné smyků, kouře a čisté zábavy. Vozy Lotus Evora 410 Sport a Lotus Exige 410 Sport řídili konstruktér podvozků Daniel Peck a vedoucí inženýr Gavan Kershaw. A vy na konci zjistíte, že cílem nebylo jen spálit několik sad pneumatik, ale vygumovat na testovací dráze v Hethelu symbolickou cifru 70.

Ale abysme to neodbyli... Colin Chapman se narodil 19. května 1928 v Richmondu v hrabství Surrey do restauratérské rodiny. Dětství ale strávil v Londýně, kde pak i studoval. Protože mu šla škola skoro sama, měl dost času na to, aby provozoval obchod s ojetými auty, která sám opravoval i upravoval. Utržené peníze pak utrácel za svou velkou vášeň - létání, ostatně vojenskou službu si pak odbyl u královského letectva RAF. Přestože neměl vzdělání technického směru, tak díky autům a letadlům pochopil, jak věci fungují a fungovat mají. A dokázal obojí časem i skloubit.

Foto: archiv Garaz.cz

Clin Chapman nechyběl na žádných závodech, neustále hledal inspioraci a jak předčít soupeře

Po vojně Chapman pracoval jako inženýr v několika společnostech, ale ve svém volném čase ale stavěl svoje druhé závodní auto - Lotus Mk II, se kterým 3. června 1950 poprvé startoval v jednom menším závodě na okruhu Silverstone a hned ho dokázal vyhrát. Obě dvě svoje auta pak Chapman prodal a peníze investoval do vývoje prvního čistě okruhového vozu Mk III, se kterým startoval v tehdy oblíbené třídě formule 750. Lotus Mk III vážil jen 250 kg, ale měl perfektní jízdní vlastnosti a vyhrál snad všechny závody, ve kterých se postavil na start. A protože ostatní jezdci chtěli takové auto taky, založil Chapman 1. ledna 1952 firmu Lotus Engineering, byť v ní dál pracoval jen po nocích a o víkendu. A zároveň přišel s dalším modelem Mk VI, kterých nakonec vyrobil cca osmdesát kousků a prodával je jako stavebnici.

Foto: Wikipedia

Lotus Mk VI se stal přeobrazen pro silniční Lotus 7, potažmo Caterham

Výčet aut, která postavil by zabral spoustu místa, takže jen ve zkratce... Třeba v roce 1956 se spolupodílel na konstrukci monopostu Vanwall. V tom samém roce nasadil v Le Man hned tři Lotusy XI s jedenáctistovkou Coventry Climax, které Chapman navrhl od začátku do konce. Jeden vyhrál svou třídu. A taky to byl první krok k Lotusu Seven. V sezóně 1960 zvítězil Stirling Moss GP v Monaku s Lotusem 18, paradoxně šlo o soukromý monopost Roba Walkera, o dva roky později Colin definitivně změnil svět formule 1 lehkým a aerodynamickým Lotusem 25, který ve třiašedesátém vyhrál Pohár konstruktérů. Tehdy začal závodit i v Americe, rovnou v Indy 500, kde se Chapman otevřeně smál a podivoval zastaralé konstrukci přihlášených aut - Američani se pro změnu smáli jeho malému autu s polovičním výkonem a s motorem uprostřed. Nevyhrál jen o fous. O další dva roky později, to se psal letopočet 1965, už Lotus zvítězil a téměř všechna konkurenční auta už měla motor vzadu. Další závodní vozy na sebe nenechaly čekat, Graham Hill získal další titul a Chapman experimentoval jak s konstrukcí motorů a šasi, tak s aerodynamikou. Poslední velké vítězství v seriálu F1 přišlo v roce 1979, následovala hubená léta a ve finále velký průšvih s DeLoreanem, DMC 12, ve kterém měl Chapman taky prsty. V prosinci 1982, předtím než se stačilo vše objasnit, umírá tenhle geniální člověk ve věku pouhých 54 let na infarkt...

Chapman odstartoval několik revolucí v závodění a stejně úspěšný byl i při konstrukci silničních aut. Napřed Seven, pak Elite a nakonec Elan, který byl inpirací i mnohem komerčně úspěšnější Mazdě MX-5. Pak následoval Lotus Europa a ve finále i božský a velmi ceněný Esprit - auto Jamese Bonda. Chapman byl nejen workoholik, ale taky vizionář a netrpělivý člověk. Často přicházel s myšlenkami, které jen rozpracoval a nedotáhl do finále, protože už nosil v hlavě další nápady. Proto s klidným svědomím v roce 1973 prodal práva na Seven Caterhamu, který jeho sedmičku dodnes modernizuje a dál vesele vyrábí.

Foto: archiv Garaz.cz

Colin Chapman a jeho dvě velké lásky - létání a auta

Jsme si naprosto jistí, že tahle oslava by mu udělala radost! 

Reklama

Načítám