Hlavní obsah
záhlaví
Hlavní obsah

Na kole za porsche i za dragsterem. Ve světě padaly rekordy!

Foto: Porsche

Neil Campbell za Porsche Cayenne Turbo

Když chcete jet rychle, je vaším největším nepřítelem vzduch, který musíte prorážet. Právě proto se automobilky snaží o minimalizaci aerodynamického odporu pro nižší spotřebu a proto mají supersporty s vysokou maximální rychlostí tak ohromné výkony. Jenže co když chcete jet rychle na něčem, co nemá aerodynamiku a výkon je dán pouze vámi? Co když chcete jet rychle na kole? Pak nezbývá, než si pořídit aerodynamický prvek, který pojede sám vpředu.

Článek

Princip větrného pytle je znám už pěkně dlouho a třeba v závodech se využívá běžně. Jakmile jeden vůz rozráží vzduch, ten za ním se potýká s daleko menším odporem a je tedy rychlejší. Přesně toho se rozhodli už několikrát v historii využít i závodní cyklisté překonávající rychlostní rekordy v jízdě na bicyklu. Prostě si sehnali dostatečně výkonné auto schopné jet požadovanou rychlostí i s velkou větrnou clonou na zádi, roztáhli se za ním na určité tempo a potom zběsile šlapali ve snaze jet vlastní silou na kole rychleji než kdokoliv před nimi.

V jednom takovém dobře známém pokusu figurovalo již před dlouhými čtyřiceti lety Porsche. V roce 1978 se francouzský cyklistický závodník Jean-Claude Rude pokusil překročit hranici 240 km/h a jako „prorážeč vzduchu“ si najal závodní Porsche 935 s pilotem Henrim Pescarolem za volantem. 935 proto obdržela gigantické křídlo připomínající altán a taky zadní zástěrku za difuzor. Cílem bylo vytvořit za autem takřka vakuum, v němž by Rude ušlapal na kole s obrovskou řetězovou rozetou šílenou rekordní rychlost. Jen pro zajímavost – předchozí rekord tohoto druhu stanovil Francouz José Meiffret v roce 1962, když jel 204,7 km/h za Mercedesem 300SL.

Foto: Porsche

Jean-Claude Rude a Porsche 935

Rudeho ostrý pokus na testovací trati Volkswagenu Ehra-Lessien ale bohužel nevyšel. Závodní porsche s výkonem přes 800 koní se sice rozjelo na požadovanou rychlost i s přídavným odporem, ovšem slabým článkem se zde staly cyklistické pneumatiky. Rudemu se zula zadní guma přibližně ve 160 km/h a jen zázrakem si závodní cyklista nerozbil tlamu a zvládl zastavit.

Tohle štěstí ale Rudemu nakonec došlo. V roce 1980, když trénoval na podobný rychlostní rekord s asistencí vlaku, bohužel zemřel při nehodě.

Foto: Porsche

Teď se ovšem přesuňme do současnosti, neboť za posledních pár dnů padly hned dva rychlostní cyklorekordy. Jeden pouze v evropském měřítku, druhý potom celosvětový.

První rekord se přepisoval na britském letišti RAF v Elvingtonu. Na zdejší velmi krátké ranveji o délce lehce přes tři kilometry se rozhodl pokořit svůj vlastní evropský rekord čtyřiačtyřicetiletý Brit Neil Campbell – a coby větrnou clonu si vybral opět vůz Porsche. Tentokrát jel vpředu Cayenne Turbo o výkonu 550 koní opatřený velkou zástěnou proti větru.

(Video: Porsche)

Taky tentokrát vůz Campbella nejprve roztáhl a když cyklista na svém unikátním kole s prodlouženým rozvorem, motocyklovými pneumatikami a dvojitým převodem dosáhl rychlosti 170 km/h, bylo odháknuto lano. Campbell potom šlapal jako o život, aby stihl ještě před bržděním na konci ranveje dosáhnout rychlosti 240 km/h.

Jenže jak už bylo řečeno, Campbell stanovil pouze evropský rychlostní rekord. Ten celosvětový padl jen pár dní zpátky a jeho držitelkou je americká pětačtyřicetiletá závodnice Denise Mueller-Korenek. Ta jela na podobném kole jako Campbell, takže vzhledem k převodům může Denise začít efektivně šlapat až kolem 80 km/h. A jelikož se v tomhle případě mířilo ještě na daleko vyšší rychlost, nestačilo by už žádné sériové auto. Větrný deflektor se tedy pověsil na dragsterový speciál, za jehož volant se na solné pláni v Utahu posadila závodnice Shea Holbrook.

Taky tady byl postup prakticky stejný. Roztáhnout kolo za vozidlem do rychlosti kolem 170, potom uvolnit lano a čekat, na kolik se závodnice na kole „rozšlape“. Výsledek je neskutečných 296 kilometrů v hodině a tedy nový světový rekord. Na evropské půdě asi nikdy taková hodnota nepadne, neboť tu zkrátka není tak vhodná plocha jako na solné pláni v Bonneville.

Reklama

Sdílejte článek

Seznam.cz zavádí tlačítko Líbí se

Dejte redakci i ostatním čtenářům vědět, jaký obsah stojí za přečtení.

Články s nejvyšším počtem Líbí se se budou častěji zobrazovat na hlavní stránce Seznamu a přečte si je více lidí. Nikomu tak neuniknou zajímavé zprávy.